דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

טרור חקלאי / כחלון בסיור באזור אשכול: "הפיצויים ישולמו במלואם, ובמהירות"

לטרור העפיפונים אולי נמצא פתרון, אך ראשי הרשויות ונציגי החקלאים מודאגים מהטרור החקלאי בכלל, ומהיעדר תמיכה ממשלתית לחקלאות בארץ | "אנחנו זקוקים לכל התמריצים כדי שנוכל להמשיך לחיות פה, לטפל בילדים ובקשישים"

חיטים שרופות כתוצאה משריפה שנגרמה בשל עפיפוני הטרור (צילום: ניצן צבי כהן)
חיטים שרופות כתוצאה משריפה שנגרמה בשל עפיפוני הטרור (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון ויתר הבוקר (ראשון) על השתתפותו בישיבת הממשלה והגיע לסיור בשדות השרופים מטרור העפיפונים במועצה האזורית אשכול. מלווה באנשי יחידת מס רכוש האמונה על פיצוי החקלאים וראשי המועצות אשכול, מרחבים וחוף אשקלון, כחלון סייר באזור. "אנחנו רואים בחקלאות ובחקלאים חלוצים אמיתיים ששומרים על הקרקעות ומפתחים את הארץ ונמשיך לעמוד לרשותם בכל בעיה שתהיה. הפיצויים ישולמו במלואם, במהירות הגדולה ביותר. אין שום סיבה בעולם שחקלאי שעמל וזרע, וזיבל ודישן והשקה, שבבוא היבול והקציר הוא לא יכול ליהנות מזה. אנחנו כמובן נפצה אותם עד השקל האחרון, והפיצוי הוא כמובן מנטלי, זו הבעיה הכי קטנה. יושבים פה אנשים בקו הראשון של מדינת ישראל – ואנחנו צריכים להיות פה כדי לחזק אותם".

"טרור העפיפונים הוא טרור לכל דבר ועניין", הוסיף השר. "אנחנו שמחים שלצה"ל כבר יש את התשובה, ולא היה לנו ספק שצה"ל יידע לטפל בזה. אין לי ספק שבימים הקרובים זה ימוגר… דין אדם שמפריח עפיפון פרימיטיבי ככל שיהיה ומסב נזק – כאילו שיגר פצצה או מרגמה, ודינו כמי ששיגר פצצה שיכולה להרוג. אני שמח ומגבה את החלטות הצבא".

כחלון על רקע שדות שרופים כתוצאה מטרור העפיפונים (צילום: ניצן צבי כהן)
כחלון על רקע שדות שרופים כתוצאה מטרור העפיפונים (צילום: ניצן צבי כהן)

לדברי כחלון שורשי המשבר וההפגנות על הגדר הם דווקא היחסים הפנים פלסטינאים שבין הרשות לבין שלטון החמאס בעזה. "אנחנו רואים שיש סכסוך פנימי בין רמאללה לבין עזה" אמר. "רמאללה סגרה להם את הברזים, היא בעצם מרעיבה אותם. והם מפנים את הזעם לכיוון שלנו. הם רוצים מאוד לסבך אותנו בתקריות בין לאומיות – אבל הצבא שלנו מטפל בזה כהלכה. צבא ערכי ומוסרי. אנחנו נתגבר על כך".

"אנחנו מעבדים עד התלם האחרון וזה מה שחשוב לנו" אמר ראש מועצה אזורית מרחבים שי חג'ג'. "החקלאים כאן מעבדים את השדות על מנת לקצור, ולא על מנת לקבל פיצויים. לראות שדה נשרף מול העיניים זה שובר את הלב".

"אז במקום לאפשר ייבוא תסבסד"

"אנחנו מאוד מעריכים את זה שבאת. כשהודיעו לי שאתה מגיע, זה מראה ערבות הדדית וחשיבות שאתם נותנים לעוטף עזה. אנחנו זקוקים לכל התמריצים כדי שנוכל להמשיך לחיות פה, לטפל בילדים ובקשישים" אמר ראש המועצה המארחת (מועצה אזורית אשכול) גדי ירקוני. סגנו, מאיר יפרח, הבהיר כי חיזוק החקלאות אינו רק התמודדות עם אתגרי הטרור, אלא גם מדיניות רגולטורית המעודדת את הייצור המקומי: "אנחנו מתפרנסים בעיקר מעגבניות ואנחנו לא רוצים למכור עגבניות בעשר שקלים לקילו – אבל ב-2.5 אנחנו לא יכולים למכור כי זה עלות הייצור. אז במקום לאפשר ייבוא תסבסד" קרא לשר. יפרח הוסיף: "שמעתי שעכשיו מייבאים סברס, למה? זה מוצר ייסוד? אנחנו מייצרים את זה כאן".

שדה שרוף במועצה אזורית אשכול כתוצאה מטרור העפיפונים (צילום: ניצן צבי כהן)
שדה שרוף במועצה אזורית אשכול כתוצאה מטרור העפיפונים (צילום: ניצן צבי כהן)

יו"ר תנועת המושבים והתאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, הדגיש בפני הכתבות כי לצד טירור העפיפונים ישנו גם טרור חקלאי המתקיים בפנים הארץ, ובייחוד ביישובי הצפון. "התקשורת מאוד עזרה ליצור מודעות לבעיית העפיפונים, ואני בטוח שנראה פתרון כבר בזמן הקרוב. אבל הטרור החקלאי בכל רחבי הארץ – בצפון, בנגב, בגליל – פה יש כשל מערכתי משמעותי של כל המדינה – מהמשטרה דרך בתי המשפט, הממשלה שכשלה כאן. זה דורש טיפול מקיף. אני משוכנע שגם הטרור החקלאי הזה מגיע ממניעים שברובם הם אידאולוגיה של רצון לגרש אותנו מהקרקע". לדבריו נדרשים עונשים מרתיעים יותר, לצד השתתפות המדינה בפרמיות הביטוח של החקלאים, היות וכיום מתקשים החקלאים לבטח את יבולם מפני השחתה. עוד אמר לשר כחלון כי הוא קורא לו לבצע הסדרה כוללת של תחום החקלאות בישראל וחיזוקה.

"החקלאים סובלים מטרור חקלאי שהוא למעשה פשיעה. הקצנו בתקציב הקרוב 16 מיליון שקלים כדי לטפל בזה ואני סמוך ובטוח שישתמשו בכסף נכון" הגיב כחלון לנושא. השר הוסיף: "חלק מתפקידנו זה לדאוג לירידת מחירים ואני שמח שעל פי נתוני האסדי יש לראשונה ירידה. אנחנו צריכים ונגן על החקלאים. נעשה תכנית ארוכת טווח לטיפול בחקלאות, החקלאות זו האדמה שלנו. חורשים פה עד התלם האחרון, וזו הגאווה והביטחון הגדול ביותר שלנו". לדבריו המשרד מצוי כבר היום במגעים מול ההתאחדות ומול צור בנושא.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!