דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמנואל מקרון

שנה למקרון / ללא אהדת הציבור, ה'נשיא של העשירים' מחסל במרץ את מדינת הרווחה בצרפת

נשיא צרפת, עמנאול מקרון (צילום: Etienne Laurent/Pool Photo via AP).
נשיא צרפת, עמנאול מקרון (צילום: Etienne Laurent/Pool Photo via AP).

עם תמיכה של 40%, מיישם עמנואל מקרון 'מהפכה תרבותית' בצרפת הסוציאל דמוקרטית: מדיניות צנע תקציבי, פגיעה באיגודים וצמצום חוקי העבודה | המוחים נגדו לא מתכוונים לוותר: "מקרון הוא נשיא העשירים והבוסים. אנחנו צריכים להתנגד לו"

יונתן קירשנבאום

"המשטר הזה הוא משטר יחיד. אנחנו חיים בדיקטטורה רכה, ויש לנו חשש אמיתי מכך שיפגעו החירויות והזכויות שלנו", כך תיאר מפגין אחד את הסיבה בגללה הוא בחר להגיע ל"מסיבה לכבוד מקרון"- הפגנת ענק שנערכה לפני מספר ימים בפריז, לקראת יום השנה להיבחרו של נשיא צרפת הנוכחי. בשבועות האחרונים מתקיימים מדי כמה ימים הפגנות בהשתתפות אלפי בני אדם נגד הנשיא, תחת הכותרת "עצרו את מקרון!". האם ילד הפלא של הפוליטיקה הצרפתית איבד את המומנטום שהביא אותו להיות המנהיג הצרפתי הצעיר ביותר מאז נפוליאון?

נשיא העשירים

שנה לאחר שנבחר, נהנה עדיין הנשיא מקרון מתמיכה רחבה למדי, אך היא הולכת וקטנה בקצב מהיר, מאז דצמבר האחרון צנחה התמיכה הציבורית בו ב-12%. באותה התקופה תמכו בו כ-52% מהצרפתים, אך כיום הוא נהנה מתמיכה של-40% בלבד. "אנחנו לא יכולים לקבל את מה שהוא מנסה לעשות" אומר ז'אן, סטודנט שהשתתף בהפגנות האחרונות בצרפת. "מקרון הוא נשיא העשירים והבוסים. אנחנו צריכים להתנגד לו".

הפגנות במחאה על ברפורמה בחוקי העבודה בצרפת (צילום: shutterstock).
הפגנות במחאה על ברפורמה בחוקי העבודה בצרפת (צילום: shutterstock).

בקרב חלקים הולכים וגדלים מהציבור הצרפתי, הכינוי "נשיא העשירים" הולך ומשתרש בשנה האחרונה. מקרון זכה בבחירות לפני שנה על חשבון שתי המפלגות הגדולות, שקרסו כמעט לחלוטין, תחת ההבטחה להביא "פוליטיקה חדשה", אלטרנטיבה לחלוקה המסורתית בין ימין לשמאל. "מקרון הוא לא אלטרנטיבה, הוא ימין קיצוני. הוא הכריז מלחמה על העובדים הצרפתים, על חוקי העבודה הצרפתיים ועל הדמוקרטיה בצרפת" אומר ז'אן.

מאז כניסתו לתפקיד, מיישם מקרון שורה של "רפורמות" שמכונות לטענתו "לשנות לחלוטין את המנטליות הצרפתית". אותן רפורמות כוללות הקלה בחוקי העבודה, קיצוץ במיסים על ההון וצמצום תקציבי קיצוני. מקרון, שהקים מפלגה חדשה לקראת הבחירות בשם "צרפת בתנועה" (France En Marche), הכניס לאליזה צוות חדש לחלוטין של יועצים ופקידים, שמנהלים ביד רמה ומחוץ לעין הציבור את תהליך הרפורמה של צרפת. "היבחרותו של מקרון היא כמו שנת האפס בהירושימה", אמר לורונט ביגורנהף ראש מכון המחקר שעבד עם אן מרש בהתחלה. "פצצה גרעינית נפלה על הפוליטיקה הצרפתית ואנחנו עדיין עומדים בהריסות".

מקרון אמנם מוביל מהלכים מרחיקי לכת מחוץ לצרפת. הקשר שלו עם הנשיא טראמפ עלה לכותרות כאשר הגיע לביקור בוושינגטון בניסיון למנוע את פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, והוא מקדם רפורמה באיחוד האירופי שבמסגרתה יווסד תקציב משותף, אך מוגבל, של מדינות האיחוד. עם זאת, הצרפתים עוסקים בעיקר ברפורמות הפניומיות אותן הוא מקדם, "מקרון מנהל את המדינה כמו חברה, לטוב ולרע. הוא שינה לחלוטין את הפוליטיקה הצרפתית" אומר לוק רובון, מהאוניברסיטה סיאנס פו בפריז.

