דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

החזית הסורית / למרות התקיפה בסוריה: צה"ל הודיע לישובי הגולן כי ניתן לסגור את המקלטים

בכלי תקשורת סורים דווח הלילה כי מערכות ההגנה הסוריות יירטו שני טילים במהלך תקיפה ישראלית לכאורה | לאחר שהורה אמש לפתוח מקלטים, הודיע צה"ל על חזרה לשיגרה | נתניהו לקראת פגישתו עם פוטין במוסקבה: "לאור מה שקורה בסוריה, יש צורך להבטיח את המשך התיאום הביטחוני בין הצבא הרוסי לצה"ל"

שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ  פלאש90)
שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ פלאש90)
שי ניר

בתום לילה מתוח במיוחד, הודיע הבוקר (ד') צה"ל כי הישובים ברמת הגולן רשאים לסגור את המקלטים הציבוריים, אותם נדרשו לפתוח אמש על רקע זיהוי תזוזות חשודות של כוחות איראניים בשטח סוריה. על פי הודעת דובר צה"ל, גם טיולים יתקיימו כשגרה אולם בתיאום מול נציגי הצבא, כאשר מספר אתרי תיירות יחסמו באופן נקודתי.

סוריה מייחסת לישראל תקיפה אווירית שהתרחשה הלילה בשטחה זמן קצר לאחר הודעת דובר צה"ל על תנועות חשודות, ועל רקע הודעת ארה"ב כי היא נסוגה מהסכם הגרעין עם איראן. הטלוויזיה הסורית דיווחה כי ישראל שיגרה טילים לבסיס שנמצא מדרום לדמשק. סוכנות הידיעות של הצבא הסורי דיווחה כי התקיפה התרחשה באזור אלכיסווה, דרומית לדמשק וכי מערכות ההגנה האווירית הסורית ירתה שני טילים והשמידה אותם. על פי אותו דיווח, התקיפה שיוחסה לישראל נעשתה תוך שיתוף פעולה עם כוחות המורדים המצויים באזור. על פי הערכות, התקיפה נעשתה כנגד טילים איראניים שנמצאו באותה עת בתנועה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי קצין המזוהה עם משטר אסד אמר כי הותקפה עמדת צבא סורית. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח הלילה כי תשעה לוחמים בהם נאמנים למשטר אסד ואחרים המזוהים עם כוחות איראנים נהרגו בתקיפת הבסיס שבפרברי דמשק וכי התקיפה מיוחסת לישראל.

בישראל גברה אתמול המתיחות הביטחונית בצפון הארץ לאור החשש מהתקפה אפשרית נגד מטרות ישראליות מכיוון סוריה על ידי כוחות צבאיים איראניים או שלוחיהם. זמן קצר לפני הודעתו של טראמפ, פרסם דובר צה"ל כי זוהתה פעילות חריגה בקרב הכוחות האיראניים בסוריה וכי הוחלט בצה"ל לחדד את הנחיות ההתגוננות במרחב רמת הגולן ולהנחות את הרשויות על פתיחת מקלטים. הבוקר הודיע דובר צה"ל כי בתום הערכת המצב בפיקוד הצפון, הוחלט לקיים ברמת הגולן שגרה אזרחית מלאה ביישובים בדגש על לימודים בבתי הספר ועבודות חקלאים שימשיכו כסדרם. בנוסף, טיולים יתקיימו כשגרה בתיאום מול צה״ל. מספר אתרי תיירות יחסמו באופן נקודתי ויש להישמע להוראות הכוחות בשטח על פי צורך.

מצידה של איראן נשמעו בשבועות האחרונים איומים כי תגיב למותם של שבעה מאנשיה שנהרגו בתקיפת האווירית על בסיס חיל האוויר של המשטר הסורי, תקיפה שיוחסה לישראל. בצה"ל נערכים לכל התרחישים, בין השאר לאפשרות של מתקפת טילים על יעדים ישראלים, והוסיפו כי הושלמה הפריסה של יכולות ההגנה וכי קיימת מוכנות גבוהה של כוחות צה"ל לתקיפה. בצה"ל מזהירים כי כל פעולה כנגד ישראל תענה בתגובה חריפה.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיים אמש (שלישי) בקריה בתל אביב התייעצויות ביטחוניות עם ראשי מערכת הביטחון ולאחר מכן נמסר כי ליברמן שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, הודה לו על החלטתו של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ועדכן אותו על ההתפתחויות האחרונות באזור.

בעקבות הודעת צה"ל מאמש שקרה לפתיחת מקלטים בגולן, פרסמו מספר רשויות בגליל העליון, בהן קריית שמונה, טבריה והמועצה האזורית הגליל העליון, הודעות הרגעה לתושביהן ומסרו כי הן ממשיכות להתנהל בשגרה. לעומתן, העיריות צפת וכרמיאל, הודיע לתושבים כי למרות שלא קיבלו הנחיה מצה"ל, החליטו לפתוח את המקלטים הציבוריים.

מוקדם יותר אתמול פורסמה אזהרה של שגרירות ארה"ב לעובדי ממשלת ארה"ב ולאזרחיה להתרחק מאזור רמת הגולן. בהודעה נכתב כי על עובדי ממשלת ארה"ב לקבל אישור בטרם נסיעה לרמת הגולן וכי על אזרחי ארה"ב לשקול בזהירות נסיעה לרמת הגולן עד הירגעות המצב, להתעדכן באתר פיקוד העורף הישראלי, לשמור על עירנות, לעקוב אחר החדשות באמצעי התקשורת ולהישמע לכוחות הביטחון.

ראש הממשלה אמר טרם נסיעתו לפנות בוקר לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין: "הפגישות בינינו הן תמיד חשובות וזו חשובה במיוחד. לאור מה שקורה בסוריה ברגעים אלה, יש צורך להבטיח את המשך התיאום הביטחוני בין הצבא הרוסי לצבא הגנה לישראל".

הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט ביטל את השתתפותו בכנס הרצליה שם היה אמור לשאת דברים מול פורום סגור. מצה"ל נמסר כי הביטול נעשה בשל שינוי בלוחות הזמנים אך ההערכה היא כי הדבר נעשה בשל המתיחות הביטחונית ועל רקע הודעתו של טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!