דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / על רקע חשיפת ארכיון הגרעין האיראני: נתניהו ופוטין ייפגשו במוסקבה

בעקבות שיחת הטלפון שניהלו המנהיגים בתחילת השבוע שעבר, צפויים השניים להיפגש ברוסיה ביום ד' ולדון בהתפתחויות האזוריות | טרם פגישתם, יצטרף רה"מ לפוטין למצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית

נתניהו ופוטין צילום ארכיון: פלאש 90
נתניהו ופוטין צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום רביעי הקרוב במוסקבה, רוסיה, כך נמסר הערב (מוצ"ש) בהודעת לשכת ראש הממשלה. בפגישתם, ידונו המנהיגים בהתפתחויות האזוריות. בתוך כך, הזמין פוטין את נתניהו להשתתף עמו במצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית. לאחר המצעד ייפגשו השניים בקרמלין. נתניהו צפוי להמריא למוסקבה לאחר המפגש הטרילטרלי ישראל-יוון-קפריסין שיתקיים בקפריסין ביום שלישי השבוע.

פגישת המנהיגים תואמה בהמשך לשיחה הטלפונית שהשניים קיימו ביום שני האחרון לאחר החשיפה המתוקשרת של ארכיון הגרעין האיראני בידי נתניהו. על אף שנתניהו לא חשף ראייה המוכיחה כי איראן מפרה את הסכם הגרעין, מקיים נתניהו, מאז אותו ערב, מתקפה הסברתית בקו המרכזי האומר כי איראן שיקרה ערב החתימה על הסכם הגרעין בנוגע לשאיפה שלה לפתח יכולות גרעיניות ובנוגע לשלבי הפיתוח המתקדמים של יכולות אלה. בשיחות עם מנהיגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ומדינות מערביות נוספות, מציג נתניהו את הממצאים המודיעינים המוחזקים בידי ישראל ומנסה להפעיל לחץ בינלאומי לפתוח את ההסכם לתיקונים או לבטלו.

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)

אתמול שוחח נתניהו עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ועם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו, בשיחותיו עם המנהיגים, דיבר על הסוגיות האזוריות וכן עדכן את המנהיגים "בחומר החשוב" שחשף על ארכיון הגרעין של איראן.

ביום רביעי השבוע נפגש נתניהו עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה בירושלים וגם בפגישתם העלה נתניהו את חשיפת ארכיון הגרעין. "איראן שמרה את כל התוכניות. מי שלא רוצה נשק גרעיני – לא מכין תוכניות ובוודאי שאינו שומר אותן. זהו הסכם רע, שמבוסס על השקרים וההונאות של איראן", אמר נתניהו לאבה.

ישראל מעוניינת להחליש את איראן על רקע התעצמותה והתבססותה הצבאית ברחבי המזרח התיכון ובפרט ניסיונותיה לחזק את אחיזתה במרחב הסורי. בישראל רואים כי הסכם הגרעין שחרר את אחיזת החנק הכלכלית בה איראן הייתה מצויה ערב החתימה על ההסכם ומאז היא רק הלכה והתבססה באזור. ניתן לשער כי המהלך הישראלי נגד הסכם הגרעין נועד להפעיל לחץ כדי להביא להסדרה בסוריה שתביא להרחקת האיראנים והשפעתם מהגבול המשותף ולהצר את צעדי ההתבססות הצבאית שלהם המאיימת על ישראל.

פוטין, ארדואן ורוחאני (Tolga Bozoglu/Pool Photo via AP)
פוטין, ארדואן ורוחאני (Tolga Bozoglu/Pool Photo via AP)

בעוד כשבוע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכריע אם לאשרר את ההסכם או לסגת ממנו. מבחינת טראמפ, לא רק ביטחון העולם והקו המדיני האמריקאי מונחים על הכף אלא גם מעמדו הפוליטי. ביטול הסכם הגרעין "הרע", לפי המסר עליו חזר, הייתה עוד אחת מהבטחות הבחירות של טראמפ לנשיאות לבוחר האמריקאי, לצד ההבטחה לביטול תוכנית ביטוח הבריאות ה"אובמה-קר". נראה כי ביטול הסכם הגרעין מהווה עוד צעד בקעקוע מורשת אובמה וסביר להניח כי נתניהו במהלכיו האחרונים נותן רוח גבית גם לכך.  

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!