בליץ של חוקים

"הדחיפות העצומה מביאה לצורך לבצע רפורמות בכל הכיוונים ומאד מאד מהר", אמר יועץ בכיר לנשיא לפיינשאל טיימס השבוע. בשנה האחרונה הצליחה ממשלת מקרון החדשה לקדם שורה ארוכה של רפורמות, כאלו שמרבית הציבור כלל לא האמין שניתן יהיה לבצע לפני כניסתו לתפקיד. מקרון, שהצטרף לפוליטיקה הצרפתית רק לפני כשנתיים, עושה את מה שרבים לפניו לא העזו לעשות. למעשה, הכריז מקרון מלחמה על שאריות מדינת הרווחה בצרפת, דרך קיצוצים במיסים על ההון, ומדיניות הצמצום התקציבי החריפה ביותר באירופה.

בעזרת מעגל היועצים והפקידים שהביא איתו מהחוץ, נראה שמקרון נחוש לשנות את פניה של צרפת לחלוטין. אמנם מקרון הבטיח להפוך את צרפת ל"מקום שקל לעשות בו עסקים" במהלך המירוץ, המהירות והעומק בה מבצעת ממשלת מקרון את הרפורמות שלה הפתיעה צרפתים רבים. "לא חשבנו שככה זה יהיה, זה מזעזע" אומר ז'אק.

מחאת עובדי הרכבת בצרפת בפאריז, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Christophe Ena)
מחאת עובדי הרכבת בצרפת בפאריז, 3 באפריל 2018 (AP Photo/Christophe Ena)

מי אתה מקרון?

מקרון הוא טיפוס אופייני לפוליטיקה הצרפתית. "העניין עם מקרון הוא שהוא מעין סמל של האליטה הצרפתית" אומר עליו פרופסור לוק רובון, מהאוניברסיטה סיאנס פו בפריז. מקרון נולד למשפחה בורגנית בצפון צרפת, ולמד באוניברסיטאות העילית בפריז, מהן מגיעים מרבית הפקידים והפוליטיקאים המנהלים את צרפת. כשסיים את הלימודים, קיבל מקרון תפקיד כפקיד זוטר במשרד הכלכלה הצרפתי, אך עזב בשנת 2008, כדי להצטרף לבנק ההשקעות של משפחת רוטשילד בצרפת.

בבנק רוטשילד התקדם מקרון במהירות מתפקיד זוטר, לדמות משפיעה ביותר. מספר חודשים לאחר שהצטרף לבנק, כבר קיבל תפקיד משמעותי- ניהול עסקת ענק של חברת נסטלה. במידה רבה, היו שנים אלו שעיצבו את תפיסת עולמו של מקרון, ושם רכש מקרון את שמו בקרב האליטה הפוליטית והפיננסית הצרפתית. מקרון עצמו מתגאה בשנים שלו כבנקאי, וכתב בספרו כי "למדתי מקצוע, זה הכל. כל מנהיג פוליטי צריך שיהיה לו מקצוע".

נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).

עם זאת, מבקריו של מקרון טוענים כי המדיניות הכלכלית אותה הוא מקדם נובעת דווקא מקשריו בעולם הפיננסי. בשנת 2010 חזר מקרון לפוליטיקה הצרפתית כיועץ כלכלי בכיר לנשיא הולנד, עם משנה כלכלית ברורה- אם יהיה לעשירים קל להתעשר, הם ישקיעו במשק הצרפתי יותר כסף. כך, יזכו כלל הצרפתים בפירות.

מקרון לא חיכה לרגע עם יישום משנתו הכלכלית. אחד הצעדים הראשונים שקידם כנשיא היה קיצוץ המס על ההון בצרפת ב-70%. "קודמי בתפקיד הטיל מיסים על האלו שהצליחו בחיים יותר מאי פעם. ומה קרה? הם עזבו" אמר מקרון. כאשר ראש הממשלה הצרפתי, אדוארד פיליפ, טען כי יהיה צורך לחכות עד ל-2018 לביצוע הקיצוץ כדי להימנע מחריגה מיעד הגירעון. בתגובה הודיע מקרון כי יוריד את המס על ההון, ובמקביל יעמוד ביעד הגרעון. "אין לנו בעיה להוריד את ההוצאה הציבורית, ובו זמנית לקצץ במיסים" אמר ברונו לה מר, שר האוצר של מקרון. הכלכלן הצרפתי המפורסם, תומאס פיקטי, קרא לצעד "איוולת היסטורית", וקרא שלא לקצץ את המיסים על העשירים ביותר בצרפת.

