דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

לוקחים לריאות / הירידה במספר המעשנים בישראל נעצרה, ויש לזה סיבות כבדות משקל

תהליכי קבלת החלטות אפופי עשן וחסרי שקיפות, אי יישום החלטות ממשלה, התעלמות מאמנה בין לאומית עלייה חתומה ישראל, ומיסוי לקוי | ההוצאה הלאומית השנתית על טיפול במחלות הנגרמות מחשיפה לעישון היא גבוהה ומוערכת ב-3.7 מיליארדי שקלים

עישון (shutterstock)
עישון (shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח מבקר המדינה בחן את נושא המאבק בתופעת העישון במדינת ישראל, ומסקנותיו אפופות עשן. המשימות שקבע משרד הבריאות לעצמו בנושא העישון לשנים 2016 -2017 כלל לא בוצעו. ישראל פועלת באופן חלקי ביחס לאמנה הבין-לאומית למלחמה בעישון. מוצרי הטבק לא ממוסים. החקיקה בנושא העישון, אכיפת החוקים הקיימים בנושא העישון, הסברה וחינוך בעניין נזקי העישון והתערבות בקהילה לשם מניעת עישון, כולם לא מספקים.

ויש גם את פרשת אייקוס. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אישר שיווק של חבילות סיגריות ללא ההזהרה כי העישון הורג – בניגוד לצו הגבלת הפרסומת למוצרי טבק, מבלי שבירר את הסוגיה עם הגורמים הרלוונטיים ותוך יצירת תהליכי קבלת החלטות ללא שקיפות.

בדו"ח, המבקר מתייחס בפירוט לאי המיסוי של הסיגריה האלקטרונית, האייקוס (IQOS), ומדגיש את מעורבותו של יועץ סגן שר הבריאות ליצמן, מוטי בבצ'יק. בבצ'יק היה מעורב בכתיבת מכתב שהוציא ראש שירות בריאות הציבור פרופ' איתמר גרוטו לרשות המסים, בו הורה להחריג את אייקוס מקבוצת המוצרים שיש עליהם הגבלות פרסום (כפי שיש למוצרי טבק אחרים). בנוסף טוען המבקר בדו"ח, כי בסוף פברואר התקיים דיון בנושא מדיניות סיגריות אלקטרוניות בכלל ואייקוס בפרט, אך לדיון לא הוזמנו היועצת המשפטית וגורמים מקצועיים אחרים במשרד הבריאות. באותו דיון הוחלט לא לשנות את המדיניות ביחס לסיגריות אלקטרוניות – אלו עדיין הוחרגו מחוק הגבלת הפרסומות והשיווק. אי הזמנת גורמים מקצועיים לישיבה כזו לא מאפשרת קבלת החלטה על בסיס כל המידע ודעות שונות, כך על פי הדו"ח, ולסיכום, "מהאמור עולה חשש כי נפלו פגמים בהליך קבלת ההחלטות".

בנוסף לכך, משרד הבריאות תכנן להוציא מכתב למנהל רשות המסים בכדי לא לאפשר מכירת מוצרי טבק בשדה התעופה תמנע בטיסות פנימיות. בדו"ח המבקר נכתב כי לאחר שיחה בין בבצ'יק לגרוטו המכתב לא נשלח. "הרי שהיה על מר מוטי בבצ'יק להימנע מלהתערב בכך שכן מדובר בפעולה שלא על פי הוראות תקנות שירות המדינה", כך על פי המבקר.

מבקר המדינה מצביע על ליקוי נוסף: פגישות של שר הבריאות ובכירי משרד הבריאות עם נציגי חברות טבק ללא דיווח לציבור. על פי הדו"ח, ליצמן ובכירי המשרד נפגשו פעמיים עם נציגי חברות טבק, אך בניגוד להוראות שנקבעו באמנה לא הביא השר עובדה זו לידיעת הציבור. יש ליידע את הציבור על פגישות של מקבלי ההחלטות עם נציגי חברות הטבק, מאחר שחשיפה לציבור של פגישות אלה יש בכוחה לבלום הפעלת לחץ של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות, ולמנוע קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם הצורך בשמירה על בריאות הציבור. כמו כן, הסתרת הפגישות עם חברות הטבק נוגדת את הצורך החיוני בשקיפות. הנושא כולו נתון גם בחקירת משטרה.

