דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין הארצי לעבודה

סערה בנמל / ראשי הוועדים ישלמו עשרות אלפי שקלים למדינה ולנמלים עצמם

כך החליט לפני זמן קצר (ו') ביה"ד הארצי לעבודה | כל אחד מאנשי נמל אשדוד ישלמו 50 אש"ח למדינה ו-30 אש"ח לנמל, אנשי נמל חיפה ישלמו, כל אחד 10,000 ש"ח למדינה וסכום זהה לנמל | אם לא יופיעו לדיון שנקבע למחר ב-22:30, יהיו חשופים לקנסות נוספים | השופט איטח: "החומרה היתרה שבהפרה המתמשכת של הצו, חותרת תחת סדרי השלטון  והמשפט במדינה"

נמל חיפה (צילום: פלאש 90 / יעקב נחומי).
נמל חיפה (צילום: פלאש 90 / יעקב נחומי).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חמשת יושבי ראש הוועדים מנמל אשדוד, שהפרו את צווי המניעה לשביתה שהחלה מוקדם יותר השבוע, יחויבו לשלם 50 אלף שקלים כל אחד לקופת המדינה, ו-30 אלף שקלים לחברת הנמל, כך קבע לפני זמן קצר (שישי) בית הדין הארצי לעבודה. עוד קבע בית הדין כי עשרת יושבי ראש הוועדים מנמל חיפה יחויבו לשלם, כל אחד בנפרד, 10,000 שקלים לקופת המדינה, וסכום זהה לחברת נמל חיפה.

"על כלל עובדי הנמלים לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה, ועל ההסתדרות ויושבי ראש הוועדים, וכן  כלל חברי הוועדים, לפעול בכל דרך. אפשרית שהיא להשבת העבודה בנמלים לסדרה לאלתר" הורה סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח.

יש לציין כי החלטה זו נוגעת רק לכיסוי הוצאות המשפט, והיא עדיין אינה מהווה את הקנס בגין עבירת ביזיון בית הדין עצמה. בית הדין הזהיר את ראשי הוועדים בנמל אשדוד כי אי הגעה לדיון הבא שנקבע למוצאי שבת בשעה 23:00 יגרור אחריו קנס נוסף בגובה 50 אלף שקלים לכל אחד מהם, וכי אף ישקול לשם ביצוע פסק דין זה לעקל את  נכסיהם. באשר לחברי ועד נמל חיפה התריע השופט רק כי ישקול לנקוט אמצעים.

בית הדין הארצי לעבודה הבהיר כי צו המניעה המורה לעובדי שני הנמלים לחזור לעבודתם עומד על כנו, והדגיש כי "החומרה היתרה שבהפרה המתמשכת של הצו, החותרת תחת סדרי השלטון  והמשפט במדינה, מהווה עבירה פלילית של כל אחד מעובדי הנמלים אשר לא שב לעבודה, וגורמת נזקי עתק לצדדים רבים ולמשק בכלל".

עם זאת, סיפק השופט איטח "סולם" שיאפשר לראשי הוועדים להימנע מקנסות נוספים. "ככל שהעבודה בנמלים תשוב לסדרה, יתייתר הדיון  הקבוע למחר על כל המשתמע מכך", כתב.  משמעות הדבר היא כי אם אכן ישובו לעבודה, בית הדין לא יקבע כי ביזו הצו במידה. במידה וכך יהיה, פסק השופט כי ייקבע דיון בכל היבטי הסכסוך והדרכים לפתרונו.

מוקדם יותר טענה ההסתדרות כי יושבי ראש הוועדים בחיפה, וחלק מוועדי אשדוד יצרו עימה קשר והודיעו כי בכוונתם להגיע לדיון במוצאי שבת. עד כה לא עלה בידי המשטרה לאתר את יושבי הראש של ועדי נמל אשדוד.

הרקע לשביתה, הינו חזרה חד צדדית של המדינה מהסכמות הנוגעות להכנתם של הנמלים הוותיקים לתחרות מול הנמלים החדשים הצפויים לקום ב-2021 – הסכמות המוערכות במיליארדי שקלים – ולא בסוגיות הנוגעות לתהליכי ההתייעלות בנמלים, המתנהלים במסגרת מו"מ נפרד עם כל סקטור וסקטור.

בראיון לאתר Port2Port  שנערך לפני יומיים, הסביר איל זלץ, יו"ר ועד סקטור הטרנספורט בנמל חיפה, כי המדינה נסוגה מהשקעה אליה התחייבה בשווי 800 מיליון עד מיליארד שקלים, שנועדה לשיפור התשתיות בנמל הקיים לצורך השוואתן לאלו הצפויים להיות קיימים בנמלים החדשים. לדבריו הורה השר כץ עצמו לבצע את העבודות ברציף אחר מזה שביקשה הנהלת הנמל לשדרג, ואף לעשות זאת על חשבון תקציב הנמל עצמו ולא בהשקעה ממשלתית, כפי שהתחייבה המדינה.

"ישבנו במשא ומתן ובאנו בניקיון כפיים עם כוונות טובות. אבל כשגילינו שעובדים עלינו ככה הבנו שאין מה לעשות". לדבריו, באותו ראיון, היו אלה דווקא עובדי נמל אשדוד שראשי הוועדים שלהם מואשמים כעת בביזיון בית הדין, שהצטרפו להשבתה לאות סולידריות עם עובדי נמל חיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!