דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

טראמפ החליט / במערכת הפוליטית תומכים בפרישת ארה"ב מההסכם, מיעוט של מתנגדים

ליברמן: "טראמפ אמר הערב למשטר האייתולות בקול ברור ונחרץ: עד כאן!" | הנשיא ריבלין: "צעד חשוב להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל" | יו"ר מרצ זנדברג: "החלטה רעה שמסכנת את אזרחי ישראל והעולם כולו"

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
שי ניר

המערכת הפוליטית הישראלית מיהרה להגיב להודעתו של הנשיא טראמפ אמש (שלישי) כי בכוונת ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן.

נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)
נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (מרים אלסטר / פלאש90)

מיד לאחר נאומו של טראמפ, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה לפיה "הנשיא טראמפ קיבל החלטה אמיצה". נתניהו הוסיף כי הוא "מעריך מאוד, ועם ישראל כולו צריך להעריך מאוד את ההחלטה הנחושה של הנשיא טראמפ לבלום את ההסכם הרע הזה ואת התוקפנות של איראן".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן מסר כי "הנשיא טראמפ, מנהיג העולם החופשי, אמר הערב למשטר האייתולות בקול ברור ונחרץ: עד כאן! איראן היא דיקטטורה התומכת ומממנת טרור ומוות בכל העולם. איראן בעצמה היא יישות טרוריסטית השואפת לנשק גרעיני. זהו צעד מנהיגותי אמיץ שבסופו נפול ייפול המשטר האיום והאכזר הזה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הגיב גם הוא להודעה ובהודעה רשמית שפרסמה לשכתו נמסר כי "ההחלטה שקיבל נשיא ארה״ב מהווה צעד חשוב ומשמעותי להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, לביטחונו של האזור ולביטחונו של העולם החופשי כולו. לצד האיום הגרעיני, איננו שוכחים לרגע את מירוץ החימוש שמובילה איראן בגבולותינו ואנו עוקבים אחר ההתפתחויות באופן הדוק ואחראי, על מנת לשמור על בטחון אזרחינו. איום ההתבססות האיראנית אינו מוצב לפתחה של מדינת ישראל בלבד ועל כן לחץ בינלאומי הכרחי למאבק בסכנה זו".

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין (הליכוד) ברך אף הוא את הנשיא טראמפ ומסר כי "פרישתו של טראמפ מההסכם היא הוכחה נוספת לכך שהאירנים מעולם לא זנחו את תוכניתם להשגת נשק להשמדה המונית. עתה, על כל המדינות השותפות להסכם להבין זאת ולפרוש מיידית. אני גם מברך על הטלת הסנקציות הקשות, כי רק הן יביאו למכה ניצחת וחניקת תוכנית הגרעין והשלטון האיראני".

משרת התרבות מירי רגב (הליכוד) נמסר כי "הצהרת בלפור הבטיחה בית יהודי – הצהרת טרמאפ שומרת את הבית היהודי לנצח. זהו הישג גדול לעם ישראל, לבנימין נתניהו שהקדיש את העשור האחרון למלחמה באויב האיראני. העם היהודי כולו חב חובה גדולה לאדם אמיץ שאמר כן לטובים ולא לרעים".

שר האוצר וחבר הקבינט המדיני בטחוני, משה כחלון (כולנו) מסר כי "הסכם רע שמבוסס על שקרים – סופו להתבטל. הפרישה מהסכם הגרעין, עליה הצהיר הערב הנשיא טראמפ, תפיק תועלת לא רק למדינת ישראל ולמזרח התיכון אלא לעולם כולו. אני מברך את הנשיא טראמפ על ההחלטה האמיצה ועל הנחישות שהפגין לאורך כל הדרך".

משר התיירות יריב לוין (הליכוד) נמסר כי ״ההחלטה על ביטול ההסכם עם איראן היא החלטה נכונה עבור ארה״ב, ישראל ומדינות העולם. הנשיא טראמפ השכיל להבין כי איראן ומנהיגיה שיקרו לאורך כל הדרך, וכי מטרתם הייתה ועודנה התחמשות גרעינית לצרכי מלחמה. זהו ניצחון ענק של המדיניות שהוביל ראש הממשלה נתניהו בעקביות ובנחישות לאורך כל הדרך, אל מול קוצר הראיה של לפיד ושאר ראשי האופוזיציה".

מירי רגב. השוותה החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין להצהרת בלפור. (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מירי רגב. השוותה החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין להצהרת בלפור. (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

שר המודיעין ישראל כ״ץ (הליכוד) מסר: ״אני מברך את נשיא ארה״ב דונאלד טראמפ על החלטתו האמיצה וההיסטורית לבטל את הסכם הגרעין הרע עם איראן ולהטיל עליה סנקציות כלכליות חריפות. כפי שהוכח גם מול צפון קוריאה, הדרך היחידה לבלום דיקטטורות נחושות החותרות לנשק גרעיני, היא רק באמצעות הטלת סנקציות חריפות ונכונות להשתמש בכוח. מדיניות ישראל ברורה – ישראל לא תאפשר לאיראן לעולם להשיג נשק גרעיני. העולם חייב להתאחד מול איראן, אני פונה למנהיגי מדינות אירופה – לא להיות החוליה החלשה בקואליציה ולהצטרף לסנקציות עליהן הכריז נשיא ארה״ב".

