דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

זעזוע במשרד המשפטים / המשנה ליועמ"ש אבי ליכט פורש מתפקידו במפתיע אחרי 20 שנים במשרד המשפטים

גורמים במערכת המשפטית והפוליטית העריכו היום כי הודעתו של ליכט מעידה לכאורה על הסתייגותו מהמדיניות של שרת המשפטים | בין תחומי אחריותו: הרפורמה בדיני חדלות פרעון, מתווה הגז והעתירה לבג"ץ בעניין חוק ההסדרה

אבי ליכט, המשנ הליועץ המשפטי לממשלה (צילום: ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש90)
אבי ליכט, המשנ הליועץ המשפטי לממשלה (צילום: ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש90)

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, יפרוש בקרוב מתפקידו ויסיים את שירותו במשרד המשפטים לאחר למעלה מ-20 שנה. כך נמסר אתמול (שני) ממשרד המשפטים. במערכת המשפטית והפוליטית היו מי שהעריכו היום כי הודעתו המפתיעה של ליכט נובעת מאי שביעות רצונו לכאורה מהמדיניות שמובילה שרת המשפטים איילת שקד.

בתפקידו הנוכחי, הקים ליכט את המחלקה לניהול ולתפקידים מיוחדים בייעוץ וחקיקה, המהווה כלי ארגוני וניהולי בעל חשיבות אסטרטגית מבחינת היועץ המשפטי לממשלה. אחד הפרוייקטים החשובים שבוצעו במסגרת זו, ביוזמתו ובהובלתו של ליכט, היה המדריך הפנימי לעבודת ייעוץ וחקיקה, שגובש בעבודת מטה רחבה במשך כשנה ואושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה. המדריך כולל את הייעוד והערכים של ייעוץ וחקיקה, תחומי אחריותה, תפקידיה, כפיפותה וגבולות הגזרה שלה. לצד זה, כולל המדריך את שיטת העבודה ותהליכי העבודה העיקריים בייעוץ וחקיקה. מטרתו להדריך את עבודת המשפטנים בייעוץ וחקיקה ולהוות כלי עזר לכלל המשפטנים במערך הייעוץ המשפטי לממשלה.

בשנה החולפת השלים ליכט את הרפורמה בדיני חדלות פרעון. הרפורמה כוללת למעלה מ-400 סעיפים, ונוגעת כמעט בכל תחום במשפט האזרחי. מטרתה היא ליצור לראשונה קודיפיקציה המסדירה באופן מלא את כלל דיני חדלות הפירעון של יחידים ושל תאגידים. זאת, במטרה להביא לכלכלה הישראלית חקיקה מודרנית בתחום חדלות הפירעון הנותנת מענה לצרכי המשק ולערכים חברתיים נוספים.

כמו כן, ריכז ליכט את הטיפול בשורה של סוגיות משפטיות רוחביות, בהן גם תקציב המדינה, חוק ההסדרים, עניין הצפיפות בבתי הסוהר והעתירה לבג"ץ בעניין חוק ההסדרה, והיה אמון על הטיפול בהתייצבויות היועץ המשפטי לממשלה.

עוד הוביל ליכט במהלך תפקידו את הטיפול המשפטי בשורה ארוכה של נושאים כלכליים מורכבים מתחומי החקיקה התאגידית, לרבות תיקוני חוק החברות, הגברת התחרות וצמצום הריכוזיות, וכן מתווה הגז.

לפני כן שימש כפרקליט במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, במשך 11 שנה, וייצג את המדינה במאות עתירות מתחומי המשפט החוקתי, הרגולציה, נושאים ביטחוניים, משפט בין לאומי ויחסי דת ומדינה.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט: "אנו נפרדים מאחד המשפטנים המצוינים והמוערכים ביותר בשירות המשפטי הציבורי, אשר חותם קריירה מפוארת בשירות המדינה. אבקש להעלות על נס במיוחד את תרומתו של אבי ליכט לגיבוש תורה סדורה לעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה. ליכט היה האיש הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון, בעל כישורים ניהוליים מוכחים, ויכולות משפטיות מעולות.

הוא יזם והניע תהליכים ארגוניים רחבים, בתוך ייעוץ וחקיקה וכן בממשקים בין המחלקה לבין יתר היועצים המשפטיים בשירות הציבורי, תוך יצירת תשתית עיונית ומעשית לתורת הייעוץ המשפטי, ותוך הנחלת העקרונות הנכונים של ייעוץ משפטי לכלל הגורמים הנוטלים בכך חלק.

במשך למעלה מ-20 שנה אבי העמיד את יכולותיו הגבוהות לרשות המדינה, ותרם תרומה מכרעת לעבודת הממשלה, לקידום שלטון החוק, ולהגנה על זכויות האדם.

אני משוכנע שנהנה מפירות עמלו במשך שנים רבות בעתיד, ואאחל לו הצלחה רבה בכל אשר יפנה בהמשך דרכו המקצועית".

שרת המשפטים איילת שקד: "אבי ליכט הוא משרת ציבור מהמעלה הראשונה. מהמשפטנים המובילים במגזר הציבורי שתרם רבות למדינת ישראל בביצוע רפורמות שונות, החל מרפורמת הסלולר, עבור במתווה הגז וכלה (רק לאחרונה) בחוק חדלות פרעון החשוב. הרפורמות שבהן לקח חלק הן בנות דמותו. שילוב של תפיסת שוק חופשי יחד עם חכמה משפטית רבה ורגישות אמיתית לצרכי החברה. אבי צמח בשנותיו הראשונות במשרד במחלקת הבג"צים, והתקדם בשנים האחרונות לתפקידים הבכירים ביותר במחלקת יעוץ וחקיקה. אני מודה לו על עבודתו המקצועית, מאחלת לו בהצלחה בהמשך דרכו ובטוחה שהוא עוד יקרא לדגל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!