בנוסף, מקדם מקרון ביטול של חלקים גדולים מחוקי העבודה הצרפתיים בימים אלו. הרפורמות המוצעות הן למעשה הקלה משמעותית בחוקי העבודה הנוקשים בצרפת, שחוקקו אחרי מלחמת העולם השניה. בשביל רבים בצרפת יש לחוקים אלו מעמד כמעט קדוש, ומגדירים את צרפת כמדינה שמגינה על עובדיה. כעת, מקרון מעוניין לבצע "מהפכה תרבותית" לדבריו, ולבטל חלקים גדולים מאותם החוקים ההיסטוריים.

"למעשה מה שקורה בצרפת לפני שנה הוא שמקרון מנצח בבחירות נגד הימין הקיצוני בראשות לה פן. מאז שהוא נבחר, הוא מחוקק חוקים חדשים נגד הזכויות של העובדים. בסוף השנה האחרונה זה היה חוק שהקל על הפיקוח על האוטובוסים, ולמעשה איפשר לפטר חלק מהעובדים שעד אז היו מוגנים בהסכמים קיבוציים. מקרון מנסה להחליש את הכוח של העבודה המאורגנת, בכל מקום בצרפת. זה הפרוייקט שלו" אומר פסקל דובאי מארגון העובדים CGT, שמנהל מאבק נגד הרפורמות.

אישה מסתכלת על פוסטרים של עמנואל מקרון ומרין לה פה מחוץ לקלפי בצרפת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
אישה מסתכלת על פוסטרים של עמנואל מקרון ומרין לה פה מחוץ לקלפי בצרפת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

יחס גרמני לצמצום תקציבי

גולת הכותרת של המדיניות הכלכלית של ממשלת מקרון היא ללא ספק מדיניות הצמצום התקציבי שלה. מאז היבחרותו של מקרון, מהווה צרפת אחת המדינות האירופיות שמנהלות את מדיניות הצנע החריפה ביותר. הממשלה הצרפתית נחשבת כיום לימנית ביותר- ימנית עוד יותר מהממשלה הגרמנית.

"מידת הגירעון הרצויה לנו היא אפס" אמר ג'רלד דרמנין, שר התקציב הצרפתי. אפילו בהשוואה לאמנת מסטריכט, שמגדירה את הכללים הפיסקליים של מדינות האיחוד האירופי, ומציבה את 3% תוצר כיעד הגרעון. רבים באירופה טוענים כי כללים אלו גוזרים חנק תקציבי מתמיד, אך ממשלת מקרון החליטה לעקוף אפילו את זה. צרפת ידועה באי עמידתה בכללים הפיסקליים האירופיים. זוהי אחת הנטיות שמקרון מתכוון אליהם כשהוא אומר שהוא מתכוון לשנות את ה"DNA של צרפת". ממשלת מקרון הצהירה שתביא להורדת הגירעון הצרפתי לאפס תוך מספר שנים.

הפגנות במחאה על הרפורמה בחוקי העבודה בצרפת (צילום: shutterstock).
הפגנות במחאה על הרפורמה בחוקי העבודה בצרפת (צילום: shutterstock).

לאחרונה הצליחה ממשלת צרפת להוריד את הגרעון הצרפתי אל מתחת ליעד מסטריכט. בסוף שנת 2017 עמד הגירעון של ממשלת צרפת על 2.6% בלבד. כשנשאל דרמנין האם חגגו בממשלת מקרון את העמידה ביעד מסטריכט הוא ענה שחד משמעית לא. "אין מה לחגוג" הוא אמר. "אנחנו עדיין ב-2.6%, אנחנו צריכים להגיע לאפס".

מקרון הבטיח כי לאורך זמן יביאו סדרת הרפורמות לעלייה משמעותית באחוזי התעסוקה. כיום צרפת סובלת משיעור אבטלה גבוה במיוחד- כ-9%, ובאזורים רבים אף גבוה מזה. רבים ממתנגדיו של מקרון טוענים כי מצבם הקשה של רבים בצרפת רק ילך ויחריף בעקבות המדיניות הכלכלית של מקרון. "יש אנשים שאין להם איך להסתדר. עכשיו מקרון רוצה לבוא ולקצץ את ההתקציב. מאיפה זה יצא? מהקצבאות. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות" אומר ז'אן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!