דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אסון נחל צפית / הוריה של נערה שנהרגה בנחל צפית: "אין מילים להביע את האכזבה"

בפוסט קוראים הוריה של אילן בר שלום ז"ל לסגירת מכינת בני ציון ותוקפים את מועצת המכינות | ציטטו מתוך מכתב שנשלח לדבריהם באחת המכינות: זה "כנראה לא היה קורה לנו" | מועצת המכינות: "מחבקים את המשפחה, האסון מחייב חשבון נפש עמוק"

זירת האירוע בנחל צפית (צילום: דוברות מד"א)
זירת האירוע בנחל צפית (צילום: דוברות מד"א)
שי ניר

בפוסט שפרסמו אתמול (ראשון) בפייסבוק, קוראים הוריה של אילן בר שלום ז"ל, נערה שנהרגה באסון בנחל צפית, לעמותת המדרשה הישראלית למנהיגות בני ציון לקחת אחריות על האסון ולסגור את המכינה הקדם צבאית שמדריכיה התרשלו בשמירה על חיי חניכיהן, ותוקפים בביקורת חריפה את מועצת המכינות הקדם צבאיות.

"אנו, הוריך, אין לנו את הפריבילגיה להתפטר ללא לקיחת אחריות. הפריבילגיה הזו שמורה לראשי המכינה והמדריכים בה" כך פתחו את הפוסט  רותם ואוריאל בר שלום הוריה של אילן והוסיפו, "אין לי מילים להביע את האכזבה שלי מכל שדרת הניהול הפדגוגי, שמלבד תהליך קבלת ההחלטות שהביא למותכם המצמרר, לא העזו לעמוד ולקחת אחריות ובכך שמטו את הבסיס המוסרי והערכי של המדרשה למנהיגות".

להנהלת העמותה כתבו הזוג בר שלום בפוסט, "חברי עמותה נכבדים, זו שעת משבר והנה אתם שותקים מעל לשבוע המערכות הערכיות לכל אורך שדירת הניהול הפדגוגי במכינה, אנו מבקשים מכם לקחת אחריות על האסון הנורא ולסגור את המדרשה למנהיגות. אנו מכירים בעובדה שהעמותה מפעילה פרויקטים נוספים חשובים ואותם ניתן להמשיך ולהפעיל במתכונות אופרטיביות אחרות. אולם, המדרשה למנהיגות שמטה את מה שנותר מהבסיס המוסרי והערכי לפעילותה ברגע שראשיה, מנהל המדרשה בתל אביב וראש המכינה, החליטו להסתתר מאחורי עו"ד מהשורה הראשונה ולהסתפק בהתפטרותו של ראש המכינה ללא לקיחת אחריות מפורשת. אני מאחל לכם שתצליחו לאזור אומץ, לקבל את ההחלטות הראויות, לצאת למדבר הפרטי שלכם ולחזור ממנו מחוזקים".

גם את מועצת המכינות הקדם צבאיות תקפו הזוג באופן חריף, "האידאליזציה שאתם מנסים לייצר סביב האסון בנרטיב הציבורי של המכינות הקדם צבאיות. נחשפתי להרבה רומנטיות, טפיחות עצמיות על שכם, אליטיסטיות ערכית בלתי מוצדקת ועצב. אולם לצערי, מעט מאד צניעות וחשבון נפש אמתי היו שם". בר שלום הוסיף כי, "במהלך השבעה שוחחתי עם ראש מכינה מובילה ועם חניכי מכינות וישיבות על תופעת חשיבת יחד, הכל כך מסוכנת ועל חשיבותן של הצניעות והבקרה. לקראת סוף השבעה, נחשפתי למכתב שנשלח להורים לאחר האסון, מאחת המכינות הידועות בארץ. לצערי לעתים נדמה כי כאילו עשרת ההרוגים באסון לא הספיקו ללימוד הלקח. להלן ציטוט של משפט מרכזי, שאכזב אותי מאד, מתוך המכתב: "ובמובן הזה, דבר כזה לא אמור לקרות וכנראה לא היה קורה לנו, כמו לכל גוף מטייל אחר". כאילו לא הספיקו שני בתי הספר שחולצו ביום רביעי ברגע האחרון משיטפונות בדרום, שני הנערים שנהרגו ביום רביעי משיטפונות בדרום, עשרת ההרוגים מהשיטפון בנחל צפית ביום חמישי, נהג המשאית בימים שלאחר מכן ו ….
מכיניסטים יקרים, לפעמים עדיפה קצת צניעות ומוסר יהודי פשוט ולא דתי, על ערכים גבוהים כמגדל בבל, שהיסודות המוסריים שלו נשכחו זה מכבר".

ממועצת המכינות הקדם צבאיות נמסר בתגובה כי "מועצת המכינות הקדם צבאיות מבכה על מותם הנוראי של עשרה מטובי חניכיה, מרכינה את ראשה ומשתתפת באבלה של משפחת בר שלום ובאבלם הכבד של משפחות הנספים באסון השיטפון בערבה.

"אין מילים שינחמו את המשפחה על מותה המיותר של אילן ז"ל וכל שנוכל הוא לעשות כל שניתן כדי למנוע טרגדיות דומות בעתיד.

"בכנס החירום שהתקיים בשבוע שעבר לקחו ראשי המכינות אחריות מלאה לכל דבר הקשור למכינה והאסון המטלטל הזה מחייב את המועצה בבדיקה וחשבון נפש עמוק.
כצעד ראשון ומיידי, מונה המפכ״ל לשעבר שלמה אהרונישקי כיועץ בטיחות לטיולי המכינות.

"מועצת המכינות תמשיך ללוות את המשפחות ולפעול ככל שיידרש, ועל פי הנחיות משרד החינוך, על מנת להבטיח את ביטחון ובטיחות חניכיה ואנשי הסגל, ולהמשיך את פעילותו התקינה של מפעל המכינות הקדם צבאיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!