דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

ראש שמחתנו / היסטוריה: נחנכה שגרירות ארה"ב בירושלים

70 שנים לאחר שהכירה בישראל, ארה"ב היא הראשונה להעביר את בניין השגרירות שלה לירושלים | יועצו הבכיר של טראמפ, ג'ראד קושנר: הוכחנו לעולם שניתן לסמוך על ארה"ב | רה"מ נתניהו: "זכרו את היום הזה, זוהי היסטוריה!"

טקס חניכת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי 2018 (יונתן זינדל  פלאש90)
טקס חניכת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי 2018 (יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

שבעים שנים לאחר שהכירה במדינת ישראל, נחנך אתמול (שני) בטקס חגיגי בניין השגרירות האמריקאית בירושלים. ביום רביעי השבוע תשוב שגרירות גואטמלה לירושלים וזמן קצר לאחר מכן תפתח בעיר גם שגרירות פרגוואי. פתיחת השגרירות בירושלים היא למעשה שבירה של סטטוס קוו בינלאומי שנועד להתנות את ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל במסגרת הסדרה כוללת עם הפלסטינים לסיום הסכסוך.

טקס הפתיחה של שגרירות נערך בהשתתפות בהשתתפות 800 מוזמנים שנבחרו על ידי המאריקאים. משלחת בכירים מארצות הברית בראשות סגן מזכיר המדינה ג'ון סליבן הגיעה לישראל. עוד השתתפו בטקס צמרת ההנהגה המדינית של ישראל ומוזמנים נוספים.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

ראש עיריית י-ם למשלחת ארה"ב: "ההחלטה של הנשיא טראמפ מסייעת לנו לעשות את ירושלים גדולה שוב

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אירח הבוקר את חברי משלחת ארה"ב והקונגרס שהגיעו לירושלים לטקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. באירוע השתתפו סגן שר החוץ, ג'ון ט. סאליבן, מזכיר האוצר סטיבן מנוצ'ין, השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, שגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן ומשלחת חברי הקונגרס.

ברקת אמר לחברי המשלחת: "זהו כבוד גדול להיות כאן היום ולחגוג עם ידידי ירושלים היקרים את היום ההיסטורי לבירת הנצח של העם היהודי. כשנבחרתי לתפקידי שמתי לי למטרה להחזיר את ירושלים לתפארתה הקודמת ולהפוך את בירת ישראל לגדולה שוב. ההחלטה החשובה והאמיצה של הנשיא טראמפ בהעברת שגרירות ארה"ב למקומה הראוי בירושלים, מסייעת לנו לעשות את ירושלים גדולה שוב".

באירוע, ראש העיר ברקת הגיש למשלחת הנשיאותית את השלט שיוצב בכיכר ארצות הברית לכבודו של הנשיא דונלד ג 'טראמפ.

ליברמן: "אנו ערוכים אל מול איומיו של חמאס לשבש את החגיגות"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו:
"בודדים הרגעים בחייה של אומה כמו הרגע בו המעצמה החזקה בעולם מכירה בריבונותנו על בירתנו ירושלים. אנו ערוכים אל מול איומיו של חמאס לשבש את החגיגות. אני מציע לתושבי עזה: אל תסתנוורו מסינוואר ששולח את ילדיכם להקריב את חייהם ללא תוחלת. נגן על אזרחינו בכל האמצעים ולא נאפשר חצייה של הגדר".

שינויים בהסדרי התנועה: אלו הרחובות שייחסמו במהלך היום בי-ם

משטרת ישראל השלימה היערכותה לטקס פתיחת שגרירות ארה״ב בירושלים. אלפי שוטרים, לוחמי מג״ב ומתנדבים ייפרסו החל משעות הבוקר על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה במהלך הטקס ולוודא מהלכו התקין.

היערכות המשטרה תתמקד במספר מוקדים ברחבי ירושלים ככלל, וסביב השגרירות בפרט והצירים המובילים אליה.

