דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

ההפקרות נמשכת / עובד בניין נמחץ למוות באתר של חברת אלקטרה בנייה בתל אביב

העובד, כבן 59, נפגע בזמן שעבד בתוך סל של מנוף באתר בנייה ברחוב יובל נאמן בעיר | צוות של מד"א נאלץ לקבוע את מותו במקום | מפקח של משרד העבודה שהגיע למקום הטיל צו הפסקת עבודה באתר, המשך החקירה תתבצע על ידי משטרת ישראל

זירת תאונת עבודה באתר בנייה של חברת אלקטרה בנייה ברחוב פרופ' יובל נאמן בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זירת תאונת עבודה באתר בנייה של חברת אלקטרה בנייה ברחוב פרופ' יובל נאמן בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד כבן 59 נהרג אתמול (שישי) בתאונה באתר של חברת אלקטרה בנייה, בניהולו של ירון סורק, ברחוב פרופ' יובל נאמן בתל אביב. העובד נפגע מפגיעת מחיצה בשעה שעבד בתוך סל של מנוף הרמה, ונלכד במרפסת בקומה השלישית. חובשים ופרמדיקים של מד"א הגיעו לפצוע בסיוע כוחות חילוץ והצלה, ומצאו אותו עם פגיעה רב מערכתית קשה. אחרי בדיקות רפואיות נאלצו לקבוע את מותו במקום. זהו העובד ה-14 שנהרג בענף הבניין, לצד עוברת אורח אחת שנהרגה אף היא מקריסת מנוף. מפקח של משרד העבודה הגיע למקום והטיל צו הפסקת עבודה עד יום ראשון הקרוב (כולל). המשך החקירה תיעשה על ידי משטרת ישראל בליווי מקצועי של מנהל הבטיחות.

פרמדיק מד"א רונן כהן סיפר כי "כשהגענו למקום ראינו מנוף עם סל שבתוכו גבר בשנות החמישים לכוד במרפסת בגובה של 3 קומות. העלו אותנו עם הציוד רפואי למעלה והגענו אליו, הוא היה מחוסר הכרה, ללא נשימה וללא דופק וסבל מפגיעה רב מערכתית, לאחר בדיקות רפואיות נאלצנו לקבוע את מותו במקום".

זירת תאונת העבודה באתר בנייה ברחוב פרופ' יובל נאמן בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זירת תאונת העבודה באתר בנייה ברחוב פרופ' יובל נאמן בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

 

 

"באתרי אלקטרה בנייה כחברה קבלנית ויזמית נהרגו בשנים האחרונות לכל הפחות עוד חמישה עובדים" מסרה עו"ד הדס תגרי, מקימת הקבוצה למאבק בתאונות בניה, "בספטמבר אשתקד נהרג עובד סיני באתר 'פרויקט קסם' בראש העין לאחר שנפל מהקומה החמישית; ובדצמבר נפצע עובד באורח קשה מאד לאחר שהתחשמל באתר 'אסותא ווילאג" בתל אביב בביצוע החברה. צווי בטיחות רבים הוצאו באתרי חברה בשנים האחרונות".

עוד הפנתה תגרי אצבע מאשימה כלפי רשם הקבלנים, נגדו פורסם לפני שבועיים דו"ח חמור ביותר של מבקר המדינה, אשר קבע כי המבקר נמנע מהפעלת סמכויותיו הרגולטוריות כנגד חברות קבלניות המתרשלות באופן סדרתי בשמירה על בטיחות עובדיהן. "העובדה שחברות ששוב ושוב נהרגו ונפצעו עובדים באתרי חברת 'אלקטרה בנייה' והוצאו כנגדה צווי בטיחות, אולם לא ננקטו נגדה שום צעדים רגולטוריים, מאותת לחברות הקבלניות כי הן יכולות להמשיך ולהפקיר את חיי עובדיהן".

