דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כוסות רוח לגווייה ששמה ירושלים

טקס דוברי האנגלית ניסה להנשים את ירושלים, בעוד עשרות פלשתינים נהרגים על הגדרות בעזה, בסיטואציה שהיא טראגית לשני הצדדים, גם לפלשתינים וגם לישראל, ובעיוורון מוחלט של בת המלך ובעלה שוחרי השלום, מלווים על ידי אוסף ענק של מלחכים שמחפשים תמונה, מגע, כולם רוצים לעבור לעולם הבא כשהם רשומים איפה שהוא בדפי ההיסטוריה, גם אם אין היסטוריה ואין ציפורים, רק בלבול מוח מגוחך.

אז מה קורה כאן? על מה ישראל מתפוצצת/מתרוממת על גלי הזחיחות שמחדירים בועות של היבריס ללב כולנו. אפילו אני חשתי התרוממות ממש פיסית, כשזה בא עם מכה לאיראנים וזכיה באירוויזיון, אני ממש מתרומם. מרחף.

הגיחוך מגיע לשיאו כאשר הוגי הדעות של הימין מנסים לתאר את גודל השעה. אין ספק שהשר ישראל כץ שובר שיאים כשהוא מתאר בלהט את הרגע ההיסטורי ששקול כמעט להקמת הבית השלישי. כאלאם פהדי ריק מתוכן, שלא רק שאין בו כלום אלא גם עלול להסתיים בפלופ מהסרטים. כוסות רוח לגוויה הירושלמית.

כוסות רוח עושות טוב  לרגע אפילו לגווייה. הן מזרימות את הדם, לרגע, ואפילו מצליחות להפיק איזו נשיפת אוויר חד פעמית, ויחד עם האירוויזיון שהפך מפסטיבל מוזיקה נחמד למשהו לאומני ברמה של להיות או לא להיות בהקשר הקיומי, אנחנו מקבלים גם שאיפת אוויר… גם היא חד פעמית.

מי שלא יודע, בירושלים חיים קרוב ל-900 אלף תושבים. ארבעים אחוז מהם פלשתינים במעמד של תושבים, כלומר, רובם לא מצביעים לכנסת ישראל, אבל כולם מצביעים לעיריית ירושלים. מעל שלושים אחוז מתושבי ירושלים מוגדרים כחרדים, ומה שנשאר זה קומץ מתמעט והולך של חילונים. אז בואו נדמה לעצמנו שבבחירות הבאות הפלשתינים מתחברים, ומריצים מועמד משלהם לראשות העיר, רוב החרדים אדישים לאפשרות הזאת, ופלשתיני תושב ירושלים הוא ראש עיריית ירושלים, בירת ישראל, ששגרירות ארה"ב נמצאת בה.

וזה יקרה, שכן, רוב הפלשתינים במזרח ירושלים חיים במצב רע, גם כלכלית, גם זהותית. הם לא בחגיגה של רמאללה או חברון. בני אדם במצב כזה, מנוכרים לעצמם ולסביבתם, בסוף בסוף מוצאים את הדרך להתגבר על הסיטואציה שלהם, במקרה של מזרח ירושלים על שכונותיה זה פוליטיקה ולא טרור.

תרחיש לא דמיוני כזה מזכיר את התמוטטות חומות ברלין ודווקא את מזרח גרמניה.  מזרח גרמניה עבדה על ההיבריס המזרח גרמני בטירוף ואף זכתה בעשרות מדליות זהב בשלוש האולימפיאדות בהן השתתפה… הכל למען ההיבריס… נקל כדי להראות שמזרח גרמניה נושמת ומצליחה וכולי. אבל היא מתה ב-1990. זה נגמר פתאום, פוליטית ולא צבאית. מי זוכר את המדליות שלה? מי זוכר שברלין (מזרח) היתה בירתה? מי זוכר שהעיר הקטנה בון היתה בירת מערב גרמניה שבסוף קנתה את מזרח גרמניה בכסף?

השגרירות האמריקאית הריקה בירושלים היא לא הבית השלישי. לאיש לא היה ספק שירושלים היא בירתה של ישראל. אנחנו מבינים שאנחנו מתדרדרים כאשר אנחנו הופכים נושא טריוויאלי לפלא. לנס היסטורי. אני למשל, הייתי שם את שגרירות ארה"ב בפתח תקווה… אז מה? מה רע כל כך? אם המושבות. עם השגרירות האמריקאית.

קיומה של ישראל יותר חשוב מתרגילי המיצוב החלולים הללו. העזתים במצור, ומי שבמצור במאה העשרים ואחת מוצא פתרונות, זה עולם חדש שמצור לא רלוונטי בו.  בעולם של רשתות חברתיות חובקות עולם, של תקשורת חובקת עולם, אין מקום למצור בנוסח הרומאי. זה היה לפני 2000 שנה.

זהירות עם ההיבריס שמפעפע בנו. בואו ננסה להוריד אותו. הוא חיסל עד היום כל עם שחטא בו. אז לפחות את ישראל כץ תורידו מהמסך… נרגע קצת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!