דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השואה

החוב הפולני / כחצי מיליון יהודים שהסתתרו מהנאצים הוסגרו ע"י שכניהם הפולנים

כך קובע מחקר חדש שערך המרכז לחקר השואה בוורשה | מדובר בנתון גבוה משמעותית מהערכות קודמות, שעמדו על מספר אלפים בלבד | הטענה עוררה את זעמה של ממשלת פולין, שכן היא נוגדת את רוח "חוק השואה" אותו העבירה

האנדרטה לזכר הקהילות שנספו במחנה ההשמדה טרבלינקה, בפולין (צילום: ויקימדיה).
האנדרטה לזכר הקהילות שנספו במחנה ההשמדה טרבלינקה, בפולין (צילום: ויקימדיה).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

מחקר חדש קובע: שני שליש מיהודי פולין שהסתתרו מהנאצים מצאו את מותם לאחר ששכניהם הלא יהודים הסגירו אותם. על פני 1,600 עמודים מפרטים החוקרים, קבוצת היסטוריונים מהמרכז לחקר השואה בוורשה, את תוצאות המחקר אותו ביצעו במשך חמש השנים האחרונות, וקובעים מסקנות המנוגדות לחלוטין ל"חוק השואה" אותו מנסה להעביר ממשלת פולין, האוסר על האשמת הפולנים בביצוע מעשי פשע כלפי יהודים בזמן השואה.

על פי המחקר, קרוב לחצי מיליון יהודים שהסתתרו מהנאצים בפולין הכבושה מצאו את מותם לאחר ששכניהם הלא יהודים הסגירו אותם לידי הנאצים. מדובר במספר גבוה הרבה יותר מאשר כל ההערכות הקודמות. הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריך, העריך בעבר כי לא יותר מ 2,500 יהודים מצאו את מותם כתוצאה משיתוף פעולה של הפולנים עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. אפרים זורוף, מנכ"ל מרכז ויזנטל בירושלים, העריך כי מדובר במספר גבוה הרבה יותר של "אלפים רבים", מלפחות 15 ערים ועיירות במזרח פולין, שם פולנים רבים רצחו לדבריו את שכניהם היהודים.

חלק מנתוני המחקר פורסמו גם בספר בשפה הפולנית שיצא לאור לפני מספר שבועות תחת הכותרת "גורל היהודים באזורים נבחרים בפולין הכבושה". ההיסטוריונים הפולנים יאן גרבובסקי וברברה אנגלקינג, שלקחו חלק במחקר החדש, טענו בראיון לתחנת הרדיו הפולנית "Tok FM" כי המקומות המסוכנים במיוחד עבור יהודי פולין שהסתתרו מהנאצים היו עיירות פולניות קטנות, להן הם קראו "מלכודות מוות עבור היהודים" מאחר והתושבים הפולניים באותן עיירות נהגו להסגיר את שכניהם היהודים לידי הנאצים. כך למשל, מצא המחקר שלמעלה מ-10% מיהודי העיירה מייחוב נרצחו על ידי פרטיזנים שהיו חברי המחתרת הפולנית.

גרבובסקי, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת אוטווה בקנדה, עורר סערה עצומה בפולין אחרי שפירסם ב-2014 את ספרו "ציד היהודים – בגידה ורצח בפולין הכבושה על ידי הגרמנים", בו האשים את הפולנים בשיתוף פעולה עם הנאצים והסגרתם של יהודים רבים לידי הגרמנים.

תשעת ההיסטוריונים שלקחו חלק במחקר ערכו ראיונות, וסקרו ראיונות, עם ניצולי שואה שהצליחו להימלט מהפוגרומים שאורגנו גם על ידי שכניהם הפולנים, או הצליחו להסתתר מפני הנאצים ולשרוד את המלחמה. החוקרים גם בדקו חומר ארכיוני רב שהתגלה בשנים האחרונות ומתעד את שנות הכיבוש הנאצי באזורים רחוקים בפולין הכבושה של אז.

המחקר החדש מעורר, כצפוי, את זעמה של ממשלת פולין. "חוק השואה" אותו העבירה, ונמצא כעת בבחינת בית המשפט לחוקה, קובע כי אסור להאשים את פולין בביצוע מעשי פשע כלפי היהודים או שיתוף פעולה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

מאז סוף שנת 2015 מנסה הממשלה הפולנית לפעול נגד כל פרסום או מחקר הקובע כי פולנים ביצעו מעשי פשע כלפי שכניהם היהודים, כאשר אחד ההיסטוריונים הבולטים בפולין, יאן תומאש גרוס, אף נחקר על ידי התביעה לאחר שפירסם מאמר בעיתון גרמני בו טען כי "הפולנים רצחו יותר יהודים מאשר הם רצחו גרמנים במהלך השואה".

לעומת זאת, מבקשת ממשלת פולין להתמקד בעובדה כי 6,500 פולנים זכו לתואר "חסידי אומות העולם", אחרי שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים בשואה. גם העובדה כי נשיא ארה"ב טראמפ חתם בשבוע שעבר על חוק המחייב את מחלקת המדינה האמריקאית לדווח לקונגרס על פעולותיהן של מדינות שונות בנושא פיצוי לניצולי שואה שאיבדו את רכושם במהלך הכיבוש הנאצי, עורר זעם בפולין וגרר ביקורת חריפה, כאשר ממשלת פולין רואה בכך צעד נוסף בניסיונות להשחיר את שמה של פולין ולהטיל עליה אחריות נושאים שונים הקשורים למלחמת העולם השנייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!