דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אריה מכלוף דרעי

גירוש המהגרים / שר הפנים: "הדיונים עם האו"ם לא הסתיימו, נכון לרגע זה אין פריצת דרך"

בדיון בועדה לביקורת המדינה השיב השר דרעי לטענות בדו"ח מבקר המדינה, ואף נענה לבקשתו לאפשר בחינה מחודשת של בקשות מקלט של 1,600 זרים | דרעי טען כי מתקן חולות לא יפתח מחדש בשלב זה

הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')
הפגנת המחאה נגד גירוש המסתתנים האפריקנים ומבקשי המקלט בכיכר רבין 24 במרץ 2018 (צילום: 'עוצרים את הגירוש')

"לאור הערת המבקר על פסילת 1600 בקשות מקלט בשל שיהוי – בדקנו מחדש את העניין, ואם אותם אנשים רוצים להגיש בקשה מחודשת – הם יכולים", אמר אתמול (רביעי) שר הפנים אריה מכלוף דרעי, בתגובה לטענות המבקר שהתפרסמו אמש. בשל הטענות בדו"ח מבקר המדינה העוסקות בטיפול המדינה בבקשות המקלט שהוגשו ע"י זרים, הגיע שר הפנים דרעי לוועדה לביקורת המדינה לדיון בנושא. בדיון חשף השר את העובדה כי המגעים עם האו"ם בנוגע למתווה ההתמודדות עם הזרים, מתווה עליו חתם ראש הממשלה ושנגנז לאחר לחצים שהופעלו על נתניהו, עדיין ממשיכים.

לעניין מצבם המיוחד של הפליטים מדארפור אמר דרעי כי "ישיבה בנושא תתכנס אצל ראש הממשלה בעוד כשבועיים". בנוסף טען דרעי שמתקן המעצר 'חולות' לא יפתח שוב בשלב זה, "במתכונת הנוכחית הוא משמש בית הבראה. אפתח אותו רק אם החקיקה תשתנה והדבר יעמוד במבחן משפטי", אמר דרעי.

שר הפנים אריה דרעי הגיע לדיון דחוף בועדה לביקורת המדינה, יום לאחר פרסום דו"ח חמור של המבקר בעניין הטיפול במבקשי מקלט מדיני בישראל (צילום: דוברות הוועדה)
שר הפנים אריה דרעי הגיע לדיון דחוף בועדה לביקורת המדינה, יום לאחר פרסום דו"ח חמור של המבקר בעניין הטיפול במבקשי מקלט מדיני בישראל (צילום: דוברות הוועדה)

"הכלים שקיימים מבחינתי כעת" טען שר הפנים, "הם בדיקת בקשות המקלט אחת-אחת; חוק הפיקדון; עידוד עזיבה מרצון דרך מענקים." בתגובה לטענות המבקר השיב דרעי כי "דו"ח המבקר נכון לתאריך סיום הביקורת, יולי 2017. הדברים השתנו מאז. בארבעת החודשים האחרונים טופלו בקשות של 8000 מבקשי מקלט. עובדות כבר שתי ועדות מייעצות בנושא מבקשי המקלט; גיבשנו נוהל מזורז לטיפול בבקשות מקלט בלתי-מוצדקות מאוקראינה וגיאורגיה". בנוסף טען דרעי כי הוספו 20 תקנים לרשות האוכלוסין, וכי נפתח מתקן בחינת בקשות בבני ברק.

"זה פשוט לא נכון"

הנוכחות בוועדה לא חסכו בביקורת שהוטחה בפני השר, "שר הפנים הגיע לדיון ואמר שהוא מיותר כי משרד הפנים כבר טיפל ברוב הליקויים ככולם. אבל זה פשוט לא נכון" אמרה חן בריל, מארגון אמנסטי. "כל בקשות המקלט נבדקות בהליכים מקוצרים ומהירים ובכלל לא נידונות בוועדה המייעצת. אלפי הבקשות ש"טופלו" כולן נדחו באופן קולקטיבי, בלי בדיקה פרטנית ועניינית".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה, "אני מפצירה בממשלה להחזיר את המתווה על כנו, ומפצירה בך שר הפנים אריה דרעי, שאני חשה מנימת קולך שאינך מרוצה מביטול המתווה – שתשכנע את ראש הממשלה להפעילו מחדש. כבר הגשתי בשם כל סיעת המחנ"צ הצעת חוק ליישומו."

עו"ד טל שטיינר, מנהלת מחלקת משפטית במוקד הסיוע לפליטים, טענה כי מטרת המערכת הישראלית היא לדחות כמה שיותר בקשות מקלט: "מערכת המקלט בישראל לא מתפקדת. ביד אחת מונעים לקבל מעמד וביד השניה לוחצת עליהם לעזוב אותה. אנו מבקשים להנחות את כל הגופיים לתקן את הכשלים ולחדול ממדיניות ההתשה."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) טענה, "בשוויץ 50 אחוז מהפונים לממשלה קיבלו מעמד פליט. צריך להחיל על מבקשי המקלט את חוק הבריאות הממלכתי כי אי אפשר לגבות מהם את הכספים שהם צריכים לשלם לבתי החולים, וזה בסוף נופל עלינו. יש מדיניות חלם שלא פיזרו אוכלוסייה וצריך לעשות את זה עוד היום, לא עם מקלות אלא עם גזרים. צריך להקים להם מרפאות ברחבי הארץ, זה היה מקל על שכונות דרום תל אביב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!