דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפט

מפת האינטרסים / יש מי שירוויח מביטול הסכם הגרעין עם איראן, וזו לא ישראל

ביטול הסכם הגרעין עם איראן הוצג לציבור כעמידה על האינטרסים החיונייים של ישראל וארה"ב, וכנראה שכך באמת מאמינים מנהיגי המדינות, אך זו לא כל התמונה | כשמחירי הנפט עולים, מי שיכול למכור נפט בקלות מרוויח

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין והטלת הסנקציות על איראן דוחפות את מחיר הנפט לשיא של 4 שנים. בין המרוויחות: סעודיה וגם רוסיה, הסובלת בעצמה מסנקציות של ארה"ב. כיצד קפץ יצוא הנפט האיראני מאז הסכם הגרעין ומה יקרה איתו עכשיו?

מחירי חבית נפט מסוג נפט חצו בשבוע האחרון את מחיר 70$, רמה שלא נראתה מאז סוף שנת 2014. לפי פורבס, בשנתיים האחרונות הכפילה איראן את יצוא הנפט שלה ל2.2- מליון חבית ליום, כאשר האירופים לבדם צורכים כחצי מליון חביות של נפט איראני ביום. מחיר הנפט הגבוה יחסית נתמך גם על ידי החלטת קרטל יצאוניות הנפט אופ"ק לצמצם את ההיצע, וכן ביקושים גבוהים לנפט ברבעון הראשון של 2018. לפי בנק גולדמן סאקס, ביקושים אלו יגרמו לירידה במלאים ברבעון השלישי ואולי גם לעליית מחירים נוספת.

מי נהנה ממחיר נפט גבוה ?

סעודיה ורוסיה הן יצאוניות הנפט הגדולות בעולם וחלק גדול מתקציבן נשען על ההכנסות מנפט. עם זאת, עליה במחיר הנפט גוררת בדרך כלל גם עליה בערך הרובל הרוסי, שכבר עלה מתחילת השנה ב-7.4% לעומת הדולר, מה שמקזז חלק מהתועלת בעליית מחירי הנפט עבור רוסיה. מאז כיבוש קרים מידי אוקראינה וסיפוח חצי האי לרוסיה, מטילה ארה"ב סנקציות על רוסיה. חוקר המכון למחקרי ביטחון לאומי צבי מגן אמר בעבר ל'דבר ראשון' כי מבחינת המעצמות אין למעשה זירות נבדלות, והמעורבות הגוברת הרוסית בסוריה היא נסיון להגביר את המינוף הפוליטי שלה מול ארה"ב בכדי שזו תכיר במצב החדש באוקראינה ותסיר את הסנקציות.

שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל פאלח, משוחח עם כתבים במהלך כנס בדובאי, 28 בנובמבר 2017. פאלח סירב להתייחס לשאלה אם תימשך מדיניות הקיצוץ בתפוקות הנפט של חברות אופ"ק. (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל פאלח, משוחח עם כתבים במהלך כנס בדובאי, 28 בנובמבר 2017. פאלח סירב להתייחס לשאלה אם תימשך מדיניות הקיצוץ בתפוקות הנפט של חברות אופ"ק. (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

רוסיה מתנגדת להחלטת טראמפ לפורש מהסכם הגרעין, אף שהיא עשויה להרוויח באופן עקיף מהחלטה זו. לא מדובר רק במחירי הנפט, אלא בגם בתלות הכלכלית של איראן במדינות כמו סין ורוסיה, שתגבר אם תצליח ארה"ב לגרור גם חבורת אירופאיות להימנע מסחר עם איראן.

בשוקי הנפט תוהים באיזו מידה הסנצקיות מארה"ב יצליחו למנוע מאיראן למכור נפט. הביקושים הגדלים לנפט באיזור אסיה עשויים לדחוף לרכישה של נפט איראני דרך מתווכים, בכדי לנסות להפחית את הסיכוי לחיכוכים עם ארה"ב. גם כך מרבית הנפט האיראני נמכר לסין, הודו, קוריאה וטורקיה, והן לא צפויות לחדול מכך בעקבות הסנקציות האמריקאיות, לפי בלומברג.

לפי אתר OILPRICE, מכירות הנפט האיראני צפויות לעבור להיות נקובות ביואן סיני או ברובל רוסי. ככל שמדינות נוספות כמו סעודיה יסיטו חלק ממכירות הנפט מהדולר למטבעות אחרים, תהליך זה צפוי לשחוק את השפעת ארה"ב בשווקים הגלובליים אשר ה"פטרו-דולרים" שלטו בה ב50 השנה האחרונות, והפכו את הדולר למטבע המסחרי המרכזי בעולם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!