דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניצול מיני

עבודה עולמית / עוני קשה ועליה בתיירות הפכו את מדגסקר למרכז ניצול מיני של ילדים

בוניטה הפכה למלצרית לאחר שנים של עבודה בזנות כנערה צעירה | ג'וסטום הפך לטבח לאחר שהיה סרסור בגיל העשרה | תכנית של ארגון העבודה העולמי מכשירה ילדות ובני נוער שנמצאים במעגל הניצול המיני לעבודה ולחיים

בוניטה, כיום בת 22, הצליחה להימלט ממלכודת הניצול המיני והיא אחת הניהנות מהפרוייקט. כיום היא מלצרית במסעדה לחופי איפאטי (צילום: Marcel Crozet / ILO)
בוניטה, כיום בת 22, הצליחה להימלט ממלכודת הניצול המיני והיא אחת הניהנות מהפרוייקט. כיום היא מלצרית במסעדה לחופי איפאטי (צילום: Marcel Crozet / ILO)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

במדינת האי מדגסקר, השוכנת מול חופי מזרח אפריקה באוקיינוס ההודי ומושכת אליה תיירים בשל חופיה המרהיבים והטבע הייחודי שלה, התפתחה בשנים האחרונות תעשיית ניצול מזעזעת של ילדים בזנות. תכנית שהפעיל ארגון העבודה העולמי בעיר טוליארה הצליחה לסייע למעטים באמצעות טיפול והכשרה מקצועית, אך כדי ליצור שינוי משמעותי תידרש השקעה בקנה מידה גדול בהרבה.

במדגסקר חיים כ-25 מיליון אנשים, רבים מהם בעוני קשה, ונראה שהמצוקה הגדולה, לצד זרם התיירים, יצרה את התנאים להתפתחות תיירות מין ובמיוחד תיירות מין של קטינות וקטינים. לא רק תיירות החוץ מעודדת את הניצול המיני של ילדים: מחקר שנערך על ידי יוניצ"ף מצא כי שלושה רבעים מגברי מדגסקר שצורכים זנות מנצלים בנות קטינות.

בין השנים 2014 ל-2016 ניהל ארגון העבודה הבינלאומי, שעבד עם יוניצ"ף (קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים), פרויקט שמטרתו לסייע לבני נוער שנפלו קרבן לניצול מיני לצאת ממעגל הניצול. הפרויקט פעל בממדים צנועים, אבל לפי פרסום של ארגון העבודה העולמי בחודש האחרון ניכר כי הוא היה משמעותי והצליח להוציא את בני הנוער שהשתתפו בו ממצב של ניצול בזנות לעבודה מפרנסת.

"תמכנו ב-80 ילדים ב-2014-15, וב-50 ב-2016", אומרת אמה רזנאקולונה, העומדת בראש הסניף המקומי של ארגון הצלה דחופה בכפרים SOS Villages d'Enfants, הארגון הלא ממשלתי המופקד על ביצוע הפרויקט.

למרות אמצעים מצומצמים הצליח מפקח העבודה פטריק אנדריאוולו לשלוח מספר עברייני מין זרים לכלא. אולם, יותר מדי מקרים מיושבים בהסדרי טיעון כלכליים ולא במאסר (צילום: Marcel Crozet / ILO)
למרות אמצעים מצומצמים הצליח מפקח העבודה פטריק אנדריאוולו לשלוח מספר עברייני מין זרים לכלא. אולם, יותר מדי מקרים מיושבים בהסדרי טיעון כלכליים ולא במאסר (צילום: Marcel Crozet / ILO)

בגיבוי של ועדה מקומית נגד זנות, המורכבת ממקבלי החלטות מקומיים, רשויות אזוריות, סוכנים כלכליים ומפקחי עבודה, הארגון זיהה את הילדים שירוויחו מהפרויקט באמצעות קמפיינים להעלאת מודעות שכללו אפילו דיסקוטקים בעיר ובכפרים הסמוכים.

מי שאותר היו לרוב בנות, אבל גם בנים שעבדו כמתווכים. הם קיבלו שלושה חודשים של הכשרה מקצועית בתחום האירוח – כגון אנשי צוות, משק הבית, טבחים, ברמנים – מקצועות שבהם המעסיקים מתקשים לגייס צוות עם הכשרה. לאחר ההכשרה התאורטית התקיימה התלמדות של שלושה חודשים בעבודה בפועל שבכמה מקרים הובילה להצעות עבודה.

מניצול מיני לעובדת מלון מיומנת

טוליארה ממוקמת בדרום מדגסקר על קו חוף ארוך, שמשי ויפה, היא מקום נופש אידיאלי. אבל, נוכחותם של תיירים רבים באיזור העני הזה היא גם הסכנה הגדולה עבור ילדיה, שעשויים ליפול קורבן לניצול מיני מסחרי.

בוניטה, בת 22, היא אחת המשתתפות בתכנית. היא עובדת כמה קילומטרים מטוליארה, במלון במנגילי, לצד חוף איפאטי הפופולרי, מעוטר בעצי דקל ומנוקד בסירות דיג צבעוניות. היא נולדה למשפחה ענייה בת חמישה ילדים והייתה לכודה בניצול מיני מסחרי מגיל 15. היא הרוויחה 70,000 אריות (20$) אם הגבר עמו שכבה היה מערבי ו-10,000 ואריות (3$) אם הוא היה מקומי.

