דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבול עזה

יומן אירועים / הפלסטינים דיווחו על 59 הרוגים בעזה; הבית הלבן גינה את חמאס

הפלסטינים: נפצעו כ-1,300 מפגינים | חיל האוויר תקף בצפון הרצועה | נתניהו: "נמשיך לפעול בנחישות כדי להגן על ריבונותנו ואזרחינו" | דרום אפריקה החזירה את שגרירהּ מישראל: "מגנים בצורה החריפה ביותר את הפעולה האלימה והאגרסיבית שביצעו הכוחות המזוינים של ישראל

פלסטינים סוחבים פצוע בעקבות העימותים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
פלסטינים סוחבים פצוע בעקבות העימותים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
שי ניר

59 פלסטינים נהרגו היום (שני) ויותר מ-1,300 נוספים נפגעו בעימותים בין כוחות צה"ל למפגינים על גבול רצועת עזה, כך דיווח משרד הבריאות הפלסטיני. זאת במסגרת המחאה נגד העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, שנפתחה היום בטקס חגיגי. זה היום הקטלני ביותר בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014.

לפי צה"ל, לפחות 40 אלף פלסטינים מפגינים ב-13 מוקדים לאורך הגדר, ומשתמשים באמצעים אלימים. עוד נמסר כי שלושה מחבלים שניסו להניח מטען על הגדר באזור רפיח נורו ונהרגו. חיל האוויר תקף לפחות שבע עמדות של חמאס, כולל חמש מטרות במחנה אימונים בצפון הרצועה.

מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש". במהלך הלילה פעל צה"ל במספר מוקדים בפרימטר הביטחוני לשיבוש תשתיות מוקדמות של ארגון הטרור חמאס, שיועדו לשימוש כבסיס קדמי לפעילות טרור היום ומחר. לאור הערכת המצב, צה״ל הכריז שטח צבאי סגור במרחב הגדר. כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה״ל. נכון לעת הזו אין הנחיות מיוחדות לעורף.

הבית הלבן מסר הערב כי ארה"ב מתייצבת לצד ישראל בעקבות המהומות האלימות בגבול רצועת עזה. בהודעה רשמית מהבית הלבן נמסר כי הממשל האמריקאי  "מגנה את חמאס שאחראי להרג בעזה" וכי "לישראל הזכות להגן על עצמה".

ממשלת דרום אפריקה החליטה להחזיר את השגריר סיסה נגומבאנה מישראל לאחר שגינתה בחריפות את "הפעולה האלימה והאגרסיבית שביצעו הכוחות המזוינים הישראלים לאורך רצועת עזה. הקורבנות לקחו חלק בהפגנה שקטה נגד הפתיחה הפרובוקטיבית של שגרירות ארה"ב בירושלים". עוד נמסר בהודעה כי "דרום אפריקה קוראת לישראל להסיג את כוחות צה"ל מרצועת עזה ולהביא לסוף לפעילותו האלימה וההרסנית".

 

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

מחר (ד') שביתה כללית במגזר הערבי

ועדת המעקב של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית מחר (רביעי), כולל במערכת החינוך, המסחר והשלטון המקומי. עצרות מחאה מתוכננות להערב במג'ד אל-כרום, באום אל-פחם וברהט

נתניהו: "לכל מדינה החובה להגן על גבולותיה"

"ארגון הטרור חמאס מצהיר שבכוונתו להשמיד את ישראל ושולח אלפים לפרוץ את גדר הגבול כדי לממש מטרה זו" כתב ראש הממשלה בחשבון הטוויטר שלו, "נמשיך לפעול בנחישות כדי להגן על ריבונותנו ואזרחינו".

שר הביטחון: "להמשיך ולפעול בנחישות למניעת כל פגיעה בריבונות הישראלית"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, סיים לפני זמן קצר דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט. שר הביטחון עמד על פעילות כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה עד כה. השר ליברמן הנחה להמשיך ולפעול בנחישות למניעת כל פגיעה בריבונות הישראלית ובאזרחים ישראלים, בהתאם למדיניות שנקבעה.

המשטרה עצרה 14 מפגינים שמחו מול טקס הכרזת השגרירות בירושלים

מהמשטרה נמסר כי "בשלב מסוים המפגינים החלו להניף דגלי פלסטין, לקרוא אללה וא אכבר ובדם ואש ניפדה את פלסטין וקריאות נוספות, במטרה להתסיס את האוירה וליצור פרובוקציה מכוונת. לאחר מספר בקשות חוזרות והפרת התנאים שנקבעו, ניתנה הוראת פיזור. לאחר שהופסקו קריאות הסתה והתססה ההפגנה המשיכה כסדרה."

חברי כנסת ערבים מהרשימה המשותפת שנכחו בהפגנה טוענים להפעלת כוח לא פרורפורציונאלית של המשטרה.

ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי בין הפצועים כ-200 ילדים

באירועים האלימים סביב גדר הגבול בעזה נפצעו כ-1960 מפגינים, מתוכם 200 ילדים ו-78 נשים.

פלסטינים סוחבים פצוע בעקבות העימותים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Adel Hana)

צה"ל תקף חמש מטרות השייכות לארגון הטרור חמאס ברצועת עזה

"לפני זמן קצר תקף צה"ל באמצעות מטוס קרב חמש מטרות טרור במחנה אימונים של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה לפעילות החבלנית שמבצע ארגון הטרור חמאס בשעות האחרונות לאורך גדר המערכת". כך נמסר מדובר צה"ל. בנוסף נמסר כי: "מוקדם יותר תקף צה"ל באמצעות כלי טיס וטנק שתי עמדות טרור נוספות השייכות לארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפות בוצעו בתגובה לירי שבוצע לעבר כוחות צה"ל מוקדם יותר היום על ידי ארגון הטרור חמאס".

לוחמי אש תפסו עפיפון תבערה בשדה ליד מפלסים

במהלך היום הוצתו לפחות שלושה שדות, אחד מהם בקרבת קיבוץ סעד. אירועי ההצתה הם חלק מהטרור החקלאי, ורובם מתבצעים בעזרת עפיפוני תבערה.

תפיסת עפיפון עם סמלי דגל פלשתין ע"י לוחמי הית"מ (יחידת הית"מ – כיבוי אש)

בצלם: ירי חי במפגינים בעזה מעיד על אדישות מעוררת חלחלה לחיי אדם

ההפגנות היום היו צפויות מראש ולישראל היה די זמן למצוא דרכים להתמודד עמן – מלבד ירי חי. העובדה שזהו הפתרון היחיד שהצבא שב ומיישם היום בשטח מעידה על אדישות מעוררת חלחלה לחיי אדם של כל העומדים בראש המערכת, הפוליטית והצבאית. בצלם קורא להפסיק, לאלתר, את הריגתם של מפגינים פלסטינים. אם הדרגים האחראיים לא יורו כך לחיילים, על החיילים בשטח לסרב לציית לפקודות בלתי חוקיות בעליל ולא לפתוח באש.

מועצת הביטחון תתכנס לדון במצב ברצועת עזה

הדיון, ביוזמת כוויית, יתקיים היום או מחר.

כלי טיס תקף ברצועה בתגובה לירי על חיילי צה"ל

הירי בוצע לעבר עמדת חמאס. אין נפגעים.

מהומות גם ביהודה ושומרון

כמה עשרות מתפרעים פלסטינים ליד מחסום קלנדיה שבסמוך לרמאללה. חיילי צה"ל מגיבים בירי רימוני גז.

חייל צה"ל נפצע קל מיידוי אבנים

החייל פונה לקבלת טיפול רפואי וצפוי לשוב ליחידתו.

שר הבריאות הפלסטיני קורא להתערבות בינלאומית

ד"ר ג'אוואד עוואד קורא בפנייה דחופה לכל "האומות והארגונים המחויבים לזכויות אדם לעצור את הטבח המתרחש כרגע כנגד מפגינים לא חמושים ברצועת עזה" כדבריו. באופן מיוחד הוא פונה לצלב האדום, ארגון הבריאות העולמי והאו"ם להתערב בנעשה.

לדבריו עד השעה 14:00 היום נהרגו 16 מפגינים.

 

ח"כ דב חנין: "מספר ההרוגים הגדול ברצועה מלמד שיש מי שמעוניין בהבערת האזור"

לדברי ח"כ חנין: "המספר הגדל במהירות של הרוגים ופצועים היום בהפגנות ליד גדר הרצועה מלמד שהחיילים קיבלו הוראות להשתמש באש חיה. כנראה שיש מי שלא מסתפק בפרובוקציה של העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ומעוניין בהבערת כל האזור.

לפני שיפלו עוד קורבנות, לפני שיהרגו עוד אזרחים, לפני שניגרר להסלמה שתגבה גם קורבנות בנפש ביישובי הנגב המערבי – נחוצה הפסקת אש מיידית, כפי שהוצעה גם השבוע על-ידי החמאס".

35,000 מפגינים ב-12 מוקדים לאורך הגדר | משליכים מטענים ומשגרים חפצים בוערים

בשעה זו למעלה מ- 35,000 מפרי סדר אלימים מצויים ב- 12 מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה. מפרי הסדר משליכים מטענים ובקבוקי תבערה לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל, מבעירים צמיגים, מיידים אבנים ומשגרים חפצים בוערים, מתוך כוונה להבעיר שריפות בשטח הארץ ולפגוע בכוחות צה"ל. כוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.

