דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

רפורמה בנמלים / המו"מ המרתוני ייפתח היום | על הפרק: הסכמה או שביתה בנמל

18 ימי המו"מ המרתוני עליהם הורה בית הדין הארצי לעבודה, בין ההסתדרות ונציגי ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד לבין נציגי האוצר והנהלת הנמלים, צפויים להיפתח היום (ג') | במרכז המחלוקת: יכולת התחרות של הנמלים הוותיקים בנמלים החדשים | יו"ר ההסתדרות: "אני חושב שהסכמה תמיד טובה יותר ממלחמה"

אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המו"מ המרתוני בין ההסתדרות והמדינה על הרפורמה בנמלים צפוי להתחיל היום (שלישי) בכפר המכביה, בהתאם להחלטת בית הדין הארצי לעבודה מהשבוע שעבר. במשך 18 יום, עד ל-10 ביוני, צפויים להתכנס על בסיס יומיומי הנציגים הבכירים מטעם המדינה וההסתדרות בניסיון להגיע, חמש שנים מתחילת הרפורמה ותהליך הבניה של הנמלים החדשים, להסכמות שיבטיחו את יכולת ההתחרות של הנמלים הוותיקים. במידה והמו"מ לא יביא לכדי הסכמות – הודיע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי הוא בעצמו מתכוון לדרוש את זכות השביתה לעובדי הנמלים.

בשני הנמלים דיווחו בשבוע שעבר על חזרה לשגרת עבודה תקינה, עם תפוקות תקינות, הנמשכת גם בשבוע זה – זאת לאחר חודשים ארוכים של מתח, שהתפוצצו בשביתה לא חוקית שקיימו ועדי העובדים במשך ארבעה ימים. האווירה בקרב העובדים חיובית, והם מקווים להתפתחויות חיוביות בעניינם. עם זאת, ברור שלאחר חמש שנים בהן הם צופים בנמלים החדשים נבנים לנגד עיניהם, בשעה שהמדינה מורחת את הזמן ונסוגה מהסכמות – האשראי שהם נותנים למהלך מוגבל, והאמון שלהם, בכל הגורמים, שביר. לעת עתה הבהיר בית הדין אף הוא כי הוא מצפה ש"במהלך ימי המו״מ התפוקות התפעוליות בנמלים יישמרו ואף יעלו".

אני אומר גם בצורה ברורה – שאם אגיע למסקנה שהנושא הזה בעוד 18 ימים לא יגיע לפתרון – אני אדרוש שביתה. לא הוועדים – אני אדרוש שביתה כדי לסיים את הנושא הזה

"אני חושב שהסכמה תמיד טובה יותר ממלחמה", מסר יו"ר ההסתדרות את הצהרת כוונותיו בשבוע שעבר בבית הדין, כשבישר לוועדי העובדים על הכוונה להכנס למו"מ המרתוני, "אבל אני אומר גם בצורה ברורה – שאם אגיע למסקנה שהנושא הזה בעוד 18 ימים לא יגיע לפתרון – אני אדרוש שביתה. לא הוועדים – אני אדרוש שביתה כדי לסיים את הנושא הזה". לכך הוסיף סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח, כי הוא מצפה שלכל דיון יגיעו מטעם הצדדים – הפקידים הבכירים המוסמכים לקבלת ההחלטות בנושאים שיידונו, זאת לאחר טענות העובדים בבית הדין כי המדינה התקשתה קודם לכן "למצוא את הזמן" ולשבת עימם, וכשכבר הגיעו היו לא מוכנים, סירבו לספק תשובות ברורות לשאלות שנשאלו – ואף הביעו זילזול ושיחקו בפלאפון.

מלבד יו"ר ההסתדרות, שהבהיר כי בכוונתו להיות נוכח במו"מ על בסיס יום יומי, צפויים להשתתף גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, נציגות העובדים בסקטורים השונים בשני הנמלים, אנשי משרד האוצר ואגף התקציבים, רשות החברות הממשלתיות, משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל והנהלות הנמלים. סביר שלא כלל המשתתפים ישבו יחדיו לכל ישיבה – ורבות מהישיבות יהיו ברמת הסגל הבכיר, כשכל אחד מהצדדים יוצא אחת לכמה זמן להתייעץ – נציגי המדינה מול הדרג הפוליטי, ונציגי ההסתדרות מול ועדי העובדים. הצדדים יצטרכו לדווח לבית הדין על התקדמות המו"מ ב-28 במאי בשעה 17:00.

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ויו"ר התאחדות התעשיינים ברוש יוצאים מבית הדין הארצי לעבודה. 10 במאי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ויו"ר התאחדות התעשיינים ברוש יוצאים מבית הדין הארצי לעבודה. 10 במאי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני כשבוע וחצי נקטו ועדי העובדים בנמלים שביתה בלתי חוקית, בגינה נקבע כי ראשי הוועדים ביזו את בית המשפט. בית הדין קבע כי במידה ונמלי הים ישבתו פעם נוספת באורח לא חוקי, יקנסו כל אחד מראשי הוועדים ב-1,500 ש"ח בגין כל שעת שביתה עד 24 השעות הראשונות, וב-3,000 ש"ח בגין כל שעת שביתה נוספת. כמו כן הוטלו על ראשי הוועדים סכומים כבדים של הוצאות משפט בגין דיונים אליהם סירבו להתייצב, אולם השופט איטח נעתר לבקשת ההסתדרות לדון בסכומים אלו מחדש במהלך חודש יוני.

הנמלים הם צינור החיים שלנו, ואי אפשר להמשיך ולהתנהל באופן חסר אחריות – חייבים לסיים את הסאגה הזו אחת ולתמיד. אנחנו מזכירים כי לא נסבול מצב בו הנמלים מושבתים או חצי מושבתים. הסבלנות שלנו הולכת ופוקעת

השביתה פרצה לאחר שבשבוע לפניה נסוגה המדינה מחלק מההסכמות שהושגו בעבר באשר להכנת תשתיות הנמלים הוותיקים לתחרות וההשקעה הממשלתית בהן – לצד גילוי נתונים חדשים באשר לכך שהנמלים החדשים יוכלו להתחרות גם בתחום הסחורה בתפזורת ולא רק בתחום המכולות, ויכילו פי שניים שטח אחסון מהנמלים הוותיקים. כמו כן, העבודה להעמקת הרציפים בנמלים הותיקים טרם התחילה – ויש חשש שלא תסתיים בזמן לתחילת התחרות.

ערב הדיון שנערך ביום שלישי בשבוע שעבר, בו הוסכם על היציאה למו"מ האינטנסיבי, קראו בהתאחדות התעשיינים לצדדים: "הנמלים הם צינור החיים שלנו, ואי אפשר להמשיך ולהתנהל באופן חסר אחריות – חייבים לסיים את הסאגה הזו אחת ולתמיד. אנחנו מזכירים כי לא נסבול מצב בו הנמלים מושבתים או חצי מושבתים. הסבלנות שלנו הולכת ופוקעת ולא נהסס להשתמש בכל הכלים שיש בידינו, כולל תביעות אישיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!