דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

משק האנרגיה / סיום מסע של 22 שנה: הרפורמה במשק החשמל מתקרבת לסיכום סופי

הרפורמה המסתמנת, תוצאת מו"מ שהושלם השבוע בין הממשלה לחברת החשמל ונציגות העובדים, לא נושאת בשלב זה בשורה ברורה לציבור אך תסייע לטפל בבעיות חשובות שנדחקו לצד כתוצאה מהסחבת בנושא | אחרי שההסכמות בין הצדדים יקבלו את אישור החברה, העובדים והיועמ"ש, הן יהפכו להחלטת ממשלה רשמית

עובדי חברת החשמל בתיקון נזקי השריפה בחיפה (קרדיט: יוסי וייס, חברת החשמל).
עובדי חברת החשמל בתיקון נזקי השריפה בחיפה (קרדיט: יוסי וייס, חברת החשמל).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי דיונים אינטנסיביים, הרפורמה במשק החשמל מתקרבת לסיכום סופי. השבוע הושלם המשא ומתן בין משרדי הממשלה, חברת החשמל ונציגות העובדים, ותוצאותיו יועלו בקרוב לאישור בממשלה, ימים ספורים לפני הודעת המדינה לבג"ץ, שיכולה להסתיים במשיכת העתירה נגד זכות השביתה של העובדים. הסכמות הצדדים דורשות את אישור חברת החשמל, נציגות העובדים והיועץ המשפטי לממשלה לפני שיוכלו להפוך להחלטת ממשלה רשמית.

הודעתה של פרקליטות המדינה לבג"ץ, לפיה תשקול הממשלה את משיכת העתירה נגד זכות השביתה של עובדי חברת חשמל, סללה את הדרך להשלמת המשא ומתן על הסכם מפורט לרפורמה בחברה בשבוע האחרון. בכך, אולי, יסתיימו 22 שנות דיונים בנושא, מאז עבר חוק החשמל, אשר כיוון במקור להפריט את כל חברת החשמל.

הרפורמה המדוברת כיום אינה כה דרמטית. עיקריה הם הוצאת ניהול מערכת החשמל מהחברה לחברה ממשלתית חדשה ומכירת ארבעה וחצי אתרי ייצור של חברת החשמל.

בימים האחרונים הוסכם כי התחנות יימכרו ללא חלק הכרחי בחוזה הגז היקר, עליו חתומה חברת החשמל מול מונופול "תמר". חברת החשמל תזכה לשחלף ארבע יחידות ייצור פחמיות בהיקף של 1,400 מגהוואט, ולהקים שתי יחידות ייצור בגז באותו השטח – מתחם "אורות רבין" בחדרה, בכך תוכל לשמור על רמה דומה של צריכת גז ביחס למה שתוכנן עד כה.

יצרני החשמל הפרטי יזכו ליכולת להתחרות באופן מוגבל בחברת החשמל במקטע האספקה (חיבור הצרכנים לרשת), וימשיכו להנות מחוזי גז עדיפים. במקטע ההולכה והחלוקה, יישמר המונופול של חברת החשמל.

מכירת התחנות תיאלץ את החברה לפצות את מחזיקי אגרות החוב שלה בהיקף שבין 1.5 ל-2 מיליארד שקלים. החלק היקר ביותר ברפורמה הוא הקטנת מצבת העובדים של החברה ב-1,800 עד 2,800 עובדים. גם העובדים הפורשים וגם הנשארים יזכו לפיצוי כספי, שעלותו הכוללת מוערכת בחמישה מיליארד שקלים, כך לפי דיווחי חברת החשמל. עלותה הכוללת של הרפורמה צפויה, אם כן, לעמוד על שמונה מיליארד שקלים, כשהירידה בהוצאות חברת החשמל אמורה להחזיר עלות זו תוך שמונה עד עשר שנים, אם הרפורמה תתקדם מתוכנן.

הרפורמה בפני עצמה לא נושאת בשורה ברורה לציבור. פרשנים רבים, בעיקר מהימין, תוהים מדוע יש לקדם אותה במתכונת הזו. מבחינת חברת החשמל, מציגה הרפורמה בשורה בולטת אחת: מתווה להקטנת מצבת החובות הגדולה ומנגנונים שיאפשרו לה יציבות, גם אם במחיר כבד. מבחינת העובדים, מדובר במצב מעורב. הפיצוי לעובדים הפורשים הוא נדיב ומכבד, אך חלקם היו מעדיפים לעבוד ולא ללכת הביתה. בעשור האחרון הממשלה בחרה למנוע מחברת החשמל להקים תחנות כוח, וכתוצאה מכך גדל מאוד מספר העובדים בחברה שאין להם די עבודה.

יש בכל זאת אינטרס ציבורי אחד חשוב בהשלמת הרפורמה: סלילת הדרך להתקדמות במשק החשמל. אי היכולת להסכים על עתידה של חברת החשמל טרפד ותקע החלטות רבות וחשובות: שחלוף תחנות ב"אורות רבין", השקעות ברשת לשם קליטת עומסים רבים ומבוזרים של חשמל סולרי. הרפורמה הנגררת הפכה לגורם של סחבת בהתפתחות של משק החשמל כולו, והשלמתה יכול לסייע לישראל להתקדם לנושאים של חשמל "חכם", מתקני אגירת אנרגיה שישתלבו עם ייצור חשמל ממקורות מתחדשים, ובסופו של תהליך בעתיד הרחוק, להוריד את מחיר החשמל לציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!