גם באופוזיציה הגיבו להכרזתו של נשיא ארה"ב. יו״ר העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי, מסר: "הויכוח הסתיים. טראמפ קבע עובדה חדשה מול איראן ואין עוד משמעות לדיון באם צדק או לא. זה הזמן לא להתלהם, לא להתהולל ולא להסתכן בעימות קונבנציונאלי. זה הזמן לפעול יחד עם ידידותינו באירופה על מנת להרגיע ולהביא למשא ומתן שיקשור בין הכלכלה האיראנית לוודאות שאיראן לא תהיה גרעינית ולא תעורר חוסר יציבות במזרח התיכון".

מח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) נמסר כי "זוהי החלטה אמיצה, נחושה ונכונה של הנשיא טראמפ וצריך לומר זאת בקול ברור. השילוב בין משטר האייתולות הרצחני ובין ארסנל גרעיני הוא קטלני לעולם כולו. פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והחזרת הסנקציות החריפות עשויה לייצר לישראל הזדמנות אסטרטגית חשובה בעתיד לסתום את החורים שהיו בו מלכתחילה, ובראשם: בלימת תכנית הטילים, סתימת סעיפי ה-SUNSET להאצה גרעיני והידוק הפיקוח על המתקנים הצבאיים ובצדם גם עצירת הטרור והתוקפנות האיראניים בסוריה, בתימן ובאזור כולו. חיוני להתנהל בתבונה מול כלל השחקנים כדי שהיה ותבוא הזדמנות שכזו – מידת ההשפעה של ישראל, בסיוע האמריקאים, תהיה מקסימלית וצרכיה הבטחוניים יובאו בחשבון".

שר הביטחון לשעבר ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) מסר כי "הופעתו המרשימה של נשיא ארה״ב וההחלטה על פרישה מהסכם הגרעין ושמירה עליו מצד שאר המעצמות היא הזדמנות מדינית עבור ישראל להשיג הישגים חשובים בכמה חזיתות. האינטרס הלאומי שלנו הוא מניעת יכולת גרעינית מאיראן וריסון התנהלותה – כל צעד בכיוון זה הוא חיובי. מצד אחד, פרישתה של ארה״ב מציבה תמרור אזהרה ויכולה להפוך את איראן ובנות חסותה לזהירות עוד יותר. מצד שני, שימור ההסכם מצד אירופה, סין ורוסיה הוא כלי חשוב לפיקוח על פרויקט הגרעין האיראני והמשך לחץ על אירן להפסקת החסות והמימון של אירגוני הטרור. על ממשלת ישראל להעמיק את התיאום עם כלל השחקנים בזירה הבינלאומית ובמקביל לפעול למיגור הטרור האיראני ולמנוע את התבססות שלוחותיה בגבול הצפוני.

תמר זנדברג. ראשת הסיעה היחידה שפרסמה הודעה המביעה צער על החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
תמר זנדברג. ראשת הסיעה היחידה שפרסמה הודעה המביעה צער על החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את הנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה לצד ישראל. אחרי החלטת הנשיא עלינו לגייס את כל כוחותיה המדיניים של ישראל כדי לוודא שהאירופאים, הסינים והרוסים יצטרפו למהלך וימנעו מאיראן לחזור לפיתוח נשק גרעיני. כפי שבעבר פעלתי לצד הממשלה לביטול הסכם הגרעין הרע, גם הפעם לא נעשה שיקולים של אופוזיציה וקואליציה ונפעל להחזרת הסנקציות ובלימת איראן".

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, הייתה אולי היחיד ש"קילקלה" את השורה והביעה צער על החלטת הנשיא טראמפ. ״אין סיבה לחגוג הערב", נמסר בהודעת זנדברג. "מדובר בהחלטה רעה שמסכנת את אזרחי ישראל והעולם כולו. מאחלת לתושבי הצפון לילה שקט ובטוח. הערב אזרחי ישראל בטוחים פחות. אנחנו נהיה יהיו בין הראשונים לשלם את המחיר בין אם זה יוביל לאיראן גרעינית או למלחמה. שתי האופציות גרועות יותר מההסכם. אי אפשר להתעלם מכך שנתניהו היה שותף למהלך המסוכן הזה, ואני קוראת לראש הממשלה לעדכן את אזרחי ישראל אם יש לו אלטרנטיבה ואם לא, לחזור בו מעמדתו ולשכנע את הנשיא טראמפ לחזור להסכם יחד עם מדינות אירופה ולמנוע התגרענות אירנית מואצת או מלחמה. דווקא כאשר אנחנו חוששים מהתבססות איראנית בסוריה הדבר האחרון שהאזור צריך זה עוד גורם של חוסר יציבות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!