בעוד משרד התחבורה עומד לחתום על הסכם שיאפשר לתחנה המרכזית החדשה בת"א לפעול עוד 24 שנים, תושבי דרום תל אביב דורשים לפנות אותה בהקדם האפשרי . בינתיים, העזובה וההזנחה פועלים לרעת הנוסעים, הסוחרים, ותושבי האיזור. משרד התחבורה אינו מבצע את חובתו לרישוי תחנות מרכזיות והצבת תנאים, והמפעיל נצב"א, שבשליטת קובי מימון, איננה מטפלת במחדלים.

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, יצאה אתמול (חמישי) לסיור בתחנה המרכזית בתל אביב, ונחשפה לתמונה של המציאות הקשה בשטח. לצד חנין, השתתפו בסיור חברות הכנסת יעל כהן פארן ופנינה תמנו שטה; ראש עיריית חולון, מוטי ששון; נציגי תושבים ובעלי עסקים בתחנה; וכן נציגי משרד התחבורה, עיריית תל אביב חברת נצבא ועוד.

חברות הכנסת תמנו שטה, כהן-פראן וחבר הכנסת חנין, לצד הפעילה החברתית שולה קשת, התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

במהלך הסיור מחוץ לתחנה סיפרה נציגת התושבים, שולה קשת, שנבחרה לאחרונה לעמוד בראש ועד התושבים בשכונת נווה שאנן, כי מדובר ב"פשע סביבתי, תחבורתי וחברתי הכי קשה בישראל, עם זיהום אוויר שהורג אנשים". לדבריה, "זו התחנה המרכזית השנייה בגודלה בעולם, במדינה שהיא אחת הקטנות בעולם. הכוונה היא לגרש מכאן לא רק את מבקשי המקלט אלא גם אותנו, כי עשירי עירך קודמם. הטייקונים רק מחכים שנעזוב".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בעלי עסקים במקום סיפרו על מציאות קשה של אלימות והזנחה פושעת, לצד דמי ניהול גבוהים לחברת נצב"א, שמקשים עליהם להתפרנס. מנכ"ל חברת נצבא, פריאל אטיאס, אמר כי הפתרון הוא צמצום השטח של התחנה המרכזית, והעתקת חלק ממנה למקומות אחרים. כ-80,000 איש ביום עוברים בתחנה המרכזית, אף על פי כן, רבות החנויות השוממות והסגורות גם בקומה 6, ממנה יוצאים מרבית האוטובוסים.

לדברי חנין, אי אפשר להמשיך להתנהל במקום כמו שהוא היום ולכן השינוי חייב להתחיל עכשיו. "נתוני המשרד להגנת הסביבה אודות הזיהום הכל כך קיצוני הם המקור להזנחה ולכן את הזיהום צריך להפחית ממחר בבוקר, וזה אומר שהאוטובוסים שנכנסים לכאן צריכים להיות הכי חדשים וטובים שיש", אמר. "אני נוסע לתחנה בקו 189, שלא נכנס אליה. יש עוד קווים שאפשר להוציא ממנה לרחוב".

התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

האם התחנה תשאר לעוד 24 שנים?

לאחר הסיור ועדת המשנה דיון במשרדי חברת נצב"א. היו"ר חנין פתח ואמר כי את השגיאה הזו אסור להעתיק למקומות אחרים.

מנכ"ל חברת הניהול של התחנה המרכזית, מיקי זיו, הודה כי יש בעיה בהתנהלות השוטפת של המקום, אך הוסיף כי המאבטחים של התחנה מגיבים לכל אירוע.

מנכ"ל נצבא, פריאל אטיאס, אמר כי החברה פועלת בהתאם להנחיות ודרישות משרד התחבורה. הוא הוסיף כי החברה לא מעוניינת להשתמש במקום כחניון לאוטובוסים והאינטרס שלה הוא שהתחנה תפונה בזמן הקצר ביותר והיא תשתף פעולה עם כל גורם שיקדם זאת. "באשר לתנאים הפיזיים במסגרת ההסכם המתגבש עם משרד התחבורה אנחנו עושים תכנית לשפר את חוויית הנוסע, אך לצערי הפתרון הוא לא אצלי", אמר.

