דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח העם הארמני

רצח העם הארמני / הצעתה של ח"כ זנדברג עברה והכנסת תדון ברצח העם הארמני

16 ח"כים שהיו במליאה תמכו בהצעה והיא תעלה לדיון במליאת הכנסת | עם זאת, גם תמיכה בהצעה בדיון לא תחשב להכרה ברצח העם | יו"ר הכנסת: "אני מתבייש לשמוע שנבחרי ואישי ציבור מדברים על כך שההכרה ברצח היא 'תגובה ציונית הולמת' למעשיה הנבזיים של טורקיה"

תמר זנדברג נואמת בכנסת בנושא ההכרה ברצח העם הארמני 23 במאי (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי.)
תמר זנדברג נואמת בכנסת בנושא ההכרה ברצח העם הארמני 23 במאי (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי.)
שי ניר

הצעתה של יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) התקבלה לפני זמן קצר ובעקבותיה תצביע הכנסת על הכרה ברצח העם הארמני. "זאת חובתנו המוסרית וחובתנו ההיסטורית. יש דברים שהם מעל הפוליטיקה", אמרה זנדברג.

זנדברג דרשה בהצעתה לקיים את הדיון על ההכרה בכנסת ולא בוועדות ועל כן תצביע הכנסת על הנושא בדיון עתידי שיתקיים. יש לציין כי עד היום סירבה הכנסת לדון בהצעה זאת ולדון בה במליאה.

בנאומה אמרה זנדברג כי "זאת חובתנו המוסרית וחובתנו ההיסטורית להיות הראשונים להכיר, להיות הראשונים לדבר, להיות הראשונים לזעוק את זעקתו של העם הארמני. גם במקרה שלנו וגם של הארמנים, המעצמות הגדולות ידעו על מעשי הרצח ולא עשו דבר למנוע אותם, עמדו מנגד. בדיוק על זה אנחנו קראנו לעולם לא עוד – לא עוד לעמידה מנגד. לא ייתכן שאנחנו נהיה אלה שנעמוד מנגד הפעם. גם עשרות שנים אחרי".

יו"ר כנסת אלדשטיין בדיון בנושא ההכרה ברצח העם הארמני 23 במאי (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי.)
יו"ר כנסת אלדשטיין בדיון בנושא ההכרה ברצח העם הארמני 23 במאי (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי.)

נושא ההכרה ברצח העם הארמני עלה בשבוע שעבר לסדר היום הציבורי בתגובה להחרפת המשבר הדיפלומטי בין ישראל לטורקיה. נשיא טורקיה ראג'פ טייפ ארדואן לא בחל בהתבטאויות אנטי ישראליות על רקע אירועי הגדר האלימים ברצועת עזה ביום שני בשבוע שעבר. ארדואן קרא לישראל "מדינת טרור" וביחס לאירועי הגדר אמר כי היא "מבצעת רצח עם". לאחר מכן טורקיה גרשה את השגריר הישראלי מתחומה, מהלך שגרר תגובה ישראלית – גירוש הקונסול הטורקי מאחר ושגריר טורקיה בישראל כבר חזר לארצו קודם לכן.

יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין התייחס לפני ההצבעה אף הוא לנושא ואמר כי כבר שנים הוא קורא למילוי החובה המוסרית הזו. "יותר ממיליון בני אדם נטבחו ונרצחו תוך זמן קצר, זו זוועה שקשה להעלות על הדעת. אבל אני מתבייש לשמוע שנבחרי ואישי ציבור מדברים על כך שההכרה ברצח היא 'תגובה ציונית הולמת' למעשיה הנבזיים של טורקיה אחרי האירועים האחרונים בגבול עזה. ממתי אנקרה מושכת בחוטי המוסר שלנו? האם ההיסטוריה משתנה לפי טיב היחסים עם שליט כמו ארדואן?".

גם חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), יוזם הצעת חוק להכרה ברצח העם הארמני, הגיב לדברים ואמר כי "הדיון הזה הוא חשוב ומהווה צעד נוסף בדרך למטרה, אבל אין כוונה להסתפק בו מאחר והמטרה היא הכרה רשמית וקבועה. לא ראוי שהממשלה התחמקה הערב מתשובה אך תוך כמה ימים תהיה ממילא חייבת לתת אותה ביחס להצעת החוק שלנו. הצדק ההיסטורי תובע ממדינת הלאום היהודי להכיר ברצח העם הזה שבו נרצחו 1.5 מיליון ארמנים במחנות ריכוז, בגז, בהטבעה, בצעדות מוות ובהרעבה שיטתית״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!