דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מחאה / "לא מוכנות לשתוק יותר": 600 מפגינות השתתפו בצעדת השרמוטות בי-ם

המחאה, שהתקיימה זו השנה השביעית, התמקדה במערכת אכיפת החוק, שלטענת המפגינות "מפקירה נשים שנפגעו מעבירות מין" | שירה הדס-נקר, ממארגנות האירוע: "הגיע הזמן שהממשלה, המשטרה, ובית המשפט העליון ישמעו את קולנו"

צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

כ-600 נשים השתתפו בשישי האחרון בצעדת השרמוטות בירושלים. זוהי השנה השביעית בה הצעדה מתקיימת בעיר.

המשתתפות צעדו במחאה על האשמת הקורבן במקרים של אלימות מינית, על אכיפה בלתי מספקת כנגד עבירות אלה, וכנגד אלימות נגד נשים בכלל. בצעדה הושמעה ביקורת חריפה נגד המשטרה והפרקליטות, בטענה כי גופים אלה לא מצליחים לדאוג כראוי לקורבנות אלימות מינית, ולטפל בתופעה בחומרה מספקת. קריאות שהושמעו במהלך המחאה, היו בין היתר "אם היא לא בהכרה, אל תיגע בגוף שלה", "הגברים הם לא חיות ביצרים צריך לשלוט", ו-"כל עוד שרמוטה זאת קללה נאבק באפליה".

צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

שירה הדס-נקר, ממארגנות המחאה, אמרה בבימת הסיום של הצעדה כי "זאת השנה השביעית שאנחנו צועדות בירושלים, רבים לא יודעים אבל הצעדות בישראל בכלל התחילו כאן. הן התחילו בזכות נשים כמוני וכמוכן. נשים שקמו ואמרו – הסיפור הזה, חוץ מזה שהוא כואב לי, הוא לא רק סיפור שלי. הוא הסיפור שלנו כחברה נשית, הוא הסיפור שלנו כחברה אנושית. סיפור שאנחנו לא מוכנות לשתוק עליו יותר. זה לא משנה איך את מתלבשת, באיזה חברה נולדת, זה לא משנה אם למדת באולפנה או בכל מקום אחר. הסיפור הזה של כולנו, הוא של נשים שבאות אחת לשנייה כדי לתמוך אחת בשנייה, להפגין סולידריות אחת עם השנייה, כדי להגיד אחת לשנייה – אני מאמינה לך. את לא אשמה".

הדס-נקר הוסיפה כי "זה המקום שיש לנו, מקום שאנחנו יצרנו, מקום שממשיך להתקיים מדי שנה. לא בזכות יד מכוונת מבחוץ, לא בזכות כספים של אף ארגון, רק נשים צעירות שקמות כל שנה בשנה לצעוק את צעקתן. כי כל שנה נרצחות בישראל 20 נשים. וכל שנה נשים ממשיכות להיות מותקפות, מוטרדת, נאנסות, והגיע הזמן להפסיק עם זה. הגיע הזמן שלמעלה בזרועות הממשלה, בזרועות המשטרה, הכנסת, בית המשפט העליון, ישמעו את קולנו".

צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

נעמא, אחת ממשתתפות הצעדה, אמרה כי "אני שחקנית, ואני רואה כמה תרבות האונס מושרשת בעולם המשחק. אני רוצה לשנות את זה גם שם, אני רוצה שיהיה מאוד מאוד ברור שגם במוסדות אומנות, גם במוסדות שהם היררכיים מאוד, במקומות האלה יש תרבות מאוד חזקה שמותר לעשות בך מה שאת רוצה. אני כאן כדי להגיד שלא. ממש אי אפשר לעשות בך מה שאת רוצה. אנשים אומרים לי – עכשיו אנשים מפחדים, חושבים על זה לפני שזה קורה, ואני רוצה להגיד שזה מעולה, שיפחדו ויזהרו. אני מעדיפה את זה על האלטרנטיבה. בסופו של דבר כשיהיה שינוי אמיתי דברים יתאזנו, אבל בינתיים אנחנו עוד לא שם. אני רוצה שגברים בעמדות כוח יפסיקו לנצל אותנו בשביל לאנוס נשים וגברים. לא כיף לי לדעת שנשים נרצחות. לא כיף לי לדעת שכל אחת ואחת מהחברות שלי הוטרדה או עברה תקיפה מינית או נאנסה במהלך החיים שלהן. יש לי חברות שעברו תקיפה מינית בחיים שלהן ולא יכלו להגיע. אני פה גם בשבילן".

צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

מאיה, שהגיעה מנשר על מנת להשתתף בצעדה, אמרה כי "אנחנו צועקות ומוחות על תרבות האונס, על הפטריארכיה, על היחס המבזה והמשפיל שנשים מקבלות, במיוחד כשזה מגיע לתחום עבירות המין. על ההתנהגות הביזיונית של הפרקליטות, על התנהלות המשטרה, על בכירי מדינה אנסים ותוקפים ומטרידים. כל אישה היא אחותי, וזו חוויה מכוננת לצעוד כך, כתף אל כתף עם האחיות שלי. ככה אנחנו מרסקות את הפטריארכיה. אני מאחלת לעצמי, לכולנו, שהמאבק שלנו על החירות שלנו, על הזכויות שלנו, על החיים שלנו ושל אחיותינו יצליח".

מלבד מחאה על אלימות מינית, אחד מחלקי הצעדה הוקדש למחאה על רצח נשים בישראל. בחלק זה, הוקראו שמותיהן של עשרת הנשים שקיים חשד שנרצחו על רקע מגדרי, מתחילת 2018, בישראל. שתיים מנשים אלה הנן חאית ונורה מאלוק, שנדקרו למוות אתמול בביתן ביפו, ככל הנראה בידי אחיהן, על רקע מגדרי.

הצעדה החלה בכיכר הדוידקה, עברה דרך מרכז העיר (יפו, קינג ג'ורג', בן יהודה, כיכר ציון, הלני המלכה, הורקנוס) והסתיימה בבר התקליט, שם נערכה בימת נואמות ומעגלי שיח בהנחיית עובדות סוציאליות.

ממארגנות המחאה נמסר כי הצעדה בירושלים תתמקד השנה בכישלון מערכת אכיפת החוק והמשפט שמפקירה נשים שנפגעו מעבירות מין. על פי נתוני מארגנות הצעדה, בין 80% ל-90% מהתיקים נסגרים בהחלטת הפרקליטות וכלל לא מגיעים לדיון משפטי.

במהלך סוף השבוע, הקימו מארגנות הצעדה מיצג מחאה מול הפרקליטות בירושלים. המיצג כלל ערימה של עשרות תיקים ושלט גדול שעליו כתמים בצבע אדום. על השלט נכתב בין היתר: "די להפקרות הממסדית של נפגעות אלימות מינית" וכן כי "הפרקליטות נותנת לגיטימציה לאונס הבא ולתקיפה המינית הבאה".

צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)
צעדת השרמוטות בירושלים. 18 במאי 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

במקביל, התבצעה מחאה של אקטיביסטיות ירושלמיות אשר שינו את השלט בכניסה לעיר מ"ברוכים הבאים" ל"ברוכות הבאות". מארגנות הצעדה הירושלמית, אף שלא לקחו בכך חלק, ברכו על המעשה.

צעדת השרמוטות היא חלק מתנועת ה-Slutwalk העולמית, שנוסדה בקנדה כאשר שוטר מקומי אמר שנשים צריכות להפסיק להתלבש כמו שרמוטות אם הן לא רוצות להיאנס. יוזמות ה-Slutwalk הראשון מחו נגד התפיסה שקושרת בין התנהגות ולבוש הנפגעות לבין התקיפה שהן עברו ושהן הביאו זאת על עצמן.

בצעדה שנערכה בתל אביב לפני כשבועיים השתתפו כ-5000 גברים ונשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!