יועץ מנכ"לית משרד התחבורה, טוביה כהנא, אמר כי המשרד הבין כבר מזמן שצריך להעתיק את פעילות התחנה, והמכשול הוא תכנון שלוקח לא מעט זמן. הוא הוסיף כי הפעלה ל-24 שנים נוספות זה נתון שגוי, שכן ההסכם עם נצב"א יאפשר למשרד להוציא את פעילות התחנה גם אחרי 10 או 12 שנים. ח"כ חנין שאל מתי ביקר במקום שר התחבורה, "אם הוא היה בא אולי הוא היה מבין שצריך לטפל בזה בדחיפות", אמר.

התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה סיפרה כי כאשר ביקרה עם אימה בתחנה התקשו למצוא את הנתיב מקומה 6 לקומה 3. סגנית ראש עיריית תל-אביב מיטל להבי סיפרה כי אשה בתחנה ביקשה ממנה ללוות אותה בדרך לשירותים, בשל החשש ללכת לשם לבד. תחקיר ערוץ 10 ששודר השנה, מתאר כיצד חברת נצב"א דואגת לאסוף עשרות אלפי מטבעות בודדים של שקל בעבור כל שימוש בשירותים, למרות רמת התחזוקה הנמוכה בתחנה.

התחנה המרכזית מהווה מפגע גם כלפי חוץ, בשל זיהום האוויר החורג מכל תחנת ניתור אחרת בגוש דן, ובמטרדי הרעש שגורמים האוטובוסים לתושבים. שולה קשת סיפרה כי "האוטובוסים מרעידים את הקרקע, קירות הבתים שליד נסדקים". כאשר להבי הסבירה כי הליכי התכנון והביצוע של העתקת התחנה עלולים לקחת 10 שנים, איימה קשת "נבעיר צמיגים, נחסום אוטובוסים, נשכב על הכביש – ואז תמצאו פתרון". יו"ר הועדה חנין דרש לדעת מה ניתן לעשות כבר בטווח המיידי.

לגיל יעקוב, מארגון נוסעי התחבורה הציבורית '15 דקות', היו כמה הצעות שלא יקח שנים רבות ליישמן, "לא נכון לנוסעים שתהיה תחנה מרכזית אחת גדולה. אפשר להעביר חלק מהקווים למסופים אחרים בתל-אביב. ניתן להכשיר עוד חניונים במהירות כחניוני אוטובוסים ולא רק לרכבים פרטיים עם מבנים קלים בעבור הנהגים". כנגד הטענה שנצב"א היא חברה פרטית, שאין לאף אחד סמכות להטיל עליה חובות, אמר יעקב: "משרד התחבורה משתמט מתפקידו להתקין תקנות. כל אתר שמשמש כמסוף תחבורה אמור לקבל רשיון ושר התחבורה יכול לקבוע תנאים לרשיון. כל התחנות המרכזיות בארץ פועלות ללא רישוי".

חנות סגורה בקומה 6 של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: ארז רביב)

בתגובה להצעה להעתיק את התחנה המרכזית למרכז העסקים בן צבי בתל-אביב, הסמוך לצומת חולון, אמר מוטי ששון ראש העיר חולון, כי לא מעבירים מפגע ממקום אחד למקום אחר. "על זה תהייה מלחמה, לא ניתן לאף אחד להעביר את התחנה כמו שהיא לצומת חולון. מה שראיתי היום זה בושה למדינה ולעיריית תל אביב, ריח השתן מגיע אפילו עד למשרדים", אמר.

בסיכום אמר היו"ר חנין כי הוועדה מחויבת להמשיך ולעקוב אחרי הנושא.