בוניטה השתתפה בתוכנית המעבר מזנות לעבודה וכיום היא מלצרית במסעדה של המלון. היא חולמת לפתוח דוכן מזון המהיר קטן משלה בתוך כמה שנים. לדבריה היא מסכימה לדבר על הסבל שלה כדי להזהיר צעירים אחרים על הסכנות של להילכד בניצול מיני מסחרי של ילדים.

מ"סרסור" לטבח

בקרבת מקום, במסעדה אחרת על חוף הים נמצא ג'וסטום בן ה-21 שלדבריו, התחיל לעבוד במה שהוא כינה "העסק" כשהיה בן 15. כמתווך, הוא שכר גם חדרים עבור הבנות והתיירים. ג'וסטום אומר שמערביים היו מבררים אצלו לגבי בנות קטינות.

במסגרת הפרויקט ג'וסטום עבר הכשרה מקצועית כטבח ועכשיו הוא מצליח להתקיים בהגינות מעבודה, בתור עוזר מטבח במועדון הנקרא במבוק. התכניות שלו לעתיד כוללות נישואין והתחלת משפחה. הוא חולם שיום אחד הוא יצליח לסיים את הלימודים.

כריסטיאן איוון, מנהל מועדון במבוק, אומר שהוא שמח מאוד מהעובד החדש שלו. לדבריו, המעסיקים באזור מעורבים במידה רבה במאבק בניצול מיני של ילדים. אתר הנופש של המלון חתם על אמנה האוסרת כניסה של קטינים אל המלון, ויש מספר טלפון שהוא יכול להתקשר אליו במידה והוא מזהה מקרה של ניצול מיני של קטינים.

עוני מניע

העוני הכבד באזור ואופציות התעסוקה המועטות, גורמים להתרחבות תעשיית זנות הילדים. לפי ארגון העבודה משפחות רבות מעודדות את בנותיהן להתרועע עם תיירים לבנים מסיבות כלכליות. בחלק מהמקרים ילדות בנות 12 ו-13 מקבלות שיעורי שפה בצרפתית ובאיטלקית כהכנה לעבודתן בזנות. חלק מהנערות באזורים כפריים נמכרות כפילגשים, על ידי הוריהן, לזרים או לבעלי בקר עשירים לתקופה של מספר שנים.

ג'סטום בן ה-21 נהג "לתווך" בין ילדות צעירות לבין הגברים שניצלו אותן מינית. כיום הוא עובד כטבח באחד החופים (צילום: Marcel Crozet / ILO)
ג'סטום בן ה-21 נהג "לתווך" בין ילדות צעירות לבין הגברים שניצלו אותן מינית. כיום הוא עובד כטבח באחד החופים (צילום: Marcel Crozet / ILO)

צוות ארגון העבודה בביקורו במנגילי, תיאר כי כשנכנסו לבר עם רדת הלילה, בתוך 10 דקות הציע להם מישהו ילדה בת 15. אם הם היו סוגרים את העסקה, הפגישה הייתה מתרחשת במוטל קטן, במרחק של זריקת אבן ממקום הבר.

בחזרה לטולאר הצוות פגש את פרנקיטה, שהתגאתה ללבוש את מדי המשרתת שלה באחד המלונות המרכזיים בעיר. פרנקיטה, בת 18, נלכדה בניצול מיני מסחרי כשהיתה צעירה יותר בהרבה מגילה עכשיו. כבכורה מבין חמישה ילדים, פרנקיטה נפלה לניצול מיני מסחרי של ילדים בשל הבעיות הכלכליות של המשפחה. בזכות ההכשרה שלה כחדרנית, היא עכשיו חיובית יותר בנוגע לעתידה. שכרה החודשי מאפשר לה עכשיו מחייה הגונה והיא מוערכת במקום עבודתה. היא גילתה את הדת והיא מקווה למצוא בן-זוג ולשכוח את העבר.

פרוייקט מוצלח בהיקף מוגבל

"מדגסקר אישרה את האמנות הנוגעות לגיל המינימום לעבודה ולצורות הגרועות ביותר של עבודת ילדים. יש תכנית פעולה לאומית. הדבר הראשון שיש לעשות הוא ליישם את החקיקה הקיימת ולהפוך את המאבק נגד הצורות הגרועות ביותר של עבודת ילדים בטולאר ומעבר לעדיפות לאומית ", אומר כריסטיאן נטסאי, מנהל משרד העבודה הבינלאומי בבירת מדגסקר, אנטננריבו.

חתימה על אמנות בינלאומיות של ארגון העבודה מחייבת את המדינה ליישום מלא של החוק ברמה המקומית ולדאוג לאכיפה נאותה שלו. אשרור האמנה הבינלאומית הוא הדבר הכי קרוב ל"חוק בינלאומי" הנוגע לעבודה – אך החוק לחוד והמציאות לחוד.

מפקח העבודה המקומי, פטריק אנדריוולו, הקים משמר שכונתי בכמה מקומות וסילק כמה פושעים זרים, שהורשעו לאחר מכן. אבל הוא הראשון להודות כמה קשה ליישם את החוק, ואומר "הסדרים כספיים" נפוצים יותר הרשעות פליליות.

הפרויקט אמנם רשם הצלחות נקודתיות, אך נראה שכדי לייצר שינוי נדרש שינוי שורשי בנסיבות הכלכליות והחברתיות באזור. כל עוד עוני בקנה מידה אדיר, רמת השכלה והכשרה מקצועית נמוכה עדיין קיימים במדגסקר הסיבה העיקרית של עוני עדיין קיימת במימדים ענקיים ורמת ההשכלה וההכשרה המקצועית נמוכה מאוד. עד שלא תתרחש שינוי מהותי ברמה הזאת אז האכיפה תהיה מוגבלת ביותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!