מהמשטרה נמסר כי בנוסף לפריסת הכוחות בשטח, תפעיל המשטרה מרכז שליטה נרחב על מנת להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים במהלך המבצע בכלל הגזרות בירושלים, ומטרתו מתן מענה מהיר, ממוקד ומקצועי בכל אירוע, תוך כדי היערכות מקבילה למכלול של עשרות אירועים וחגיגות אשר מתקיימים בירושלים במהלך החודש האחרון ותוך דגש משמעותי לאירועי יום ירושלים המתקיימים בסמיכות להעברת השגרירות.

 

שינויים בהסדרי תנועה:

היום ייחסמו לתנועה הרחובות סביב השגרירות – דוד פלוסר, כפר עציון, ים המלח, משה אריה קורץ, קלוזנר וזיגפריד מוזס. למעט תושבי האזור שיורשו לנוע ברחובות אלו.

כמו כן צפויים שיבושי תנועה וחסימות לפרקי זמן קצרים ונקודתיים בצירי התנועה המובילים מאצטדיון טדי לכיוון השגרירות בשל מעבר שיירת משלחת המוזמנים.

המשטרה מבקשת להדגיש כי בכל מהלך הביקור חל איסור מוחלט להעלאת כל כלי טייס (לרבות רחפנים) למרחב האווירי של אזור השגרירות והסביבה.

עוד מבקשת המשטרה מהציבור להימנע מהגעה לאזור השגרירות לפני ובזמן הטקס בשל החסימות ועומסי התנועה הצפויים באזור.

שינויים בהסדרי התנועה הצפויים יעודכנו באמצעות כלי התקשורת השונים. כמו כן מומלץ להתעדכן באפליקציית WAZE בדבר חסימות ועומסי התנועה. ניתן להתעדכן בשינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של המשטרה שמספרו 110.

משטרת ישראל תמשיך לפעול לקיומו התקין של האירוע בהיבטי פיקוד ושליטה, אבטחה, שמירה על הסדר הציבורי ותנועה, תוך צמצום הפגיעה בשגרת החיים של הציבור ככל שניתן.

שליח הבית הלבן במזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט: "ארה"ב תמשיך לתמוך בשימור הסטטוס קוו של המקומות הקדושים"

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הבית הלבן למזרח התיכון כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "העברת השגרירות שלנו אינה מבטאת עזיבת מחויבותנו החזקה לאפשר הסכם שלום יציב, אלא היא תנאי הכרחי לכך". הוא הוסיף כי "ארה"ב תמשיך לתמוך בשימור הסטטוס קוו של המקומות הקדושים. אנו נשארים להיות מחוייבים לקדם הסכם בין הצדדים שיוביל להסכם בין הצדדים לשלום בר קיימא".

דבריו אלא של בכיר הממשל גרינבלט עשויים להוות איתות נוסף לפלסטינים כי אין בהעברת השגרירות שינוי המדיניות האמריקאיות ביחס לדרישותיהם וצרכיהם הנוגעים לירושלים. ההתפתחויות בהמשך היום ילמדו אם די בכך או שהאמריקאים ידרשו להצהרה נוספת שתעניק לפלסטינים מרחב תמרון מניח את הדעת כמו הכרה עתידית בדרישותיהם לזכויות היסטוריות על העיר ירושלים. "ירושלים היא הלב של שלושת הדתות הגדולות בנוסף להיותה עיר בירה של אחת הדמוקרטיות המוצלחות בעולם. עליה להישאר עיר בה יהודים מתפללים בכותל המערבי, נוצרים צועדים בויה דלורוזה ומוסלמים מתפללים באל אקצא" דברי גרינבלט.

https://twitter.com/jdgreenblatt45/status/995896885742325760

הפוליטיקאי הרפובליקני מיט רומני ביקר את ההחלטה לשלב את הכומר רוברט ג'פרס באירוע פתיחת השגרירות בי-ם