ראש המטה הכללי, רב אלוף גדי איזנקוט, קיים הערכת מצב עם המפקדים באוגדת עזה על המשך הפעילות המבצעית וההערכות להמשך. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר ונחוש לעמוד במשימת ההגנה והביטחון של אזרחי ישראל וריבונותה, ככל שיידרש".

סוכל פיגוע הנחת מטען, 3 מחבלים נהרגו

מדובר צה"ל נמסר כי לפני מספר דקות כוח צה"ל סיכל פיגוע הנחת מטען על-ידי חולייה של שלושה מחבלים חמושים, במרחב רפיח סמוך לגדר. מדובר במוקד הפגנה אלים במיוחד. הכוח הגיב בירי לעבר המחבלים. המחבלים נהרגו.

כמו כן צה"ל תקף באמצעות כלי טיס עמדת חמאס במרחב ג'באליה לאחר שבוצע ירי לעבר כוח צה"ל באזור. אין נפגעים.

דובר צה"ל: "אירוע בסדר גודל ואלימות שונה ממה שהכרנו"

‏דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס: "מהבוקר אירוע בסדר גודל ואלימות שונה ממה שהכרנו. יש לנו מידע על כוונת חמאס לבצע פיגועים אלימים כנגד כוחותינו ולחצות את הגדר. נחושים למנוע זאת

דובר צה"ל: "נחושים למנוע פעילות טרור וחצייה המונית של הגדר"

‏דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס: "ההפגנות שחמאס מנסה לארגן הן ניסיון להפנות את האנרגיה שמופנית נגדו מתוך הרצועה לעבר ישראל, אנחנו נחושים למנוע פעילות טרור וחצייה המונית של הגדר

משרד הבריאות הפלסטיני: שבעה הרוגים

לפי משרד הבריאות בעזה עד כה שבעה הרוגים פלסטינים בעימותים עם כוחות צה"ל על הגדר ומאות נפגעים.

פירוט שמות ההרוגים:
אנס חמדאן קדיח (21)
מצעב יוסף אבו לילה (28)
עבידה סאלם פרחאן (30)
מחמד אשרף אבו סתה (26)
עז אלדין מוסא אלסמאכ (14)
עז אלדין נאהצ' אלעויטי (23)
בלאל אחמד אבו דקה (26)

מקורות פלסטינים: אלפים צועדים גם ברמאללה ובית לחם

הפגנות לציון יום הנכבה נערכות גם ברמאללה ובית לחם. הצועדים קוראים קריאות בגנות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים ועשרות פצועים

במהומות על גבול רצועת עזה מפצעו עשרות ושני מפגינים אף נהרגו, כך על פי משרד הבריאות הפלסטיני. באירוע עושה צה"ל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

פלסטינים סוחבים פצוע בעקבות העימותים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)

על רקע העברת השגרירות היום (שני) וציון יום הנכבה מחר, אלפי מפגינים פלסטינים מתעמתים עם כוחות מתוגברים של צה"ל שנפרסו במקום. למהומות קדמו הערכות מוגברת ביותר של כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה במטרה למנוע ניסיונות פריצה המוניות של הגדר, וכניסה לישראל. ברצועה הוכרזה היום שביתה כללית, מה שצפוי לגרום להגעה המונית יותר למהומות. ישנם דיווחים על כך שהפלסטינים הפילו רחפן של צה"ל ליד ג'בליה. ההתקהלויות הן בעיקר בגזרה הצפונית, סג'עיה מול נחל עוז. כוחות צה"ל יורים רימוני גז ובמספר בודד של מקרים ביצעו ירי אזהרה.

החמאס צפוי היום לנסות ולהביא להסלמה ביטחונית חריפה באירועי השיא של קמפיין השיבה לאחר שבעה שבועות של הפרות סדר אלימות מידי שישי בחמישה מוקדים בגבול הרצועה שכללו ניסיונות פגיעה וחבלה בתשתיות ביטחוניות, השלכת מטענים ובקבוקי תבערה ויידוי אבנים. ביום שלישי, יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, ובאותו יום יתחיל גם חודש הרמדאן.

הבוקר פיזר צה"ל במוקדי ההתכנסות הפלסטינים סמוך לגדר, באמצעות מטוסים, כרוזים המזהירים מפני התקרבות לגדר וניסיון פגיעה בה. צה"ל שב והזהיר את תושבי עזה מלהתקרב לגדר ולשמש כלי בידי חמאס.  בכרוז אחד נכתב תחת חתימת 'מפקדת צה"ל' כי "חמאס אמר שהוא הולך לשפר את התשתיות ברצועת עזה- בוצע? חמאס אמר שהוא הולך להקים מרכזי רפואה וחינוך חדשים- בוצע? חמאס אמר שהוא ידאג לענייני האזרחים- בוצע? חמאס אמר שהשתתפות בהפגנות תשפר את חייכם- לדעתכם זה יקרה?".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!