דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות להט"ב

בעולם / לראשונה: מחוז בקנדה הנפיק תעודת לידה ללא הגדרת מגדר

ג'ושוע פרגוסון, טרנסג'נדר, עם קבלת תעודת הלידה בה רשום תחת סעיף המגדר רק X: אני מרגיש תחושת הקלה כי אני יודע שהמדיניות הזו תציל חיים. הרגשתי תקווה בליבי שסוף סוף כולנו מוערכים ומכובדים כבני אדם"

תינוק. מענקים לאמהות עזרו יותר מתכניות חינוכיות לילדים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תינוק. מענקים לאמהות עזרו יותר מתכניות חינוכיות לילדים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

ג'ושוע פרגוסון, טרנסג'נדר בן 35 המתגורר באונטריו, ניהל במשך למעלה משנה מאבק משפטי מול שלטונות המחוז הענק בקנדה בדרישה לקבל תעודת לידה בה לא יהיה רשום מגדרו. פרגוסון, שאינו מגדיר את עצמו "גבר או אישה" אלא משתמש בכינוי "they". זהו לשון פנייה שניתן לתרגמה כ-"הם" או "הן", אך נחשב כפנייה תקינה דקדוקית גם ליחיד. לכן הוא דרש משלטונות אונטריו להנפיק עבורו תעודת לידה חדשה ללא מגדר. בעברית אין תרגום מדויק ללשון פנייה זו ולכן לצורך המאמר נפנה אל פרגוסון בזכר. שנה לאחר שהחל במאבק, רשם פרגוסון ניצחון כאשר השבוע קיבל לידיו את תעודת הלידה הראשונה שהנפיקה אונטריו ובה לא מופיע מגדר.

"זהו ניצחון עבורי, וזהו ניצחון עבור קהילת הטרנסג'נדר. הרגע הזה לא רק מאשר מחדש את מי שאנחנו באמת ואת ההגנה שלנו תחת החוק באונטריו, אלא מעניק לנו תחושה שמישהו מתייחס אלינו. זו הרגשה מדהימה כי זה מבהיר כי אנו באמת קיימים" אמר פרגוסון לכלי התקשורת בקנדה לאחר שקיבל לידיו את תעודת הלידה. הוא הוסיף עוד כי "אני מרגיש תחושת הקלה כי אני יודע שהמדיניות הזו תציל חיים. הרגשתי תקווה בליבי שסוף סוף כולנו מוערכים ומכובדים כבני אדם, וזה מה שבאמת חשוב. תעודת הלידה הזו תשקף טוב יותר את הזהות האמתית שלי".

על פי החוק החדש שאימצה אונטריו, ניתן כעת להפיק תעודת לידה עם מספר אפשרויות תחת סעיף המגדר. בתעודת הלידה של פרגוסון עצמו מופיעה האות "X", אולם תושבים שיבקשו למחוק לחלוטין את המגדר מתעודת הלידה שלהם יוכלו לעשות זאת.

ההחלטה להנפיק לראשונה תעודת לידה ללא מגדר הגיעה מספר חודשים לאחר ששלטונות אונטריו הנפיקו בפעם הראשונה בהיסטוריה של המחוז רישיון נהיגה ותעודת זהות ללא מגדר. הממשל הפדרלי באונטריו הודיע כי בקרוב יאפשר לאזרחים המקומיים לבחור במגדר שלישי כאשר הם מבקשים דרכון, כאשר עד היום היו חייבים מבקשי הדרכון להצהיר על מגדר ברור של "גבר" או "אישה". במסגרת השינויים בקנדה גם הוצאו מהמסמכים הרשמיים במדינה הגדרות נוספות ובהן צבע העיניים וצבע העור, שהיו בגדר חובה עד לפני מספר חודשים בכל מסמך רשמי במדינה. סעיף המגדר בתעודות הוא השלב האחרון במאבק של ארגוני זכויות אדם ופעילי הקהילה ההומו-לסבית שטענו כי מדובר באפליה נגדם ובניסיון לא הגון לכפות עליהם לבחור מגדר למרות שהם עצמם אינם מגדירים את עצמם כגבר או אישה.

"ההחלטה הזו מספקת אותי מאוד. יש לנו כעת קטגוריות ברורות יותר מאי פעם כדי להבין את המגדר. התוצאה של המאבק של ג'ושוע פרגוסון צריכה להיחשב כהצלחה עצומה" אמרה סוזן גפקה, פעילה מוכרת בקהילה הטרנסג'נדרית בטורונטו.

גם בקליפורניה החליטו ראשי העיר להעביר בשנה שעברה הצעת חוק שקבעה כי סעיף המגדר יוסר מתעודות הלידה, כאשר החוק ייכנס לתוקף השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!