גם בנושא המיסוי יש למבקר מה להגיד. הביקורת העלתה כי מיסוי מוצרי הטבק אינו עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה ממאי 2011, לא עם הנאמר באמנה הבין-לאומית למלחמה בעישון ואף לא עם המלצות הוועדה הציבורית, שאומצו על ידי הממשלה ולפיהן יש להתאים את שיעורי המס על מוצרי הטבק השונים. בעת הביקורת היה מס הקנייה על טבק לגלגול נמוך מאוד, והשימוש בו גדל – פי יותר מעשרה בין שנת 2012 לשנת 2016; יצוין שנזקי הסיגריות המגולגלות אינם קטנים מנזקי הסיגריות הרגילות. אולם, שר האוצר הנוכחי משה כחלון, מתנגד להעלאת מס הקנייה על טבק לגלגול, בשל מדיניות משרד האוצר שלא להעלות מסים. משרד הבריאות, שמופקד על בריאות הציבור, נקט במשך שנים רבות עמדה סבילה בעניין המיסוי. לאחרונה, ביוני 2017, כתב שר הבריאות יעקב ליצמן לשר האוצר משה כחלון כי יש להשוות את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות. בכל הנוגע למוצר החדש אייקוס (IQOS), רק בינואר 2018, לאחר סיום הביקורת, חתם שר האוצר משה כחלון על צו שמטיל מס קנייה על מוצר הטבק החדש.

מניעת עישון לקויה

לקופות החולים אין תכנית פעולה שיטתית בעניין מתן כלים לרופאים כדי שאלו יוכלו לעודד את מטופליהם להפסיק לעשן או להימנע מחזרה לעישון. רוב הרופאים גם לא עברו הכשרות מתאימות לשם כך. בסדנאות לגמילה שמקיימות הקופות משתתפים מעט מעשנים – כ-26,500 בממוצע בשנה (פחות מ-2% מכ-1.6 מיליון המעשנים בישראל).

המבקר מצא גם שמשרד החינוך לא נאבק בתופעת העישון והפעילות בנושא מצומצמת. משרד החינוך, כגורם חינוכי, אינו נאבק בנחישות בתופעת העישון, ופעילותו בנושא מצומצמת. בשנת הלימודים התשע"ה עישנו כ-42,000 מ-409,000 (כ-10%) התלמידים הלומדים בחטיבות העליונות. גם צה"ל לא פועל מספיק למניעת העישון בקרב חייליו. פעולת המניעה בצבא התמצתה, על פי המבקר, בקורס גמילה לחלק מהחיילים המעשנים. מחיר הסיגריות והטבק לגלגול, בדומה לכלל הפריטים שנמכרים לחיילים, הוא מוזל, דבר הנוגד את המדיניות הרווחת בעולם וגם בישראל לייקר את מחירי הסיגריות.

ההמלצות העיקריות בדו"ח המבקר

מגמת הירידה במספר המעשנים בישראל נעצרה. ההתגייסות של הממשלה, ובראש ובראשונה של משרד הבריאות, למאבק בעישון היא תנאי הכרחי לצמצום התופעה ונזקיה. על משרדי הממשלה, ובפרט משרדי הבריאות, האוצר, החינוך והגנת הסביבה, להירתם במלוא המרץ למאבק בעישון ובנזקיו. עליהם לקדם פעולות חקיקה והסדרה, לבצע הסברה ולהגביר את פעולות האכיפה בתחום זה. על שר הבריאות ומנכ"ל משרדו להוביל בנחרצות את יישום המדיניות לצמצום תופעת העישון, לרבות את יישום החלטת הממשלה בנושא ואת יישום הוראות האמנה.

ההוצאה הלאומית השנתית על טיפול במחלות הנגרמות מחשיפה לעישון היא גבוהה ומוערכת ב-3.7 מיליארדי ש"ח. בביקורת עלה שלמיסוי יש השפעה על צריכת מוצרי טבק. שר האוצר ומשרדו נדרש לבחון מחדש ולעומק את סוגיית מיסוי כלל מוצרי הטבק, לרבות הטבק לגלגול.

הדו"ח קורא גם לקופות החולים לפעול לאיתור מעשנים ולהזמנתם להשתתף בסדנאות הגמילה מעישון. על משרד הבריאות לקדם תכנית למניעת עישון וגמילה ממנו ולבחון, בשיתוף הקופות, את האפשרות להכשיר את הרופאים הראשוניים לעבור סדנאות כדי לעודד מטופלים להפסיק לעשן.

צה"ל נקרא לבחון דרכים לאסור מכירת סיגריות גם בבסיסים סגורים, ובייחוד בבסיס ההדרכה הראשי שבנגב. על הרמטכ"ל לעקוב אחר יישום החלטתו ולקבוע מדדים לבחינת הצלחתה.

על משרד החינוך לפעול ליישום החוזרים שפרסם בנושא מניעת עישון סיגריות ומוצרי טבק במוסדות החינוך. ראוי גם שמשרד החינוך יפתח מדדים לבדיקת אפקטיביות המלחמה בעישון.

