דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סערה בנמלים / המובילים הודיעו על האטת העבודה בנמלים, שר התחבורה שומר על שתיקה

ועדת הנמלים של מועצת המובילים קראה היום לקצץ בחצי את מספר המשאיות שיגיעו לנמלים כדי למזער את הנזקים חברות ההובלה | משרד התחבורה ביטל מסיבת עיתונאים שנקבעה להיום "בשל המצב הביטחוני"

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מועצת המובילים קראה אמש (שני) לחברות ההובלה להשית באופן חלקי את הנמלים, במחאה על האטת העבודה בהם. מועצת המובילים: "אנו רואים בוועדי הנמלים אחראים אישית לנזקים שלנו, נשקול צעדנו בהמשך". במשרד התחבורה לא מתערבים עדיין במשבר, ואף ביטלו מסיבת עיתונאים שהיה אמור לערוך מחר השר. בזמן שמשבר האמון מחריף, יש גם מי ששוקל מהלכי "סגירה/פתיחה" שיחתכו בבשר החי.

ועדת הנמלים של מועצת המובילים התכנסה אתמול לישיבת חירום בעקבות המצב בנמלי חיפה ואשדוד. לטענת המועצה, מזה תקופה קיים מצב מתמשך של "שביתה איטלקית" בשני הנמלים, שגורמת לנזקים כלכליים כבדים, הן לחברות ההובלה והן לנהגים.

"במציאות עגומה זו, חברות ההובלה מתקשות להעמיד שירותים ללקוחותיהם, ועקב כך נוצרה פגיעה מערכתית כוללת" נכתב בהודעת הארגון, "לא ייתכן שבית הדין ינהל את הנמל, בעוד שר התחבורה ישב בלשכתו בחיבוק ידיים וההסתדרות מנהלת שיח חירשים עם הממשלה".

ההחלטה שהתקבלה במועצת המובילים היא להנחות את חברות ההובלה להוריד ב-50% את מספר המשאיות שתגענה לנמלים החל מהבוקר, כדי למזער את הנזקים שלהן. עוד הודיעה המועצה כי כשמדובר בשביתה פראית ובלתי חוקית, היא רואה בוועדי הנמלים אחראים באופן אישי לנזקים שייגרמו לחברות ההובלה, וכי תשקול את צעדיה בהתאם.

למרות הביקורת על ועדי הנמל, אייל זלץ מוועד עובדי הטרנספורט בנמל חיפה הגיב להודעה באופן חיובי. "אני מברך על המהלך שנוקטת מועצת המובילים" אמר, "ועל כך שהשכילו להבין שהשר יושב בלשכתו הממוזגת בחיבוק ידיים ונותן לכל המשק להיפגע, תוך שהוא מכסה את הכל בדברי הבל וכזב. יישר כוח למועצת המובילים".

שר התחבורה ישראל כץ היה אמור הבוקר מסיבת עיתונאים על עתיד נמלי חיפה ואשדוד, אך אחר הצהריים הודיע על ביטולה "בשל המצב הביטחוני". במשרד לא מסרו פרטים נוספים.

הנזקים הולכים ונערמים

מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, אמר בשיחה עם דבר ראשוןכי "שבוע שביתה זה חצי מיליארד שקלים, והנזק עולה עם הזמן. הוא פחות חמור בהתחלה מאשר בסוף. השביתה הנוכחית מוערכת על ידינו בנזק של 100 מליון שקלים לכל השרשרת: יבואנים, יצואנים, תעשיינים, לוגיסטיקה, ומשאיות".

לדברי היימן, בעבר העובדים דווקא נהגו באחריות, וזאת הייתה גם עמדת התעשיינים בסיבוב הנוכחי. "במקרה הזה אנחנו הגשנו את העתירה. היינו בדיונים בלשכה של השופט ובדיון עצמו, עמדתנו היא לא בדיוק עמדת המדינה, אבל היה חשוב לנו שבית המשפט לא יעסוק רק בבזיון בית המשפט, אלא קודם כל בחזרה לעבודה" הסביר, "העובדים האלה כבר הוכיחו שהם יודעים להתגייס לעבודה. הצגנו את הדוגמה שבזמן מלחמת לבנון השנייה נמל אשדוד תפקד כמו שני נמלים וזה היה יפה. יש לנו ועדים שלאורך השנים הוכיחו את עצמם כאחראים ויש עם מי לדבר, אבל צריך לא להיעלם. משרד התחבורה צריכים להבין שאין פה מנצחים ומפסידים. או שכולם ינצחו או שכולם יפסידו".

את שאלת עתיד הנמלים הוותיקים הוא רואה כשאלה מקצועית. "יש אפילו ויכוח על העובדות" טען, "קח למשל את הוויכוח על הרציף המזרחי בנמל חיפה – צד אחד אומר שזה 10 דקות הבדל בשביל להכניס אנייה גדולה וצד אחר אומר שזה שלוש שעות להכניס אותה. זה דיון מקצועי. אם כל צד יציג את נתוניו בצורה מקצועית, אז אנשי המקצוע יפסקו. אנחנו רוצים תחרות אמיתית, לא שהנמל החדש יפעל ונמל חיפה לא יוכל לתפקד".

יש עוד לאן להדרדר

ביום שישי האחרון אמר מנהל נמל חיפה מנדי זלצמן, בשיחה עם "דבר ראשון" כי הפתרון לדעתו עשוי להיות בסופו של דבר מהלך של "סגירה/פתיחה", באופן שיפרק את הישגי הסכם העבודה הקיבוצי של העובדים בנמל, ויאפשר חלק מהעובדים להתקבל לעבודה מחדש, בתנאים נחותים.

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב גם לנושא זה. אייל זלץ מסר כי "ניתן לעשות סגירה/פתיחה של הנהלת הנמל", לא לעובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!