דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הגרעין האיראני

הגרעין האיראני / נשיא ארה"ב צפוי להודיע הערב (ג') על החלטתו בדבר הסכם הגרעין

טראמפ, שביקר את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן עוד בטרם חתימתו, יודיע בשעה 21:00 (שעון ישראל) אם ארה"ב תישאר בהסכם או תצא ממנו, ארבעה ימים לפני מועד ההודעה המתוכנן | הנשיא כבר הצהיר בעבר כי בכוונתו לצאת מן ההסכם, אך מופעל עליו לחץ מצד המעצמות להישאר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נושא נאום לאומה בבסיס פורט מאייר בוירג'יניה, 21.8.2017. במהלך הנאום, טען כי ארה"ב עוד תכריז ניצחון באפגניסטן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נושא נאום לאומה בבסיס פורט מאייר בוירג'יניה, 21.8.2017. במהלך הנאום, טען כי ארה"ב עוד תכריז ניצחון באפגניסטן. (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
שי ניר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע באמצעות חשבון הטוויטר שלו כי היום (שלישי) בשעה תשע בערב (שעון ישראל) יודיע על החלטתו האם לצאת מהסכם הגרעין האיראני או לאשרר אותו לתקופה נוספת. הודעתו של טראמפ מגיעה מוקדם מהצפוי כיוון שעל-פי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הנשיא להודיע על החלטתו רק ברגע האחרון, בשבת הקרובה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/993562242124865536?s=19

אפשר לתהות אם הודעתו של טראמפ הפתיעה את ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור ביום רביעי הקרוב להפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מנת לדון בהתפתחויות האזוריות האחרונות. לאור המתקפה ההסברתית של נתניהו, מאז חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, בקרב מנהיגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ומדינות נוספות ובמטרה להביא לתיקון בהסכם או לביטולו, סביר להניח כי תכנן להעלות את הנושא גם אצל פוטין.

טילים מוצגים בתהלוכה צבאית באיראן. אפריל 2015 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
טילים מוצגים בתהלוכה צבאית באיראן. אפריל 2015 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

הבוקר נתניהו ימריא לקפריסין למפגש פיסגה טרילטרלי של ישראל-יוון-קפריסין ועל פי התכנון המקורי, למחרת הפסגה נתניהו אמור להמריא למוסקבה. מוקדם יותר נודע כי תכניות ראש הממשלה השתנו וכי ביקורו בקפריסין יהיה בן מספר שעות בלבד ובשעות הצהריים ינחת חזרה בישראל. למחרת, ביום רביעי, ימריא בבוקר למוסקבה וישוב לארץ בהמשך היום. בהודעה מטעם רה"מ נמסר כי הוא יוצא לפסגה תקופתית עם מנהיגי קרפיסין ויוון. "אנחנו נדון שם בשורה של נושאים, הראשון שבהם והחשוב שבהם הוא קידום ההיתכנות של צינור גז אזורי מישראל לקפריסין דרך יוון לאירופה. יש לזה משמעות כלכלית עצומה למדינת ישראל, אם הדבר ייצא לפועל. אני כמובן אדון גם בנושאים האזוריים ובראשם התוקפנות הגוברת של איראן באזורנו", דברי רה"מ.

יניר קוזין, הכתב המדיני של 'מעריב' פרסם ראשון כי שינוי תכנית הנסיעה של נתניהו הוא על רקע המתיחות הביטחונית אך ניתן לשער כי בלשכת ראש הממשלה ידעו על כוונתו של טראמפ לפרסם מחר את החלטתו זמן קצר לפני הפרסום ולכן שינו את התכנית על מנת להערך מירושלים לביקור אצל פוטין.

ישראל מעוניינת להחליש את איראן על רקע התעצמותה והתבססותה הצבאית ברחבי המזרח התיכון ובפרט ניסיונותיה לחזק את אחיזתה במרחב הסורי. בישראל רואים כי הסכם הגרעין שחרר את אחיזת החנק הכלכלית בה איראן הייתה מצויה ערב החתימה על ההסכם ומאז היא רק הלכה והתבססה באזור. סביר כי המהלך הישראלי נגד הסכם הגרעין נועד להפעיל לחץ כדי להביא להסדרה בסוריה שתביא להרחקת האיראנים והשפעתם מהגבול המשותף ולהצר את צעדי ההתבססות הצבאית שלהם המאיימת על ישראל.

לקראת החלטתו של טראמפ חשוב להזכיר כי לא רק ביטחון העולם והקו המדיני האמריקאי מונחים על הכף אלא גם מעמדו הפוליטי. ביטול הסכם הגרעין "הרע" לדבריו, היה עוד אחת מהבטחות הבחירות של טראמפ לבוחר האמריקאי במהלך המירוץ לנשיאות, לצד ההבטחה לביטול תוכנית ביטוח הבריאות ה"אובמה-קר". נראה כי ביטול הסכם הגרעין מהווה גם עוד צעד בקעקוע מורשת אובמה וסביר להניח כי נתניהו במהלכיו האחרונים נותן רוח גבית גם לכך.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר מוקדם יותר כי מדינתו תהיה מוכנה לתרחיש בו ארה"ב עוזבת את ההסכם אך איראן עצמה נשארת במסגרתו. "אנחנו לא מודאגים מההחלטה האכזרית של ארה"ב. אנחנו מוכנים לכל התרחישים ולא יחול כל שינוי בחיינו בשבוע הבא", אמר רוחאני בשידור חי בשידור בטלוויזיה. "אם נוכל למלא רצוננו במסגרת עסקה וללא אמריקה, אז איראן תמשיך להיות מחויבת להסכם. מה שאיראן מבקשת הוא שהאינטרסים שלנו יובטחו על ידי המדינות החתומות שהן לא אמריקה. במקרה כזה, להפטר מהנוכחות המזיקה של אמריקה תהיה בסדר לאיראן", דברי רוחאני.

נשיא אירן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן (Iranian Presidency Office via AP)
נשיא אירן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן (Iranian Presidency Office via AP)

הכנות לפתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים

בתוך כך הודיע הבית הלבן על הרכב המשלחת הרשמית שתשתתף באירוע הפתיחה החגיגי של שגרירות ארה"ב בירושלים ונודע סופית כי הנשיא טראמפ לא ישתתף. נראה כי על אף ההכרזות האמריקאיות החגיגיות לקראת המאורע, בוושינגטון מודעים לרגישות המעמד ולפוטנציאל הנפיצות בקרב הפלסטינים והעולם הערבי שעשויה להתדרדר לגל אלימות שייפר את היציבות באזור. בשלב זה גם קשה לומר אם השגרירות תפעל בהיקף זהה לשגרירות הפעילה בת"א או שהיא תהיה בגדר שגרירות סמלית. בראש המשלחת יעמוד סגן מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון סוליבן ויחד עימו ישתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן, שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, היועץ הבכיר לנשיא וחתנו ג'ראד קושנר, היועצת הבכירה לנשיא וביתו איבנקה טראמפ, והשליח המיוחד של הבית הלבן למזה"ת ג'ייסון גרינבלט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!