פתיחת השגרירות מעוררת מתיחויות פוליטיות פנימיות בארה"ב. הפוליטיקאי הרפובליקני ומושל מדינת מסצ'וסט לשעבר, מיט רומני תקף בחשבון הטוויטר שלו את ההחלטה לשלב את הכומר רוברט ג'פרס, באירוע פתיחת השגרירות ואף ציין התבטאויות גזעניות שלו מהעבר, "אינך יכול להגאל כיהודי". "מורמוניות היא כפירה המגיעה מבור הגהינום" כתב רומני והוסיף כי אמר דברים דומים על האיסלאם. "אסור לתת לקנאי דתי שכזה לשאת את התפילה שתפתח את שגרירות ארצות הברית בירושלים", דברי רומני.

שר האוצר ומקבילו האמריקאי נפגשו ושוחחו על הסנקציות הכלכליות על איראן

שר האוצר, משה כחלון נועד בלשכתו שבירושלים עם שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין שהגיע עם המשלחת האמריקאית לפתיחת השגרירות בירושלים. מדובר בפגישתם השלישית של השרים מאז כניסת הממשל החדש והשנייה שמתקיימת בירושלים.

במהלך הפגישה דנו השניים בנושא הסנקציות על איראן וסיכמו על תיאום ושיתוף פעולה בנושא. בנוסף, המשיכו כחלון ומנוצ'ין את הדיון על ההשלכות הצפויות על חברות ישראליות בעקבות רפורמת המיסוי של טרמאפ ושדרוג אמנת המס בין ישראל לארצות הברית באופן שיטיב עם חברות משתי המדינות.

כמו כן, סיכמו השרים על המשך שיתוף הפעולה בנושא מימון טרור והלבנת הון בפורום משותף לישראל וארצות הברית. בנוסף, סוכם כי ימשיכו לשתף פעולה גם בפרויקטים הכלכליים המשותפים לישראל ולרשות הפלסטינית.

שר האוצר, משה כחלון, הודה לשר מנוצ'ין על העברת השגרירות לירושלים ועל הפרישה האמיצה מהסכם הגרעין האיראני: "אני שמח לארח כאן במשרד האוצר בירושלים את שר האוצר האמריקאי מר סטיב מנוצ'ין, ידיד אמת של ישראל. מאז כניסת הממשל החדש שיתוף הפעולה בין המדינות התהדק בצורה דרמטית ואנחנו מרגישים את התוצאות. הנשיא טראמפ הודיע בצורה אמיצה, נכונה וחד משמעית על הכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל. ארצות הברית הוכיחה אומץ שפרשה מההסכם הגרעין הרע שנחתם עם איראן והיווה סכנה ממשית לישראל והוכיחה שוב את עומק וטיב היחסים בין המדינות".

שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין: "אני מאוד שמח להיות כאן היום בירושלים ולייצג את הנשיא טראמפ באירוע ההיסטורי, לציון פתיחת השגרירות שלנו בירושלים. זהו מועד מאוד חשוב עבור שתי המדינות המסמל את החשיבות של הקשר בינינו . יש בינינו עבודה משותפת על כל כך הרבה נושאים, בעיקר על לוחמה בטרור ובמקורות המימון של הטרור באזור".

ח"כ נגוסה: "את ירושלים לא ניתן לחלק"

ח"כ אברהם נגוסה יו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות ויו"ר שדולת הידידות הפרלמנטרית של ישראל וארה"ב: "האירוע הוא היסטורי. מאוד חשוב לחיזוקה של מדינת ישראל בעולם. מובן מאליו שירושלים היא בירתה הנצחית של ישראל. אבל מאוד ומשמעותי שכמו שארה"ב המעצמה הגדולה לוקחת את המנהיגות ומכירה בירושלים בירתו של העם היהודי – שבדרך הזו ילכו הרבה מדינות.