תגרי הצביעה על כך שמספר ההרוגים מתחילת השנה גבוה ממספרם בתקופה זו בשנה שעברה, דבר המשקף לדבריה מגמה חמורה ומטרידה ביותר – לאחר שבשנת 2017 הסתמנה ירידה לעומת מספר ההרוגים ב-2016.

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה ומומחה לנזיקין, מסר כי "שוב אנו עדים לתאונה שבה נהרג עובד באתר בנייה בזמן שימוש בבמות הרמה. במת הרמה היא כלי מסוכן מאוד ולצערנו אין זה המקרה הראשון שמתרחשת תאונה קטלנית שבהן מעורבת במת הרמה. רק לפני כחמישה חודשים נהרג בהאא קנאנה ז"ל בן 19 מיפיע בהתהפכות במת הרמה באתר עבודות של חברת סולל בונה ברכבת הקלה בפתח תקווה".

לדבריו, לאחרונה הגיש תביעת נזיקין בשם משפחתו של עובד נוסף שנמחץ למוות בזמן שימוש בבמת הרמה, העובד אמיר שוורץ ז"ל שנהרג בדצמבר 2015 במפעל "אבי מנופים" בראשון לציון, והותיר אחריו אלמנה ושלוש בנות. "תחום במות ההרמה בישראל הוא תחום פרוץ ואני קורא למר ארז מימון, מפקח עבודה ראשי במשרד העבודה, לפעול ולהסדיר בתקנות בטיחות מסודרות וספציפיות את האחריות של בעלי במות הרמה המשכירים אותן לכל דכפין, ולעגן בתקנות מיוחדות את נושא הבטיחות בזמן שימוש בבמות הרמה עם מתן דגש על קביעת חובה ברורה של איסור שימוש בבמת הרמה ללא מכוון. בנוסף יש לקבוע בתקנות חובה להחזיק רישיון מיוחד להפעלת במת הרמה ואין להסתפק במינוי כללי של מפעיל מכונת הרמה".

מחברת אלקטרה בנייה נמסר: "החברה מביעה את צערה על התאונה הטרגית שאירעה הבוקר. מאחר ונסיבות התאונה נבדקות ברגעים אלה על ידי הגורמים הרלוונטיים, אנו מנועים מלהתייחס מעבר לכך. עם זאת, נציין כי פעילותנו תמשיך להיעשות על פי תקני הבטיחות המחייבים, ונמשיך לפעול על מנת למנוע ככל שניתן מקרים מצערים כגון אלה".

דבר ראשון פנה לרשם הקבלנים על מנת לברר האם בכוונתו לנקוט צעדים כנגד החברה, ותגובתו תפורסם לכשתתקבל. רשם הקבלנים טרם הגיב לשאלות דבר ראשון באשר לפעולות שבכוונתו לבצע כנגד קבלנים באשדוד נגדם יצאו צווי בטיחות בגין עבירות מסכנות חיים לפני תשעה ימים – בין היתר בגין העסקת קטין בגובה בניגוד לחוק.

אתמול נהרג עובד לאחר שנלכד במכונה במפעל באזור התעשייה בחולון. פרמדיק מד"א אופיר שיש סיפר כי "כשהגענו למקום ראינו גבר בשנות השלושים, ככל הנראה נתין זר. שוכב מחוסר הכרה לאחר שנלכד במכונה וחולץ ע"י אנשים במקום, הוא היה ללא דופק וללא נשימה ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו במקום"

בלילה שבין שלישי לרביעי נהרג פועל בן 25 שעסק בצביעת סימני כביש ברחוב שטרית, בסמוך לאצטדיון הדר יוסף שבתל אביב. כתוצאה מהפגיעה, הפועל הצעיר נהרג. חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום שהגיעו לזירה נאלצו לקבוע את מותו במקום. פרמדיק מד"א, גיא ארזי, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו על הכביש צעיר בן 25 מחוסר הכרה. הוא היה ללא דופק וללא נשימה וסבל מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. ביצענו בדיקות רפואיות ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!