דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בעולם / מה יהיה על הכלכלה של אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל?

הלירה הטורקית צנחה בשנה האחרונה ב-19% מערכה, 2% מתוך זה ב-48 השעות האחרונות | לצד המשבר הדיפלומטי, טורקיה ממשיכה להיות אחת משותפות הסחר החשובות של ישראל ולמשבר כלכלי שיפקוד אותה עלולות להיות השלכות גם עלינו

תומכי ארדואן מנופפים בדגלי טורקיה בעצרת תמיכה במשאל העם. איסטנבול, אפריל 2017. (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).
תומכי ארדואן מנופפים בדגלי טורקיה בעצרת תמיכה במשאל העם. איסטנבול, אפריל 2017. (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למרות היחסים המתוחים בשנים האחרונות, טורקיה היא אחת משותפות הסחר הבולטות של ישראל עם היקף סחר של כ-4.3 מיליארד דולר ב-2017. טורקיה היא גם מדינה תעשייתית ענקית, המייצרת עבור מותגים בינלאומיים כמו רכבי רנו ומוצרי חשמל של בוש וגם גשר מסחרי בין ישראל למדינות מוסלמיות. פיסטוקים איראניים ונפט עיראקי מגיעים לישראל דרך טורקיה. טורקיה היא למעשה הכלכלה המתעוררת הקרובה ביותר לישראל וככזו היא מאפשרת ליבואנים להביא ממנה סחורות במחירים זולים עבור השוק הישראלי. מנגד טורקיה רוכשת מישראל טכנולוגיות ובעיקר כימיקלים ותזקיקי נפט. המסחר הענף בין טורקיה לישראל נשען על עשרות שנים של שותפות אינטרסים ויחסים מדיניים חמים. הנתונים שפרסם השבוע מכון הייצוא מעידים כי גם משברים דיפלומטיים כמו משט המרמרה לא פגעו באופן משמעותי במארג הקשרים המסחריים בין המדינות.

בחודשים האחרונים הכלכלה הטורקית נקלעה למשבר לא פשוט. הלירה הטורקית צונחת בקצב מסחרר של 19% מתחילת השנה, 2% מתוכם נרשמו ב-48 השעות האחרונות. בינתיים נראה שבצמרת הטורקית מגיבים לאט מידי ומאוחר מדי. מי שמרגיש מאוים מהמשבר המתהווה הוא הנשיא הכל יכול ארדואן שעומד לבחירות בקרוב ומאיים כי יחזיר את טורקיה לימי סטנדרט הזהב.

רג'יפ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP).
רג'יפ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה (צילום: AP).

בינתיים התשואה על אגרות חוב ממשלתיות בטורקיה מזנקת ל-16% והחוזים המגנים על המשקיעים מפני פשיטת רגל של תאגידים טורקיים רותחים. הגרפים של נתוני המסחר בטורקיה לא משאירים מקום לספק, הכלכלה הטורקית בדרך לאחד מהמשברים הגדולים בשנים האחרונות.

עוד קשה לומר כיצד המשבר הטורקי עתיד להשפיע על ישראל. מצד אחד, הצניחה של הלירה הטורקית הופכת את הסחורה בה לזולה עבור יבואנים ישראלים. מצד שני, מי רוצה לעשות עסקים בתנאים כל כך לא יציבים כשלא ברור אם הזמנות יצאו לפועל. תחום יצוא הסחורות לטורקיה שנאמד בכ-1.4 מיליארד דולר בשנה עומד גם הוא בסכנה. בין כה וכה היצואנים הישראלים מתקשים להתמודד עם חוזקו של השקל, הפיחות של הלירה תהפוך את הסחורה הישראלים ליקרה במיוחד עבור השוק הטורקי ומשבר כלכלי יביא ככל הנראה להפחתת השימוש בסחורות המרכזיות שמוכרת ישראל לטורקיה.

מעבר ליחסי הסחר בין המדינות, טורקיה היא מדינת מפתח עבור ישראל בכל הקשור ליחסים בינלאומיים. כולם זוכרים את ההתנצלות על אירועי המרמרה ששיגרה ממשלת נתניהו הקודמת כדי להפשיר את היחסים עם הטורקים. מדינת ענק כמו טורקיה, שעוברת תהליכי איסלמיזאציה ונקלעת למשבר כלכלי היא מתכון בטוח לצרות. יכול להיות שעוד חודש נגלה שארדואן שילם בכיסאו על המשבר בכלכלה הטורקית, ועל אף ההקצנה בעמדותיו, לא בטוח שמי שיבוא במקומו יהיה טוב ממנו עבור ישראל. גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט המדיני יוצא שמצב הלירה הטורקית צריך להטריד גם לא מעט אנשים בירושלים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!