"אני רואה גם בסיס למו"מ מדיני משמעותי, כשמתבססים על האמת שאין להכחיש, שירושלים היא בירתו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אז כולם יתחילו מהנקודה הזו. את ירושלים לא ניתן לחלק. ירושלים המאוחדת היא בירתה של ישראל לנצח נצחים.
אנחנו שמחים להיות פה בירושלים ועם השגרירות. כתושב ירושלים אני שמח על היום הזה. יום חשוב לירושלים, יום חשוב לעם היהודי ויום חשוב למדינת ישראל.

ח"כ אברהם נגוסה. צילום: שי ניר
ח"כ אברהם נגוסה. צילום: שי ניר

האם ירושלים המאוחדת כוללת את השכונות הערביות?
"צריכה להיות ריבונות ישראלית בכל ירושלים ובכל השכונות היהודיות והלא יהודיות".

ביחס לאירועים הקשים ברצועת עזה אמר נגוסה: "עצוב מאוד שמנצלים את האירוע של העברת השגרירות כדי להתנגש עם צה"ל. מדינת ישראל עזבה את עזה ויצאה מיוזמתה. אני הייתי מהמתנגדים מתוך הליכוד נגד היציאה מעזה. אנחנו רואים שעד היום הם לא בנו אקדמיה לא בנו בתי ספר, היי-טק, ולא פיתחו חקלאות. הם כן חפרו מנהרות טרור כדי להרוג יהודים ולתקוף את ישראל. אם היו הולכים בכיוון חיובי, במקום להרוס, היה אפשר לראות שהם מתכוונים לשלום אמיתי ולדו קיום. אנו רואים עכשיו שהם רוצים לפגוע ביהודים ולא מכירים בעם ישראל בארצו.

ישראל מוכנה תמיד למו"מ ללא תנאים מקדימים. בשולחן המו"מ אפשר להתקדם לפתור את הבעיה הבעיה. זה חייב להיות עם הכרה בישראל. הם צריכים להשתנות מדחיה להכרה.

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן: "חבים את תודתנו לנשיא טראמפ"

רבים עבדו קשה להגיע לרגע הזה. האירוע ההיסטורי מוקדש לחזון של איש אחד לו אנו חבים את תודתנו – הנשיא טראמפ.

שגריר ארה"ב: לישראל הזכות לבחור את הבירה שלה

סגן מזכיר המדינה ג'ון סאליבן: העברת השגרירות היא צעד לקראת שלום בעיר, בסביבתה ובעולם כולו.

"העברת השגרירות היא צעד לקראת שלום בעיר, בסביבתה ובעולם כולו. אני בטוח שהשגרירות, תהיה מחווה נפלאה לשלום. זה מה שאנחנו חוגגים היום. אנו גם מכירים בחברות העמוקה וההיסטורית בין שני העמים. במעמד הזה ארה"ב מכירה בישראל, מחוייבת לישראל ומחוייבת ליצור עתיד משגשג ובטוח לכולנו".

טראמפ, בהודעה מוקלטת: ""לישראל יש זכות, ככל המדינות, לקבוע מהי בירתה"

טראמפ, בהודעה מוקלטת: "לישראל יש זכות, ככל המדינות, לקבוע מהי בירתה. היום אנו ממלאים את ההכרה בכך ופותחים את השגרירות בירושלים, הרבה שנים לפני שתוכנן, ארה"ב מחוייבת להתליך שלום ומחוייבת לשמור על הסטטוס קוו של המקומות הקדושים לכל הדתות. ארה"ב תמיד תהיה חברה טובה של ישראל. מאחלים לשגריר פרידמן בהצלחה ומושיטים יד של שלום לישראל לפלסטינים ולכל השכנות:.

פעילי הרשימה המשותפת מפגינים בשעה זו מחוץ לטקס העברת שגרירות ארה"ב לי-ם

פעילי הרשימה המשותפת מחוץ לשגרירות ארה"ב בירושלים. צילום: הרשימה המשותפת
פעילי הרשימה המשותפת מחוץ לשגרירות ארה"ב בירושלים. צילום: הרשימה המשותפת

נשיא המדינה: מקווים שמדינות נוספות ילכו בעקבות טראמפ

"מאז קום המדינה הייתה ירושלים בירתה של ישראל והמובן מאליו היה צריך להיאמר. ירושלים היא לב הריבונות הישראלית. ירושלים היא הבית של הנשיא, של רה"מ של הכנסת ובית המשפט העליון. זו אינה רק מחויבות לעם היהודי אלא לכל תושבי העיר ירושלים.