ראוי שראשי הרשויות המקומיות, מרכז השלטון המקומי ושר הפנים, שהוא הממונה על הרשויות המקומיות, יאמצו את היוזמה של "עיר נקייה מעישון". המבקר קורא לשר הפנים לעודד את הרשויות המקומיות להיאבק בעישון ולתמרץ את הרשויות שפעולותיהן אפקטיביות.

משרד הבריאות נקרא לתת מענה למגבלות האכיפה של הסדרנים בנוגע לעישון במקומות ציבוריים ולפעול למניעת עישון בבתי החולים ובמוסדות הסיעודיים שאינם ממשלתיים. במידת הצורך יש ליזום תיקוני חקיקה. על משרד הבריאות, בשיתוף מרכז השלטון המקומי, לפעול על מנת לקדם את הגברת האכיפה של הרשויות המקומיות בתחום הפיקוח על העישון.

תגובת משרד הבריאות:

משרד הבריאות למד את הדו"ח ופועל לתיקון הנדרש ולמלחמה אפקטיבית בעישון בשטח. המשרד נאבק בתופעת בעישון במספר אפיקים:

מניעת עישון במקומות ציבוריים – צו של שר הבריאות לשינוי התוספת לחוק מניעת העישון נמצא בדיונים בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת אישורו. הצו מרחיב את ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים פתוחים ומקדם נורמה של הימנעות מעישון במקומות אלו ולשפר את ההגנה על הציבור מפני חשיפה לעישון כפוי. בין השאר, מבקש הצו לאסור על עישון בגני שעשועים, בגני משחקים, במתחמים המיועדים לפעילות גופנית ועוד. במקביל, פועל המשרד לתיקון נוסף של החוק, במטרה לבטל את חדרי העישון הקיימים במסעדות ובתי קפה ויגביל את האזורים המותרים לעישון במקומות ציבוריים אחרים.

הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק – משרד הבריאות פועל יחד עם ח"כ איתן כבל לתיקון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, באמצעות הצעת חוק הנדונה כיום בוועדת הכלכלה ומבוססת על הצעת חוק שיזם משרד הבריאות בנושא. בין השאר, התיקון מבקש להחיל את הגבלות החקיקה על סיגריות אלקטרוניות ומוצרי עישון אחרים, להרחיב את האיסור על פרסום מוצרי טבק גם לאינטרנט ובאמצעי מדיה החדשים, להגביל את הצגת מוצרי הטבק בנקודות המכירה, לחייב את תעשיית הטבק לדווח על התכולה והפליטה בשימוש במוצרי עישון, החמרת הענישה ועוד.

מוקד טלפוני לגמילה מעישון – המשרד נמצא בעבודת מטה להקמת מוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון. המוקד יאפשר הנגשה של סיוע מקצועי בגמילה מעישון, כתוספת לסדנאות הגמילה הקיימות, באמצעות סדנת גמילה טלפונית, בהנחיית יועצי גמילה, לאורך שעות היום ובשפות שונות, כמקובל בעולם. כבר בשנת התקציב הנוכחית הוקצה תקציב ראשוני להקמת המוקד. ההקמה צפויה ברבעון הרביעי של שנת 2018.

סיוע בהכשרת יועצי גמילה ובהשתלמויות מקצועיות – גורמי המקצוע של המשרד לוקחים חלק בהכשרת יועצי גמילה מעישון וכן בהשתלמויות מקצועיות של מנחי גמילה, במטרה להעמיק את הידע וההיכרות של יועצי הגמילה עם האתגרים, התהליכים השונים בארץ ובעולם, והחידושים בתחום.

שיתוף פעולה עם משרד החינוך – גורמי המקצוע של המשרד פועלים יחד עם גורמי המקצוע במשרד החינוך, בהעברת השתלמויות מקצועיות למובילים בית ספריים במערכת החינוך במטרה להרחיב את הידע, הכלים והכשירות שלהם להתמודד ולהוביל את נושא מניעת העישון בקרב צעירים וכן לוקחים חלק בהכשרת בני נוער עמיתים, הפועלים כמובילי דעה ומשפיעים על מניעת עישון בקרב חבריהם. כמו כן תכניות למניעת עישון בגילאי 11-13, וקמפיין ממוקד לחברה הערבית.

לסיכום – בתקופה הנוכחית פועל המשרד במספר רב של חזיתות על מנת להילחם בעישון. לצד הפעולות הנזכרות לעיל, פנה שר הבריאות לשר האוצר על מנת להשוות את המיסוי על טבק לגלגול לסיגריות. כמו כן – בשורה התחתונה, המשרד הכריז על מוצרי אייקוס כמוצר טבק לכל דבר ועניין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!