דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסכם הגרעין

טראמפ החליט / "איראן מבינה רק לחץ, ועכשיו צריך להגביר עליה את הלחץ"

ד"ר אמילי לנדאו מהמכון למחקרי ביטחון לאומי מנתחת את החלטת טראמפ | "ב-2003 האיראנים נבלמו כי חששו ממתקפה, ב-2013 בגלל הסנקציות" | לטענתה, איראן הגבירה תוקפנותה בעקבות ההסכם ב-2015

ד״ר אמילי לנדאו, ראש תוכנית בקרת נשק, המכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: חן גלילי)
ד״ר אמילי לנדאו, ראש תוכנית בקרת נשק, המכון למחקרי ביטחון לאומי (צילום: חן גלילי)
שי ניר

"יש נקודות בהיסטוריה שקמות מדינות כאלה, או קמים משטרים כאלה, וחייבים להתנגד להם", כך אמרה ל'דבר ראשון' ד"ר אמילי לנדאו, העומדת בראש התכנית לבקרת נשק במכון למחקרי ביטחון לאומי. לנדאו רואה בחיוב את עמדתו של טראמפ, אבל לאו דווקא את ההחלטה לצאת מההסכם עכשיו. לנדאו סבורה שהסכם הגרעין האיראני איפשר לאיראן להגביר את התקופנות שלה במזרח התיכון.

"להיות במקום הזה שבינתיים המצב פחות או יותר סביר, למרות שברור שהולכים לקראת תאונת רכבת, זה לא ממש חכם. זה יגיע בסוף. אז מה? אז דחינו את האסון? בסוף יהיה אסון שאי אפשר יהיה לשנות שום דבר כי איראן תהיה באמת חזקה ויותר מידי נוכחת ברחבי המזרח התיכון וגם מפותחת בתחום הגרעיני" אמרה לנדאו.

"אנשים מחפשים רק את השקט", מסבירה לנדאו את התמיכה בקרב המעצמות בעולם בהסכם. "אבל לפעמים דברים מסוכנים קורים. הם קורים בגלל המשטר באיראן".

"אם מסתכלים אחורה אנו רואים שהדבר היחיד שיכול לשנות זה לחץ על האיראנים. הם לא מגיבים למסרים חיוביים של שיתופי פעולה למרות הניסיון תחת ממשל אובמה להציג כי הדברים פועלים כך, שאם איראן תראה שארה"ב פועלת עם נכונות כזו אז היא תענה באותו מטבע." אמרה לנדאו והוסיפה, "איראן הגיבה בשנת 2003 כי הייתה בטוחה שהיא היעד לתקיפה מצידה של ארה"ב, דבר שגרם לה לעצור חלק מהתוכניות הצבאיות, ואחרות להשהות, או להסתיר מהמערב. לאחר מכן הלחץ הרב שנגרם מהסנקציות הכלכליות הכבדות של שנת 2013 הביא אותם בסופו של דבר לשולחן המשא ומתן. איראן צריכה להבין עכשיו שמגבירים עליה את הלחץ".

האם את סבורה ששאר המעצמות ילכו בעקבות טראמפ?
"לגבי מה יקרה מעכשיו להסכם צריך לראות כי זה יהיה תוצאה של התנהלות כל השחקנים הרלוונטיים. איראן תתאמץ לשמר את ההסכם. הם רוצים אותו ומעוניינים בו על הצמיחה הכלכלית שהוא אפשר ועל תאריך התפוגה".

"המעצמות, בעיקר אירופה, יצטרכו להחליט אם הם הולכים עם ארה"ב ולשנות את המצב — בעיקר לחזק מאד את הסכם הגרעין — או שילכו עם איראן והאינטרסים הכלכליים שלהם. זה יהיה מוזר אם יבחרו במשבר טראנס אטלנטי. הם יצטרכו למצוא את הדרך ולהגיע להבנות חדשות עם ארה"ב כדי למנוע באמת את התסריט של איראן גרעינית״

האם את רואה תרחיש בו איראן, בתגובה למהלך האמריקאי, מנסה עכשיו ובאופן מיידי לעשות את הפריצה קדימה לעבר נשק גרעיני?
"קשה לי להאמין. צעדי הנגד יהיו חריפים ביותר. זה לא אינטרס שלהם לעשות את זה עכשיו. אם איראן תעשה זאת זה רק יוכיח את חולשתו של הסכם הגרעין. זה יראה שזהו משטר תוקפן וללא כוונות טובות והקהילה הבינלאומית תצטרך להגיב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!