"אני מודה לחברי הקונגרס והסנאט הרפובליקנים והדמוקרטים. כל מועמד לנשיאות הבטיח להעביר את השגרירות לירושלים אך כעת יש לנו מנהיג שהבטיח ועמד בהבטחתו.

"טראמפ, עם ישראל מודה לך על הצעד הנחוש שעשית למען מדינת ישראל. אנו מקווים שמדינות נוספות ילכו בעקבותייך. נמשיך לשמור על ירושלים כעיר של שלום וכבית לכל בני הדתות השונות והקהילות אשר חולקים עיר אחת שאהובה על כולם".

ג'ראד קושנר: הוכחנו לעולם שניתן לסמוך על ארה"ב

ג'ראד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ: "אני שמח להיות היום בירושלים. הלב הפועם של העם היהודי. גאה להיות נציגו של הנשיא טראמפ.

"חמישה חודשים לאחר הצהרתו של טראמפ על העברת השגרירות, אנחנו עומדים כאן. הוכחנו לעולם שניתן לסמוך על ארה"ב. ארה"ב בחרה בצעד הזה כדי לחזק את הקשר בין שתי המדינות. אנו עומדים יחד כי אנו מאמינים בחופש, בזכויות אדם ובכך שחשוב לשמור על הדמוקרטיה. ישראל מוכיחה בכל יום את האמונה בחופש. היא המקום היחיד באזור שמגן על זכויות של דתות שונות, נשים ועוד. אלו ערכים שקושרים בין ישראל לארה"ב. אנו מקווים שאלו הברכות שישראל תוכל לחלוק עם המדינותה שכנות.

בשבוע שעבר הבטיח טראמפ לסגת מההסכם עם איראן דבר המהווה פוטנציאל לאזור כולו. אני גאה להיות כאן היום כחבר בצוות שיוביל את הנסיון לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים.

המחאות שאנו רואים בשבועות האחרונים הן חלק מהבעיה ולא הפתרון. ארה"ב מודעת לרגישות סביב ירושלים, לכן טראמפ לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים לכל הדתות, כולל הר הבית.

"כשיהיה שלום במקום הזה נביט אחורה על היום הזה ונזכור שהדרך לשלום החלה עם אמריקה חזקה שמכירה באמת".

נתניהו: אין לנו חברים טובים יותר בעולם, אתם עומדים לצידנו ואתם עומדים לצד ישראל, תודה

המשטרה הורתה לעכב אוטובוס שמסיע מפגינים לטקס העברת השגרירות בי-ם

כוחות משטרה הורו לעכב את האוטובוס שמסיע מפגינים מאום אל פחם להפגנה מול השגרירות האמריקאית בירושלים. ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת פנה לשר לביטחון הפנים כדי לאפשר הגעת המפגינים ליעדם ללא כל דיחוי נוסף.

זחאלקה: "העברת השגרירות מובילה לשפיכות דמים; קורא לחיילים לסרב לירות"

ח"כ ג'מאל זחאלקה, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, המשתתף בהפגנת המחאה מול השגרירות האמריקאית החדשה בירושלים: "העברת השגרירות היא פרובוקציה מסוכנת, צעד עוין כלפי העם הפלסטיני וזכויותיו הצודקות והפרה בוטה להחלטות האו"ם. מהיום ארה"ב לא יכולה לטעון שהיא מתווך הוגן וניטרלי, ועם העברת השגרירות היא הצהירה בגלוי שהיא עומדת לצד הכיבוש הישראלי ושהיא אויב מוצהר של העם הפלסטיני. אלקודס היא בירת פלסטין, וכל מי שכופר בזאת ומנסה לכפות כיבוש עליה, שופך שמן על מדורת שפיכות הדמים".

