דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

הסכם הגרעין האיראני / מנהיגי איראן לא נשארו חייבים והגיבו לדברי מזכיר המדינה האמריקני

לאחר שאמש (ב') השמיע מייק פומפאו את "12 הנקודות" של דרישות ארה"ב מאיראן לצורך הסרת הסנקציות מעליה הגיע תור התגובה האיראנית | "דיפלומטיית הבלוף של ארה"ב היא בקושי רגרסיה להרגליה הישנים", אמר שר החוץ האיראני זריף ונשיאה, חסן רוחאני הוסיף: "מי את שתחליטי על איראן והעולם?"

נשיא איראן, חסן רוחאני | ומזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו ( | Iranian Presidency Office via AP | Gage Skidmore)
נשיא איראן, חסן רוחאני | ומזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו ( | Iranian Presidency Office via AP | Gage Skidmore)
שי ניר

לאחר שמזכיר המדינה מייק פומפאו תקף אתמול (שני) בנאום חריף את משטר האייטולות האיראני ודרש מהם לזנוח את תכנית ההתעצמות הצבאית ואת המערכה הצבאית אותה הם מנהלים ברחבי המזרח התיכון כתנאי לשאת ולתת על הסרת הסנקציות הכלכליות, הגיעה תגובתה של איראן כשנשיאה, חסן רוחאני, שאל "מי את שתחליטי על איראן והעולם?" ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, צייץ כי "דיפלומטיית הבלוף של ארה"ב היא בקושי רגרסיה להרגליה הישנים".

 

נשיא איראן חסן רוחאני דחה את הדרישות האמריקאיות ואמר, "מי את שתחליטי על איראן והעולם? העולם היום לא מקבל יותר את ארה"ב כמי שמחליטה על העולם בהיותן של המדינות עצמאיות" והוסיף כי, "התקופה הזו הסתיימה. אנו נמשיך בדרכנו לתמיכה באומתנו". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הגיב לנאומו של פומפאו ותקף חזרה את ארה"ב בחשבון הטוויטר שלו, "דיפלומטיית הבלוף של ארה"ב היא בקושי רגרסיה להרגליה הישנים: כלואה באשליות ומדיניות כושלת המנוהלת ע"י אינטרסים מושחתים, חוזרת על בחירותיה הגרועות ותקצור הישגים חולים. איראן בינתיים עובדת עם שותפותיה על פתרונות להסכם הגרעין ללא ארה"ב".

 

הצהרות אלה של מנהיגי איראן הגיעו כאמור בעקבות דברים שנשא מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בהמשך להחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מלפני שבועיים לצאת מהסכם הגרעין האיראני ולאחר הכרזת משרד האוצר האמריקאי על חידוש הסנקציות על הכלכלה האיראנית. אמש הכריז פומפאו בנאום אותו נשא בפני "הקרן למורשת" The Heritage Foundation)), מכון מחקר למדיניות ציבורית שמרנית, על 12 דרישותיה "הבסיסיות" של ארה"ב מאיראן כתנאי למשא ומתן על הסרת הסנקציות. בין הנקודות שמנה פומפיאו ניתן למצוא דרישה מאיראן לחשוף באופן מלא ולדווח לסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) על המימדים של תכניתה הצבאית להתחמשות בנשק גרעיני ולנטוש את תכניותיה העתידיות בנושא זה, להפסיק להעשיר אוראניום ולנסות לעבד פלוטוניום ולסגור את כור המים הכבדים, לאפשר לסבא"א גישה לכל האתרים ברחבי המדינה, לעצור את תכנית פיתוח הטילים הבליסטיים, להפסיק עם השיגורים ופיתוח הטילים בעלי יכולת נשיאת ראש קרבי גרעיני.

אולם דרישותיה של ארה"ב לא נוגעות רק לתכנית הגרעין האיראנית או למערך הטילים שלה וכוללות גם דרישה לשחרר את אזרחי ארה"ב ומדינות נוספות בעלות בריתה של ארה"ב המוחזקים בהאשמות שווא, הפסקת התמיכה בארגוני טרור במזרח התיכון הכוללים את ארגוני הטרור חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, לכבד את ריבונותה של ממשלת עיראק ולאפשר את התפרקותן מנשקן, פירוקן והשתלבותן של המליציות השיעיות בתחומה של עיראק, להפסיק את תמיכתה בכוחות החות'ים בתימן ולפעול למען הסדר מדיני פוליטי בתימן, להסיג את כלל הכוחות תחת פיקודה של איראן מכל רחבי סוריה, להפסיק את התמיכה בטאליבן וארגוני טרור נוספים באפגניסטן והאיזור ולא לתת מחסה לבכירי אירגון הטרור אל-קעידה, להפסיק את התמיכה של כוחות קודס, זרוע של משמרות המהפכה, המסייעת לטרוריסטים ומליציות ברחבי העולם ולחדול מפעילותה המאיימת של שכנותיה במזרח התיכון הכוללות את בעלות בריתה של ארה"ב בין השאר איומים להשמדתה של מדינת ישראל, ירי טילים על ערב הסעודית ואיחוד האמיריויות.

כוחות של מיליציה שיעית בתמיכה איראנית מאבטחים אזור ממנו התפנו כוחות כורדיים בעיראק, 16 באוקטובר 2017. (צילום: AP Photo).
כוחות של מיליציה שיעית בתמיכה איראנית מאבטחים אזור ממנו התפנו כוחות כורדיים בעיראק, 16 באוקטובר 2017. (צילום: AP Photo).

בתמורה לעמידה איראנית בדרישותיה אלה של ארה"ב אמר פומפיאו כי ניתן יהיה לדון בכל אחת מהסנקציות, כינון יחסים דיפלומטיים ומסחריים מלאים ולתמוך בפיתוחה של כלכלתה של איראן למערכת כלכלית בינלאומית. בנוסף הפנה פומפאו את נאומו לתמיכה בעם האיראני הנאנק תחת משטר הטרור של האייתולות ואמר כי ממשל טראמפ עומד לצידם. "מנהיגי איראן יכולים לשנות את כל זה אם יבחרו בכך", אמר פומפיאו והוסיף כי חמינאי "לא יחיה לנצח, וגם העם האיראני לא יעמוד בכללים הנוקשים של עריצים לנצח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס במהלך אירוע קבלת פנים במשרד החוץ לכבוד העברת שגרירות פרגוואי לירושלים למדיניות ארה"ב בנושא האיראני ואמר כי היא נכונה. "איראן נמצאת בתנופת התפשטות ותוקפנות בכל המזרח התיכון. היא שואפת להשיג נשק גרעיני באמצעים שונים, שחשפנו אותם", אמר נתניהו והוסיף כי "המדיניות של הנשיא טראמפ נכונה: אפס העשרה, אין צורך בזה, וגם איראן צריכה לצאת מסוריה. אנחנו מאמינים שזו המדיניות הנכונה ואנחנו קוראים לכל הקהילה הבינלאומית להצטרף לעמדה הזאת של ארה"ב. מי שרוצה להפסיק את התוקפנות האיראנית, ומי שרוצה להבטיח ביטחון, ומי שרוצה לקדם את השלום – שיתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!