דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

השבוע שיהיה / בצל חשש מהסלמה: בישראל נערכים לפתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים

הערב (א') תתקיים הרמת כוסית במשרד החוץ, במעמד רה"מ נתניהו והמשלחת האמריקאית, טקס הפתיחה החגיגי ייערך מחר | בשלישי יצוין יום הנכבה, וקמפיין "צעדת השיבה" של חמאס צפוי להגיע לשיאו, ישראל נערכת בכוחות מתוגברים

עובדים תולים שלטי הכוונה סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
עובדים תולים שלטי הכוונה סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שי ניר

בצל מתיחות ביטחונית, וחשש להסלמה מצד הפלסטינים, תיערך השבוע הפתיחה החגיגית וההיסטורית של שגרירות ארצות הברית בירושלים.

הערב (ראשון), תתקיים קבלת פנים חגיגית במשרד החוץ, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשלחת האמריקאית לפתיחת השגרירות, שבראשותה יעמוד סגן מזכיר המדינה ג'ון סאליבן. יחד עימו ישתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, היועץ הבכיר לנשיא וחתנו ג'ראד קושנר, היועצת הבכירה לנשיא וביתו איבנקה טראמפ, והשליח המיוחד של הבית הלבן למזה"ת ג'ייסון גרינבלט. בקבלת הפנים צפויים לנאום נתניהו ומנוצ'ין.

רה"מ נתניהו ושר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין 26 באוקטובר 2017. (צילום: מטי שטרן/ שגרירות ארה"ב בתל אביב)
רה"מ נתניהו ושר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין 26 באוקטובר 2017. (צילום: מטי שטרן/ שגרירות ארה"ב בתל אביב)

השגרירות החדשה בשכונת ארנונה בירושלים תיפתח מחר בשעות אחר הצהריים, בטקס ההיסטורי בו צפויים להשתתף מאות מוזמנים. פתיחת השגרירות היא למעשה שבירה של סטטוס קוו בינלאומי שנועד להתנות את ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל בהסכם כולל עם הפלסטינים. למרות זאת, המדינות המקיימות יחסים עם ישראל, רובן ככולן, מכירות בירושלים כבירתה של ישראל, זאת בשל העובדה שאת הביקורים המדיניים ופגישות העבודה בישראל מתקיימות בעיר. לכן להחלטה למקם את השגרירויות בירושלים חשיבות סמלית בלבד. בנאומו ההיסטורי, בו בישר על ההחלטה האמריקאית להעביר את השגרירות לירושלים, הדגיש של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי אין מדובר בשינוי של המדיניות האמריקאית ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכי ההחלטה לא מהווה נקיטת עמדה בשום שאלה של קבע, "לרבות שאלת גבולות הקבע של ריבונות ישראל בירושלים או החלטה לגבי שטחי מחלוקת".

בשל המנהיגות העולמית השנויה במחלוקת של טראמפ, נושא ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל מהווה זירה נוספת להתקפה נגד מדיניות החוץ אותה הוא מקדם. במהלך סוף השבוע נחשף כי רק בימים האחרונים נכשל ניסיונן להוציא הודעה בשם כל חברות האיחוד האירופי המגנה את המהלך.

ההכרה האמריקאית בירושלים כבירה, היוותה סוג של קו פרשת מים עבור נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ביחסו לממשל האמריקאי כמתווך הוגן בסכסוך. מאז ההכרזה, ועל אף הביקור ההיסטורי של טראמפ ברמאללה במהלך מסעו המדיני הראשון מחוץ לארה"ב, קיים כיום נתק, לפחות פומבי, בין הרשות לבין הממשל, ועבאס מרבה לתקוף את טראמפ ואת ארה"ב.

נשיא ארה״ב דונלד טרמפ ויו״ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Evan Vucci וויסאם השלמון/פלאש 90).
נשיא ארה״ב דונלד טרמפ ויו״ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Evan Vucci וויסאם השלמון/פלאש 90).

בישראל חוששים שפתיחת השגרירות תהווה הזדמנות להסלמה. מצד שני, נראה שההתיחסות הפלסטינית לנושא אינה מרעישה כיוון שמדובר בנושא מדיני הממוקד ליחסים עם ארצות הברית זאת בשונה מהמוטיבציה הרבה להסלמה המצויה בנושאים רגישים יותר כמו שמירה על המקומות המקודשים לאיסלאם.

בפני האמריקאים עומד עכשיו מרחב תמרון רחב מאוד לנסות ולהרגיע את הפלסטינים, למשל באמירה כי הם רואים אפשרות עתידית להכיר בירושלים המזרחית כבירתם של הפלסטינים, או להצהיר כי יפתחו שגרירות בבירה הפלסטינית מבלי להתחייב על נקודת ציון ספציפית.

חשוב לציין כי גם מאבקי הכוחות הפנים פלסטיניים בין הדור הצעיר לדור הוותיק ובין ארגון הטרור חמאס לבין תנועת הפתח עשויים להתסיס את השטח מלמטה, ללא קשר להצהרות מצד ארה"ב או ההנהגה הפלסטינית המדינית. במקרה כזה עשויות להתפתח הפרות סדר אלימות במזרח ירושלים, שכוחות הביטחון הישראלים ינסו למנוע מהן לזלוג לעיר העתיקה בירושלים, גורם מתסיס נוסף.

ביום שלישי, יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, ובאותו יום יתחיל גם חודש הרמדאן. קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ברצועת עזה צפוי להגיע לשיא, אחרי שבעה שבועות של הפגנות המוניות מדי יום שישי סמוך לגבול ישראל והרצועה, המתפתחות לאירועים אלימים על הגדר שכוללים ניסיונות פגיעה וחבלה בתשתיות ביטחוניות, השלכת מטענים ובקבוקי תבערה ויידוי אבנים.

הפגנות ברצועת עזה, 11 במאי 2018. (דובר צה"ל)
הפגנות ברצועת עזה, 11 במאי 2018. (דובר צה"ל)

בשבועות האחרונים נרשמה הסלמה בשימוש מתוך הרצועה ב"עפיפוני טרור" המשמשים להצתת שרפות בישראל ובנוסף, פוגעים משמעותית במעברי הגדר המשמשים את הפלסטינים למעבר סחורות ופועלים. רק ביום שישי האחרון הוצת מעבר כרם שלום ונפגעו בצורה חמורה מסוף הדלקים, קו הגז הראשי, צינורות הדלקים, מסוע אגריגטים ותשתיות ביטחוניות של המעבר.

בישראל נערכים לקראת יום שלישי בצורה מתוגברת, על מנת להתמודד עם האיומים ולמנוע מעבר של הגדר. יש לציין כי בשטחי יהודה ושומרון, לאור האדישות היחסית מהקמפיין האלים של חמאס במסגרתו נהרגו קרוב ל-50 פלסטינים ולמעלה מאלפיים נפצעו, צפויה מחאה מוגבלת בלבד. גם במשטרת ישראל מסרו כי אין התראות מיוחדות לקראת האירועים, אך למרות זאת נערכים שם לתרחישים השונים.

לפי שעה לא ברור אם קמפיין החמאס יימשך גם ביום שישי הקרוב אך נראה כי מההתנהלות ביום שלישי, הראשון בחודש הרמדאן, ניתן יהיה להעריך כיצד יראו אירועי הגדר במהלך החודש הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!