זחאלקה גינה הרג מפגינים בעזה ואמר כי הטענה שהם מנסים לעבור את גבול הקו הירוק היא חצופה כי מאות אלפי מתנחלים וחיילים עוברים קו זה יום יום. זחאלקה קרא לחיילים לסרב לריות על מפגינים ולא למלא אחר פקודות בלתי חוקיות בעליל.

זחאלקה הוסיף: "טראמפ הוא פרובוקטור ומתנהג כמו קאובוי במערב הפרוע. הצעד הראשון והיחיד שהוא נקט בעניין הפלסטיני הוא העברת השגרירות ביום הנכבה, תוך התגרות בעם הפלסטיני ורגשותיו. טראמפ עושה וידוי הריגה לתהליך השלום תוך שיתוף פעולה עם אויב השלום בנימין נתניהו".

נתניהו: אנחנו בירושלים, ואנחנו נישאר בירושלים

"התכנסנו כאן לחגוג עוד יום היסטורי בתולדות העיר הזאת. לפני יותר ממאה שנים הצהרת בלפור הכירה בזכותו של העם היהודי לבית לאומי בארץ ישראל. לפני 70 היה הנשיא טרומן הראשון להכיר במדינת ישראל, ועכשיו הנשיא טראמפ היה הראשון בעולם להכיר בירושלים כבירת עם ישראל. תודה לך, הנשיא טראמפ"

הרשימה המשותפת: המשטרה עצרה עשרה מפגינים מחוץ לטקס העברת השגרירות

נתניהו: האמת והשלום שלובים זה בזה

שלום שיהיה מבוסס על שקר יתרסק על קרקע המציאות. והאמת היא שירושלים היא בירתו של העם היהודי"

בסוף חודש דצמבר הכריז היסטורית נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ארה"ב מכירה בירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל ובכך מימש את הבטחת הבחירות שלו לעשות כך. היום מממש טראמפ הבטחת בחירות נוספת בפתיחתה של השגרירות בירושלים. בשנת 1995 חוקק הקונגרס האמריקאי חוק להעברת השגרירות מת"א לירושלים אך נשיאי ארצות הברית מאז משני המפלגות חתמו מידי תקופת זמן על צו המורה לדחות את ביצוע החוק. ארה"ב שמרה על הקו הזה מתוך תפיסה לפיה את מעמדה של ירושלים בעבור שני הצדדים יש להסדיר אך ורק במסגרת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני לסיום הסכסוך במתווה פתרון שתי מדינות. טראמפ בנאומו אמר כי ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל היא דבר היה צריך כבר להיעשות אך הדגיש כי אין מדובר בשינוי של המדיניות האמריקאית ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכי ההחלטה לא מהווה נקיטת עמדה בשום שאלה של קבע, "לרבות שאלת גבולות הקבע של ריבונות ישראל בירושלים או החלטה לגבי שטחי מחלוקת".

אתמול התקיים אירוע קבלת פנים במשרד החוץ הישראלי לציון יום ירושלים ולהשקת השבוע של מעברי השגרירויות. באירוע השתתפו למעלה מ-30 שגרירי מדינות וזאת בעוד שמדינות המקיימות יחסים דיפלומטים עם ישראל, בדגש על מדינות אירופה, בחרו שלא להשתתף באירוע כמחאה על המהלך האמריקאי. קבלת הפנים היא אירוע דיפלומטי המהווה הכרת תודה למנהיגות ארה"ב על מעבר השגרירות מאחר ופתיחת השגרירות בירושלים היא אירוע באחריות האמריקאים.

