דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצועת עזה

רצועת עזה / אחרי שבוע קשה: חמאס נערך ליום שישי נוסף של הפגנות על הגדר

גורמים בצה"ל מעריכים כי חמאס ספג מכה קשה השבוע כששיא אירועי קמפיין "השיבה" ביום הנכבה לא הניב את התוצאה לה ייחל | המפגינים לא באו בהמוניהם ולא הושגו הישגים טקטיים כדוגמת חטיפת חייל | גם החשיפה כי 50 מתוך 62 ההרוגים ביום ב' הם פעילי חמאס הביכה את הארגון |האם זה יגרום לחמאס להסלים את האלימות?

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
שי ניר

על אף הדעיכה המשמעותית בהפרות הסדר האלימות בגבול רצועת עזה ביום הנכבה עצמו, לאחר שיא ברף האלימות ביום שקדם לו (שני), בצה"ל נערכים להתחדשות הפרות הסדר האלימות גם היום (שישי).

גורם בצה"ל אמר ל'דבר ראשון' כי לפי ההערכות החמאס רשם לעצמו מכה קשה השבוע מבחינת היקף המשתתפים בהפרות הסדר האלימות וכשלונו להביא להישגים טקטיים-תודעתיים בשטח. אתמול הודה בכיר חמאס כי 50 מתוך 62 ההרוגים מתחילת השבוע בגבול רצועת עזה הם פעילי חמאס. סלאח אל-ברדוויל, חבר הלשכה המדינית אמר את הדברים בראיון טלוויזיוני לתקשורת הפלסטינית. אל-ברדוויל אמר את הדברים לאחר שנשאל אם חמאס שולח את הצעירים למות למען הון פוליטי לארגון.

על אף שבשבוע האחרון התקיים שיאו של קמפיין 'השיבה' אותו הגדיר ארגון הטרור חמאס, שהחל ביום שישי ה-30 במרץ, ערב סדר פסח, ונמשך מידי יום שישי מאז, בפועל השיא הזה היה אכזבה לחמאס

בצה"ל נערכו השבוע לאירועי השיא עם כמות כוחות גדולה מאד מול 12 מוקדי הפגנות ועם כוחות רבים נוספים במעטפת ובעורף. "על אף שבשבוע האחרון התקיים שיאו של קמפיין 'השיבה' אותו הגדיר ארגון הטרור חמאס, שהחל ביום שישי ה-30 במרץ, ערב סדר פסח, ונמשך מידי יום שישי מאז, בפועל השיא הזה היה אכזבה לחמאס", אמר אותו גורם והוסיף כי על-פי הערכות הצבא השתתפו בפועל בין 40-45 אלף מפגינים, "נתונים נמוכים לאין שיעור ממה שתכננו ומה שציפו. היו דיבורים על 100 אלף ואף 200 אלף משתתפים". למרות המספר הנמוך יחסית לעומת התכנון של החמאס הגורם טוען כי מפגן האלימות ורף פיגועי הטרור היו קשים ביותר.

לעומת זאת, ביום שלישי למחרת, יום הנכבה עצמו, ההשתתפות באירועים הגיעה ל-3,000-4,000 איש בלבד ומבחינת חמאס ניתן להעריך שמדובר באכזבה קשה מהשבוע הזה נוכח מה שתכננו. בצה"ל מדגישים כי הם מקפידים לעשות הבחנה בין כמות המשתתפים בהפגנות לבין אירועי האלימות השונים ומתייחסים לכל הפגנה כבעלת פוטנציאל הסלמה גבוה הכולל פגיעה בתשתיות ביטחוניות, פריצה המונית של הגדר לתוך שטח ישראל וניסיון לבצע פיגועי טרור.

