דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סערה בנמל / ההסתדרות: חלק מראשי הוועדים בנמלים יתייצבו מחר בביה"ד הארצי

בית הדין הארצי לעבודה דן היום (שישי) בבקשת נמלי חיפה ואשדוד לפתוח בהליך ביזוי בית הדין נגד ראשי ועדי העובדים, במעמד צד אחד מאחר והמשטרה לא הצליחה לאתרם | דיון נוסף יתקיים מחר בשעה 22:30 | הרקע לשביתה: טענתם של העובדים כי המדינה נסוגה מההסכמות עימם

העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)

בית הדין הארצי לעבודה דן היום (שישי) בבקשת נמלי חיפה ואשדוד לפתוח בהליך ביזוי בית הדין נגד ראשי ועדי העובדים, שהפרו את צווי המניעה להפסקת השביתה אותם היציא בית הדין מוקדם יותר השבוע. הדיון התקיים במעמד צד אחד אחרי שהמשטרה לא הצליחה לאתר את ראשי הוועדים המדוברים. ביה"ד הוציא צווי הבאה באמצעות המשטרה לחברי הוועדים בחיפה. אם ייתפסו ישוחררו רק בהפקדת ערובה בסך 20 אלף שקל כל אחד. הם יובאו לדיון שיתקיים מחר בשעה 22:30.

"הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים חלפו ללא שוב" הגיב היום, לראשונה, שר התחבורה ישראל כץ למשבר, "הרפורמה בנמלים נמצאת בעיצומה ותביא בתוך שנים ספורות להקמת נמלים חדשים ולתחרות, ביטול המונופול והוזלת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל".

"מתוך השקפתי ותפיסת עולמי התחייבתי שהנמלים הקיימים ישודרגו כדי לאפשר תחרות הוגנת, וכך אכן קורה, בדיוק כפי שעשיתי במהפכת התשתיות הגדולה, ברפורמת השמיים הפתוחים, ברפורמה ברכבת ישראל ובתחומים נוספים" הוסיף, "הנחתי לזרז את העבודות להקמת הנמלים החדשים ולנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את הפגיעה החמורה במשתמשי התובלה הימית ובכלל אזרחי ישראל".

הנהלת נמל חיפה ביקשה לצד הבאתם לדיון בבית הדין להטיל על חברי הוועדים קנסות אישיים, בשיעור של למעלה מ-10,000 שקלים בגין כל שעת שביתה נוספת. הנהלת נמל אשדוד דרשה מן ההסתדרות כי במידה ולא יופיעו לדיון ויורו על החזרת העבודה בנמל יודחו מתפקידם, והתריעה כי לא תקבל מצב בו ההסתדרות כארגון עובדים טוענת כי אין בידה מה לעשות על מנת להחזיר את העבודה.

"חייבים לחשוב על היום שאחרי ולזכור מה מטרת כולנו כאן, המטרה היא להחזיר את הסדר והשקט והעבודה לסדרה בנמל", הגיב עו"ד שי תקן המייצג את ההסתדרות ואת יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי בתיק, והדגיש את מחוייבות ההסתדרות לפעול לעצירת השביתה. "אנחנו לא שוללים נקיטת שום צעד שאפשרי בידינו בזמן ובמועד הנכון כשמה שמנחה אותנו זה השבת הסדר על כנו בנמל. אם מישהו חושב שהדחת חברי הוועדים היום בסיטואציה שקיימת עם כל הגורמים, תביא להשבת הסדר היום בנמל – אני חושב שהיא תביא לכאוס בנמל ובכל מקרה אנחנו חוששים מכך", הוסיף.

לאחר הפסיקה הודיע כי ראשי הוועדים בחיפה, וחלק מראשי הוועדים באשדוד התקשרו ומסרו כי בכוונתם להתייצב בדיון במוצאי שבת. "מה שהם שמעו מאיתנו בשיחות כרגע, גם ממני אישית וגם ממר אדרי, שחובתם להתייצב כעת בבית הדין וזה הדבר הנכון לעשות" אמר תקן. לצד זאת תבע תקן כי שמו של אדרי יוסר מרשימת הנטענים כי ביזו את צו בית הדין.

ראשי הוועדים נגדם הוגשו טענות לביזוי בית הדין חשופים לאפשרות שבית הדין יטיל עליהם עונשי קנס ואף מאסר. לצד זאת, קיום שביתה בניגוד לצווי בית משפט, ובלא אישורו של ארגון העובדים, עשויה להעמיד את עובדי הנמלים עצמם חשופים לתביעות נזיקין מצד הנהלת הנמל, בגין נזקיה המוערכים במיליוני שקלים.

הרקע לשביתה, הינו חזרה חד צדדית של המדינה מהסכמות הנוגעות להכנתם של הנמלים הוותיקים לתחרות מול הנמלים החדשים הצפויים לקום ב-2021 – הסכמות המוערכות במיליארדי שקלים – ולא בסוגיות הנוגעות לתהליכי ההתייעלות בנמלים, המתנהלים במסגרת מו"מ נפרד עם כל סקטור וסקטור.

בראיון לאתר Port2Port  שנערך לפני יומיים, הסביר איל זלץ, יו"ר ועד סקטור הטרנספורט בנמל חיפה, כי המדינה נסוגה מהשקעה אליה התחייבה בשווי 800 מיליון עד מיליארד שקלים, שנועדה לשיפור התשתיות בנמל הקיים לצורך השוואתן לאלו הצפויים להיות קיימים בנמלים החדשים. לדבריו הורה השר כץ עצמו לבצע את העבודות ברציף אחר מזה שביקשה הנהלת הנמל לשדרג, ואף לעשות זאת על חשבון תקציב הנמל עצמו ולא בהשקעה ממשלתית, כפי שהתחייבה המדינה.

"ישבנו במשא ומתן ובאנו בניקיון כפיים עם כוונות טובות. אבל כשגילינו שעובדים עלינו ככה הבנו שאין מה לעשות". לדבריו, באותו ראיון, היו אלה דווקא עובדי נמל אשדוד שראשי הוועדים שלהם מואשמים כעת בביזיון בית הדין, שהצטרפו להשבתה לאות סולידריות עם עובדי נמל חיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!