דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וביטחון / כשר אבל מסריח: 'רחפן השוקו' החדש של צה"ל יפזר הפגנות ללא הרוגים

הרחפן, שפותח בתוך חודשים בתעשייה הביטחונית, מאפשר למפעיליו להטיל "פצצות סירחון" על מפגינים, ובכך לפזר הפרות סדר ללא שימוש בכח | האמצעי החדש חיוני במיוחד במציאות בה לפגיעה בנפש משמעויות ביטחוניות ולא רק מוסריות

הרחפן החדש "שוקו" (צילום: דובר צה"ל).
הרחפן החדש "שוקו" (צילום: דובר צה"ל).
שי ניר

משרד הביטחון חשף אתמול (רביעי) את "רחפן שוקו", פיתוח טכנולוגי לפיזור הפרות הסדר בגבול רצועת עזה, המטיל שקיות עם מי בואש.

בחודשים האחרונים צה"ל מנהל מדיניות אגרסיבית בשמירה על גבול רצועת עזה מפני הפרות הסדר האלימות, בהן מנסים המפגינים לפגוע בתשתיות הביחוניות ולפרוץ לשטח הריבוני של מדינת ישראל. ארגון החמאס, שאינו בוחל באמצעים בתיאום הפרות הסדר, ארגונן ושליחת אנשיו לבצע את הפעולות החבלניות, נתקל בהתנגדות עזה ונגבה ממנו וממפגינים פלסטינים נוספים מחיר דמים. מאז תחילת "קמפיין השיבה" נהרגו במסגרת האירועים על גבול רצועת עזה למעלה ממאה פלסטינים, לא רק כאלו המשתייכים לארגון חמאס ולמעלה מ-3,000 נפצעו. במערכת הביטחון מבינים כי הפגיעה בנפש גם היא בעלת פוטנציאל להסלמה, ונראה כי במערכת הביטחון שוקדים על פיתוח אמצעים נוספים לפיזור ההפגנות באמצעי אל-הרג.

הרחפן החדש "שוקו" בעת הטלת השקיות (צילום: דובר צה"ל).
הרחפן החדש "שוקו" בעת הטלת השקיות (צילום: דובר צה"ל).

בהודעת משרד הביטחון נמסר כי השבוע החלו כוחות צה"ל לעשות שימוש מבצעי ברחפן בגזרת רצועת עזה, כאשר פעילותו הוגדרה כמוצלחת ויעלה מאוד. בעזרת הפיתוח החדש, כוחות צה"ל לא נדרשים להגיע לנקודה קרובה לגבול – כאשר כל הפעילות נעשית מהאוויר ועל ידי הכוחות הקרקעיים ובהחלטת המפקד בשטח.

הרחפן, אשר פותח על ידי תעשייה ביטחונית ישראלית, מיועד לנשיאת משקלים כבדים, ומתאים למגוון שימושים וכן לטיסה בגובה נמוך עם מטענים יעודים. היכולת לפיזור מפרי סדר לא הייתה בין שימושיו המתוכננים, אך כשעלה הצורך – בוצע שינוי ייעודו בזמן קצר.

שקיות הרחפן החדש "שוקו" (צילום: דובר צה"ל).
שקיות הרחפן החדש "שוקו" (צילום: דובר צה"ל).

על הרחפן הולבשה מעטפת המסוגלת להכיל כמות גדולה של שקיות מי בואש –  הנקראות בעגה המבצעית "שוקו" בשל הדמיון לשקיות שוקו. לרחפן יש יכולת לשחרר, על פי דרישה, את אותן שקיות מהאוויר לקרקע. השקיות מתבקעות, התוכן שפוגע במפרי הסדר אמור להניס אותם. יש לציין שלפי בדיקות שנערכו, גם במקרה של פגיעה ישירה, אין נזק לנפגע.

ראש ענף כטב"ם במעט"ר מפא"ת משרד הביטחון אמר: "המערכת החדשה פותחה בזמן אפסי ועם יכולת משמעותית נגד מפרי סדר. מהרגע שבו הרעיון נולד ועד שבוצע בשטח על ידי האוגדה – חלפו שבועות בודדים, בהם המערכת פותחה, נבדקה בניסויי טיסה על ידי צה"ל ואושרה להפעלה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!