דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הגרעין האיראני

הסכם הגרעין / טראמפ פורש מההסכם: "הדבר המסוכן ביותר שאיראן עושה הוא המרדף אחרי נשק גרעיני"

הנשיא האמריקני הודיע עוד כי ארה"ב תטיל סנקציות חדשות על איראן | נתניהו: החלטה אמיצה, איראן אומרת במפורש שתשתמש בסוריה כבסיס לתקיפה בישראל

נאום טראמפ בנושא הסכם הגרעין האיראני 5 במאי  (AP Photo/Evan Vucci)
נאום טראמפ בנושא הסכם הגרעין האיראני 5 במאי (AP Photo/Evan Vucci)
שי ניר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שלישי) כי ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין ותטיל סנקציות חדשות על איראן. ארה"ב תפרוש מההסכם באופן מיידי, וזאת לאחר שטראמפ תקף את הסכם הגרעין ואמר שהוא "מבוסס על שקר", וכי הוא נכשל בהרחקת איראן מפיתוח נשק גרעיני. טראמפ התייחס ארוכות לתמיכתה של איראן בטרור ברחבי העולם ואמר: "המשטר האיראני ממן טרור ומפעיל שליחי טרור בכל העולם.

"הדבר המסוכן ביותר שאיראן עושה הוא המרדף אחרי נשק גרעיני", אמר טראמפ והוסיף כי הסנקציות הוסרו בהסכם בתמורה לגבולות חלשים מאד, ולא הכילו התייחסות לתמיכתה בטרור מסביב לעולם. לדבריו, "בלב ההסכם האיראני – שקר גדול, והיום יש לנו הוכחות שזה שקר – בשבוע שעבר הראה ראש הממשלה של ישראל הוכחות שהמשטר האיראני רדף אחרי נשק גרעיני". לאחר שהודיע כי בכוונתו לפרוש מן ההסכם, הוסיף טראמפ כי ארה"ב תעבוד עם בני הברית שלה "על פתרון אמיתי לאיום הגרעין האיראני" וכי בכוונתו לחתום על סנקציות חדשות על איראן.

בסיום דבריו, פנה טראמפ לעם האיראני: "עתידה של איראן שייך לאנשיה, מגיעה להם אומה שמכבדת אותם. אם מנהיגה של איראן יגידו שהם לא מסכימים למשא ומתן זה בסדר, אולי הייתי עושה את זה במקומם. אבל אם יעשו זאת, הם יכולים להיטיב עם אזרחי איראן".

מיד לאחר נאומו של נשיא ארה"ב, השמיע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו את עמדתו בנושא. נתניהו אמר כי החלטתו של טראמפ היא "החלטה אמיצה" והוסיף: "אני מעריך מאד, ועם ישראל כולו צריך להעריך מאד את ההחלטה הנחושה של הנשיא טראמפ לבלום את ההסכם הרע הזה ואת התוקפנות של איראן".

עוד אמר נתניהו כי "איראן מצהירה במפורש שתשתמש בסוריה כדי לתקוף את ישראל" וכי "הסרת הסנקציות מאיראן לא הפכה אותה למתונה יותר אלא לתוקפנית שבעתיים. איראן מצהירה במפורש שהיא רוצה להשתמש בסוריה כבסיס קדמי ממנו היא תתקוף אותנו. נגיב בעוצמה על כל פגיעה בשטחנו. מי שינסה אותנו ירגיש היטב את נחת זרוענו".

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (עמוס בן גרשום/לע"מ)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (עמוס בן גרשום/לע"מ)

איראן: "החלטה לא חוקית שחותרת תחת הסכמים בינלאומיים"

מיד לאחר הודעתו של טראמפ, מסרה איראן כי מדובר ב"החלטה לא חוקית שחותרת תחת הסכמים בינלאומיים". לדבריו של רוחאני, איראן עומדת במחויבותיה ביחס להסכם וכי ארה"ב היא זו שלא עומדת בדברתה. הוא הוסיף כי "טהרן תישאר בהסכם הגרעין גם בלי ארה"ב, אך איים כי כי אם ייכשל המשא ומתן עם שאר המדינות שחתמו על הסכם הגרעין – בכוונת איראן להעשיר אורניום יותר מבעבר כבר בשבועות הקרובים".

 

מוקדם יותר, אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי מדינתו תהיה מוכנה לתרחיש בו ארה"ב עוזבת את ההסכם אך איראן עצמה נשארת במסגרתו. "אנחנו לא מודאגים מההחלטה האכזרית של ארה"ב. אנחנו מוכנים לכל התרחישים ולא יחול כל שינוי בחיינו בשבוע הבא", אמר רוחאני בשידור חי בשידור בטלוויזיה. "אם נוכל למלא רצוננו במסגרת עסקה וללא אמריקה, אז איראן תמשיך להיות מחויבת להסכם. מה שאיראן מבקשת הוא שהאינטרסים שלנו יובטחו על ידי המדינות החתומות שהן לא אמריקה. במקרה כזה, להפטר מהנוכחות המזיקה של אמריקה תהיה בסדר לאיראן", דברי רוחאני.

נשיא איראן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן, אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן, חסן רוחאני, מתייחס לדבריו של נשיא ארה"ב במהלך טקס פתיחת השנה האקדמית באיראן, אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)

על רקע ההודעה על ההסכם, ימריא הבוקר (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו למוסקבה למפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על מנת לדון בהתפתחויות האזוריות האחרונות. לאור המתקפה ההסברתית של נתניהו, מאז חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, בקרב מנהיגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ומדינות נוספות ובמטרה להביא לתיקון בהסכם או לביטולו, סביר להניח כי תכנן להעלות את הנושא גם אצל פוטין.

ישראל מעוניינת להחליש את איראן על רקע התעצמותה והתבססותה הצבאית ברחבי המזרח התיכון ובפרט ניסיונותיה לחזק את אחיזתה במרחב הסורי. בישראל רואים כי הסכם הגרעין שחרר את אחיזת החנק הכלכלית בה איראן הייתה מצויה ערב החתימה על ההסכם ומאז היא רק הלכה והתבססה באזור. סביר כי המהלך הישראלי נגד הסכם הגרעין נועד להפעיל לחץ כדי להביא להסדרה בסוריה שתביא להרחקת האיראנים והשפעתם מהגבול המשותף ולהצר את צעדי ההתבססות הצבאית שלהם המאיימת על ישראל.

חשוב להזכיר כי לא רק ביטחון העולם והקו המדיני האמריקאי מושפעים מהחלטתו של טראמפ, אלא גם מעמדו הפוליטי. ביטול הסכם הגרעין "הרע" לדבריו, היה עוד אחת מהבטחות הבחירות שלו לבוחר האמריקאי במהלך המירוץ לנשיאות, לצד ההבטחה לביטול תוכנית ביטוח הבריאות ה"אובמה-קר". נראה כי ביטול הסכם הגרעין מהווה עוד צעד בקעקוע מורשת אובמה וסביר להניח כי נתניהו במהלכיו האחרונים נותן רוח גבית גם לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!