"הנשיא טראמפ עושה היסטוריה. אנחנו אסירי תודה והעם שלנו יהיה אסיר תודה לעולם על החלטתו האמיצה להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר את השגרירות לשם מחר" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו וקרא למדינות העולם להצטרף לארה"ב ולהעביר את השגרירויות השלהן לירושלים, "העבירו את השגרירות שלכם לירושלים כי זה מקדם שלום, וזאת מכיוון שאי אפשר לבסס שלום על בסיס שקרים. מבססים שלום על בסיס האמת, והאמת היא שירושלים לא רק הייתה בירת העם היהודי במשך אלפי שנים, ובירת המדינה שלנו מאז הקמתה – האמת היא שתחת כל הסכם שלום שתוכלו לדמיין, ירושלים תמיד תישאר בירת ישראל".

מדינות אירופה רובן ככולן מתנגדות להכרה הפומבית בעיר ירושלים ולמהלך להעברת השגרירות לעיר הן מסיבות של עמדות מסורתיות המעדיפות לצדד או שלא להרגיז את עמדות העולם הערבי ועמידתו מאחורי האינטרסים הפלסטינים. בשנים האחרונות גם תופעת תנועת החרם על ישראל או גילויים אנטי ישראלים מצד האלקטורט הבוחר את המנהיגות הפוליטית המעונינת למלא אחר רצונות משפיעה על מדיניות זאת. בשנה האחרונה, מאז תחילת כהונת טראמפ וערעור ההסכמות והבנות הבסיס בין אירופה לארצות הברית, לדוגמא יציאת ארה"ב מהסכמי פריז, האיום על הטלת מכסים אמריקאים על סחורות ומשבוע שעבר הנסיגה האמריקאית מהסכם הגרעין, נושא ירושלים מהווה זירת התנגחות נוספת להתנגדות למדיניות החוץ האמריקאית. חלק ממדינות אירופה ניסו לקדם הודעת גינוי מטעם האיחוד האירופאי למעבר השגרירות אך נכשלו בכך. בקבלת הפנים השתתפו שגרירים מרומניה, אוסטריה, הונגריה וצ'כיה.

שגריר הונגריה בישראל אנדור נאגי אמר בטקס קבלת הפנים במשרד החוץ כי, "עבורי זו הייתה החלטה פשוטה להגיע לכאן, שר החוץ שלי התקשר אליי ואמר לי 'אתה חייב להגיע לכאן והנה אני כאן". לשאלה האם הונגריה צפויה להעביר את השגרירות שלה בקרוב לירושלים אמר "אנחנו מאוד בעד ישראל ואנחנו חוטפים על כך ביקורת רבה ובכל זאת ממשיכים במדיניות שלנו. אני חושב שעקב כך לא נוכל להיות המדינה הראשונה שעושה מהלך שכזה ובכל מקרה אני שמח שהגעתי לכאן לירושלים".

שגריר אוסטריה בישראל, מרטין ווייס, התייחס אף הוא לביקורת מצד מדינות אירופה על מעבר השגרירות לירושלים ואי הגעתן לטקס. "אני לא חושב שזו תפקידה של מדינה זרה להחליט להחרים אירוע שמתרחש במדינה המארחת במיוחד שמדובר באירוע קונצנזואלי" אמר וויס והוסיף ,"ישראל שאני מכיר החל מהספר שלי דרך נהג המונית וכל מי שאני מדבר אתו מברכים על כך, אז אנחנו לא נגיע? זה לא נכון". בתשובה לשאלה אם אוסטריה מתכננת גם להעביר את השגרירות שלה לירושלים השיב וויס כי אוסטריה תומכת במהלך של טראמפ אך "השגרירות האוסטרית נמצאת בתל אביב ושם היא צפויה להישאר". באשר לביקורת המושמעת בישראל נגד "מפלגת החירות" מהימין הקיצוני אומר ווייס, "אף פעם לא לגמרי הבנתי את העמדה הזאת, לדעתי צריך לדבר עם כולם. לדוגמה, השגריר שלכם באנקרה נפגש עם שרי ממשלה ועם חברי פרלמנט וזה לא אומר שהם מסכימים עם ארדואן. להפך. צריך לדבר עם מי שגם יש איתו חילוקי דעות. אחרת מתרחקים".

טקס העברת השגרירות יתקיים בשעה ארבע.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!