דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

סערה בנמל / חברי הוועדים בנמל אשדוד לא אותרו, הדיון בעניינם לא יתקיים

ראשי הוועדים לא התייצבו אתמול לדיון למרות ששוטרים נשלחו לאתר אותם, בעקבות סירובם להפסיק את השביתה שלא אושרה | הרקע לשביתה: טענתם של העובדים כי המדינה נסוגה מההסכמות עימם | דיון בעניין חברי הוועדים מחיפה צפוי להתקיים הבוקר, בכפוף להתייצבותם

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה לא איתרה את ראשי הוועדים בנמל אשדוד, הנדרשים להופיע בצו בפני בית הדין לעבודה לדיון בהאשמה של ביזיון בית הדין במסגרת השביתה שפרצה ביום רביעי בנמלי אשדוד וחיפה. בשעות הלילה הגיש גם נמל חיפה בקשת ביזיון בית הדין כלפי ההסתדרות עשרה ראשי ועדים באופן אישי. לאור כך, הדיון בבקשה שהגיש נמל אשדוד נדחה פעם נוספת, ובשעות הבוקר ידון בית הדין הארצי לעבודה בבקשה שהגיש נמל חיפה – בכפוף להתייצבות חברי הועדים.

אמש ביקשה ההסתדרות להימחק מהבקשה לבזיון בית הדין, לאחר שלדבריה פעלה ככל יכולתה לעצירת השביתה שפרצה באופן לא מתואם עימה. בתצהיר שהגיש הבוקר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, שטענת בזיון בית הדין הופנתה גם כלפיו באופן אישי, הבהיר כי שמירה על החוק וקיום צווים הם נר לרגליו, ופירט את פעולות ההסתדרות בניסיון להביא את עובדי הנמלים לקיום צו המניעה כנגד השביתה.

בין היתר לדבריו נשלחו מיד לאחר הוראת בית הדין, ופעם נוספת אתמול, הודעות הודעות SMS לכלל עובדי שני הנמלים המיידעות אותן באשר לצו בית המשפט ומורות להם לקיימו ולחזור לעבודתם. ולצד זאת נשלחו גם הודעות בקבוצות הוואטסאפ של ועדי העובדים הדורשות מהועדים להורות אף הם על חזרה לעבודה. לצד זאת יידעה ההסתדרות את ראשי הועדים גם על הליך ביזיון בית הדין שבו פתחה הנהלת אשדוד בלילה בין רביעי לחמישי – ועל משמעויותיו. במקביל, התקשרה שוב ושוב מזכירות האיגוד לכלל ראשי הועדים, לכל אורך יום חמישי – אך בלא מענה.

ראשי הוועדים נגדם הוגשו טענות לביזוי בית הדין חשופים לאפשרות שבית הדין יטיל עליהם עונשי קנס ואף מאסר. לצד זאת, קיום שביתה בניגוד לצווי בית משפט, ובלא אישורו של ארגון העובדים, עשויה להעמיד את עובדי הנמלים עצמם חשופים לתביעות נזיקין מצד הנהלת הנמל, בגין נזקיה המוערכים במיליוני שקלים.

הרקע לשביתה, כפי שנמסר לנו על ידי ראשי ועדים עימם שוחחנו טרם הטענות נגדם על ביזיון בית הדין – הינו חזרה חד צדדית של המדינה מהסכמות הנוגעות להכנתם של הנמלים הוותיקים לתחרות מול הנמלים החדשים הצפויים לקום ב-2021 – הסכמות המוערכות במיליארדי שקלים – ולא בסוגיות הנוגעות לתהליכי ההתייעלות בנמלים, המתנהלים במסגרת מו"מ נפרד עם כל סקטור וסקטור.

בראיון לאתר Port2Port  שנערך לפני יומיים, הסביר איל זלץ, יו"ר ועד סקטור הטרנספורט בנמל חיפה, כי המדינה נסוגה מהשקעה אליה התחייבה בשווי 800 מיליון עד מיליארד שקלים, שנועדה לשיפור התשתיות בנמל הקיים לצורך השוואתן לאלו הצפויים להיות קיימים בנמלים החדשים. לדבריו הורה השר כץ עצמו לבצע את העבודות ברציף אחר מזה שביקשה הנהלת הנמל לשדרג, ואף לעשות זאת על חשבון תקציב הנמל עצמו ולא בהשקעה ממשלתית, כפי שהתחייבה המדינה.

״ישבנו במשא ומתן ובאנו בניקיון כפיים עם כוונות טובות. אבל כשגילינו שעובדים עלינו ככה הבנו שאין מה לעשות״. לדבריו, באותו ראיון, היו אלה דווקא עובדי נמל אשדוד שראשי הועדים שלהם מואשמים כעת בביזיון בית הדין, שהצטרפו להשבתה לאות סולידריות עם עובדי נמל חיפה.

לפני הדיון אתמול אמר אבי אדרי ל'דבר ראשון': "יש כאן אירוע מאוד גדול, והוא שהמדינה חזרה בה מכל ההסכמות איתנו. וזה אירוע מאוד בעייתי – אז העובדים בשוק. חמש שנים של מו"מ לא רק שלא התבשלו להסכם קיבוצי אלא גם ירדו לטמיון. אז יש פה אירוע שאנחנו צריכים לדעת איך לטפל בו בעדינות הראויה". 

מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי המנהל בנמל אשדוד, הנמצאת בין ראשי הוועדים המזומנים לדיון, עמה שוחחנו אתמול בשעות הבוקר אמרה לנו: "פנינו לעובדים, אבל הם לא מעוניינים לחזור לעבודה. הם מבינים שהמדינה מוליכה אותנו שולל והורסת לנו את מקור הפרנסה שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!