דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסכם הגרעין עם איראן

טראמפ החליט / ארה"ב תחזיר הסנקציות על איראן, עם הסתגלות של חצי שנה

מזכיר האוצר האמריקאי סטיבן מנוחין הודיע כי כחלק מישום מדיניות הנשיא יפעל משרדו "לחתוך את צינור המזומנים של משמרות המהפכה" | פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי, הודיע כי יפעל לגיבוש חזית בינלאומית

טראמפ, מרקל ומקרון בועידת G-20  ביולי 2017 (צילום: John MacDougall/Pool Photo via AP)
טראמפ, מרקל ומקרון בועידת G-20 ביולי 2017 (צילום: John MacDougall/Pool Photo via AP)
שי ניר

זמן קצר לאחר הודעתו של טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין האיראני פרסם משרד האוצר האמריקאי הודעה כי הוא "נערך ליישום מידי של המדיניות עליה הצהיר נשיא ארה"ב", לרבות ובעיקר חידוש הסנקציות הכלכליות על איראן ומשמרות המהפכה.

טראמפ וסטיבן מנוחין. מנוחין הודיע כי כל הסנקציות הקשורות לגרעין האירני יושבו על כנן, בכפוף לתקופת הסתגלות של 90 או 180 יום. (AP Photo/Manuel Balce Ceneta).
טראמפ וסטיבן מנוחין. מנוחין הודיע כי כל הסנקציות הקשורות לגרעין האירני יושבו על כנן, בכפוף לתקופת הסתגלות של 90 או 180 יום. (AP Photo/Manuel Balce Ceneta).

"נשיב על כנן את כל הסנקציות שקשורות בתכנית הגרעין האיראנית, בכפוף לתקופת הסתגלות של 90 יום ו-180 יום לפי העניין" נכתב בהודעת משרד האוצר בה הוסיפו כי, "ההנחיות לחברות ותאגידים לגבי תקופת ההסתגלות ולאחריה פורסמו כעת באתר האינטרנט של המשרד".

מזכיר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוחין, מסר הצהרה המביעה את הערכתה לעמדתו המתמשכת והברורה של טראמפ בנושא האיראני והוסיף כי הממשל האמריקאי "יחתוך את צינור המזומנים של משמרות המהפכה ויקשה על תכנית הטילים הבליסטיים של איראן, בהינתן גם תמיכתם באסד ופגיעתם בזכויות אדם בארצם".

במקביל להודעתו של מזכיר האוצר האמריקאי פרסם גם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הודעה משלו אשר מפרטת אף היא את האופן שבו הממשל האמריקאי נערך לישום החלטת הנשיא. "עם יציאתנו מההסכם", כתב פומפאו, "נשתף פעולה עם שותפינו מרחבי העולם על מנת להתמודד עם האתגר האיראני. פעולותינו יכוונו למנוע את האיום הנשקף מתכנית הטילים האיראנית, מתמיכתם בטרור ברחבי העולם ומפעולותיהם המזיקות ברחבי המזרח התיכון. כל זאת תוך הטלת סנקציות קשות על המשטר האיראני. אנו נזכיר למשטר האיראני את הבידוד והקשיים הנובעים מפעולותיהם חסרות האחריות", סיכם פומפאו.

כזכור, במהלך הצהרתו של טראמפ אמש הזכיר הנשיא האמריקאי את שליחותו הנוכחית של מזכיר המדינה שלו בחצי האי הקוריאני. במסגרת שליחות זו צפוי פומפאו להכין את פגישתו הקרובה של הנשיא עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. טראמפ העלה נושא זה כדוגמא לכך שממשלו רודף שלום, וכי יתכן שעמידתו הנוקשה אל מול הממשל הצפון-קוריאני היא שהביאה ממשל זה לכדי מוכנות למשא ומתן.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי (מימין) ושגריר ובריטניה מת'יו רייקרופט מצביעים בעד ההחלטה להטיל סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון של האו"ם 22 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי (מימין) ושגריר ובריטניה מת'יו רייקרופט מצביעים בעד ההחלטה להטיל סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית במועצת הביטחון של האו"ם 22 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

הודעת משרד האוצר האמריקאי פורטת אילו מהסנקציות על המשטר האיראני צפויות לשוב ולהכנס לתוקף. בין הסנקציות האלו יחול איסור על רכישת דולרים בידי הממשל האיראני, יאסר לסחור עם האיראנים בזהב ומתכות יקרות אחרות, ארצות הברית תטיל עיצומים על תאגידים שיספקו לאיראן חומרים ומתכות מסוגים שונים שעלולים לסייע לתכנית הגרעין (או תמנע מתאגידים אלו לפעול בארה"ב), וכן תפעל כנגד חברות שיקחו חלק בשוק ההון האיראני או יסחרו במטבע האיראני, הריאל.

כמובן שעדיין נותר לראות כיצד יגיבו התאגידים הבין לאומיים להחלת סנקציות אלו, ולתקופת ההסתגלות הקרובה, וכיצד ינהגו השותפות האחרות להסכם הגרעין, בהן צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!