הפרות הסדר ברצועה עזה 15 במאי (צילום: דו"צ)
הפרות הסדר ברצועה עזה 15 במאי (צילום: דו"צ)

שני אירועים חריגים במיוחד נרשמו השבוע: ביום שני בשעות הצהריים, התקבל מידע אודות התארגנות של פעילי חמאס לחציית גדר המערכת במרחב החטיבה הצפונית ברצועת עזה. כוח של יחידת "מגלן" הוקפץ לאזור הדיווח, שם שמונה מחבלים חמושים, שהגיעו בחסות אזרחים, החלו לזרוק מטעני צינור ורימונים לכיוון הכוח והגדר. במטרה להרחיקם מהגדר, השתמש הכוח באמצעים לפיזור הפגנות, וכתגובה לכך פעילי טרור של חמאס פתחו בירי לעברו. בתגובה השיבו לוחמי מגלן באש חיה לעבר המחבלים והרגו אותם. בתגובה לתקרית בוצעה תקיפה באמצעות טנק וכלי טיס לעבר עמדות חמאס בצפון הרצועה. ביום שלישי התקיים אירוע נוסף בו השתתפו חיילים מכוח גבעתי במרחב רפיח וסיכלו ניסיון להנחת מטענים. באותו יום נעשה ניסיון נוסף לפגוע במעבר כרם שלום, בפעם השלישית מאז החל גל האירועים, וזאת למרות שהוא משמש כמעבר להעברת סיוע הומניטרי כפי שהעבירה ישראל באותו יום.

חשוב להדגיש כי ביום שני, במסגרת ההיערכות לאירועים, צה"ל לא רק הגיב לפעולות החמאס השונות אלא גם יזם תקיפות בתוך הרצועה באמצעות טנקים וכלי טיס. "ההבנה שלנו מהשבוע האחרון היא שהחמאס מצוי בנקודת שפל מאוד גדולה. למעשה שום דבר מהתכניות שלו לפריצת הגדר, ניסיון חטיפת חייל והנחת מטענים, אירועים טקטיים שהם מעבר לזריקת אבנים, בקבוקי תבערה ועוד – שום דבר מזה לא הצליח", אמר הגורם הצבאי.

כיצד צפוי לנהוג החמאס היום?

"חמאס הצהיר כי הוא מתכוון להמשיך את הקמפיין עד ליום הנכבה בתאריך ה-5 ליוני ("יום התבוסה" או "יום הנסיגה", בו מציינים גורמים בעולם הערבי את פרוץ מלחמת ששת הימים – ש.נ). אנחנו נערכים בסדר כוחות גדול מתוך ההבנה שיום שישי הקרוב יכול להיות כמו ימי שישי האחרונים".

מפגינים פלסטינים בחאן-יונס שברצועת עזה, 14.5.18 (צילום: Mustafa Hassona/Anadolu Agency/Getty Images).
מפגינים פלסטינים בחאן-יונס שברצועת עזה, 14.5.18 (צילום: Mustafa Hassona/Anadolu Agency/Getty Images).

אירועי המחר צפויים להיות מושפעים על-ידי שני משתנים אליהם צה"ל נערך. הראשון, השבוע החל חודש הרמדאן, במהלכו המאמינים המוסלמים נוהגים לצום בשעות היום ושוברים את הצום בשעות החשיכה. קשה להעריך כיצד ינהגו בשעות האור כל עוד הם בצום ואם יפעלו בשעות החשיכה. המשתנה השני מתייחס למוטיבציה של החמאס לחפות על כישלונו היחסי השבוע בניסיונות לפיגועים בעלי השפעה תודעתית ואם ינסה להביא הישג טקטי בכוונה להעלות את קרנו בחזרה. צה"ל נערך בגזרות השונות על בסיס מוקדי האלימות כפי שהיו בחודשים האחרונים אך צמצם במעט את הערכותו לעומת זו שקדמה ליום הנכבה להערכות בסדר גודל לזו שקדמה לכל ימי השישי האחרונים.

בתוך כך כווית הודיעה היום כי תעלה להצבעה הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם ובה קריאה להצבת כוח או"ם "להגנה על תושבי עזה". שגרירישראל באו"ם, דני דנון, התייחס לדברים ואמר כי "הציניות והניסיונות לעוות את המציאות הגיעו לשפל חדש. ישראל תמשיך להגן על ריבונותה ועל ביטחון אזרחיה מול הטרור והאלימות הרצחניים של החמאס", והוסיף כי "הצעת ההחלטה המבישה הזו היא הצעת תמיכה בפשעי המלחמה של חמאס נגד ישראל ונגד תושבי עזה הנשלחים למותם למען שימור שלטון החמאס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!