דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל / זהו סיפורו של הכוכב שנאלץ לברוח מהבית כדי להפוך לשחקן מקצועי

סאדיו מאנה הוא סיפור של נחישות רבה שהביאה אותו להיות אחד השחקנים הטובים בעולם | בשבת, הכוכב הסנגלי של ליברפול יעלה על הדשא לגמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד וינסה להשלים עונה חלומית עם זכייה בתואר החשוב ביבשת

שחקן ליברפול, סדיו מנה (צילום: Anthony Devlin/PA via AP).
שחקן ליברפול, סדיו מנה (צילום: Anthony Devlin/PA via AP).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשבת הקרובה יעלה סאדיו מאנה, שחקן ההתקפה של קבוצת ליברפול ונבחרת סנגל, למשחק הגדול בקריירה שלו, גמר ליגת האלופות בקייב. מאנה, שברח מהבית בגיל 15 בלי לספר לבני משפחתו כדי להפוך לשחקן כדורגל מקצועני, הוא אחד מהכוכבים הגדולים בסגל של המאמן יורגן קלופ וחלק משלישיית ההתקפה הקטלנית של ליברפול, הכוללת את מוחמד סאלח ורוברטו פירמינו, שיתמודדו מול קבוצת הכוכבים של ריאל מדריד, במטרה למנוע מהם תואר שלישי ברציפות.

סאדיו מאנה נולד בכפר קטן בסנגל, כילד הוא חי בבית עני עם עוד תשע נפשות. בראיון לאתר של הקבוצה הוא מספר: "להורים שלי לא היה מעולם כסף לשלוח אותי ללימודים בבית ספר, לכן כל בוקר וערב הייתי משחק כדורגל עם החברים שלי ברחובות. אני זוכר את עצמי מאז שהייתי בן שנתיים או שלוש כל הזמן עם הכדור, הייתי רואה ילדים משחקים ברחובות ומיד מצטרף אליהם".

ב-2002, כשמאנה היה בן 10. נבחרת סנגל הפתיעה את כל העולם עם הופעה מחשמלת במונדיאל כשניצחה את אלופת העולם צרפת במשחק הפתיחה והמשיכה בהצגה עד שנעצרה רק ברבע הגמר. ההופעה המדהימה של הנבחרת סחפה אחריה אומה שלמה ובאותו הרגע מאנה הצעיר החליט שהחלום שלו הוא להפוך לשחקן כדורגל מקצועי, שיום אחד יככב במדי הנבחרת על במת המונדיאל.

מאנה היה ללא ספק שחקן הכדורגל הטוב ביותר בכפר שלו, אבל הוריו שהם מוסלמים אדוקים סרבו לאפשר לו ללכת אחרי החלום והתנגדו באופן מוחלט להצטרפותו לקבוצת כדורגל. "לאחר המונדיאל אני והחברים שלי התחלנו לארגן טורנירי כדורגל ברחבי הכפר", מספר מאנה. "הפכתי ליותר ויותר נחוש להיות הטוב ביותר ולנצח את כל המשחקים. כולם אמרו לי שאני הכדורגלן הכי טוב בכפר, רק הורי התנגדו לזה. היו להם תוכניות אחרות בשבילי".

מאנה לקח את חוסר האישור של ההורים שלו באופן קשה ובגיל 15 החליט לארוז את כל הדברים שלו, לקחת קצת כסף מחבר ולנסוע לבד לעיר הבירה דקר כדי לחפש לעצמו קבוצת כדורגל. אף אחד לא ידע לאן הוא נעלם וכולם נכנסו לפאניקה. אמא שלו צלצלה לכל החברים שלו, עד שמשהו נלחץ מהסיטואציה וסיפר לה שבנה ברח מהבית לעיר הבירה כדי להגשים את חלומו. המשפחה שלחה את אחיו הגדול לחפש ולהחזיר אותו הביתה, בהבטחה שמשפחתו תאפשר לו לנסות להגשים את חלומו אחרי שיסיים את לימודיו.

לאחר שנתיים מאנה שוב נסע לדקר, הפעם ביחד עם דודו, אחרי שכל המשפחה והכפר אספו כסף ביחד כדי לאפשר לנער הצעיר להגשים את חלומו. בדקר הוא הלך להיבחן באקדמיית הכדורגל Génération Foot וכשהגיע להיבחן פגש את אחד המאמנים. מאנה סיפר לאתר "goal" על המפגש המיוחד: "הוא שאל אותי 'אתה באת בשביל המבחנים?' אני אמרתי שכן. הוא שאל אותי 'האם הנעליים האלו שלך?' והביט בהן, 'איך אתה יכול לשחק בהן?' הן היו באמת נוראיות, ישנות וקרועות. ואז הוא אמר: 'אין לך מכנסי כדורגל מתאימים?' אמרתי לו שהגעתי עם הדברים הטובים ביותר שהיו לי ושאני רק רוצה לשחק ולהראות את מה שאני מסוגל לעשות".

ברגע שמאנה עלה על המגרש הוא מיד כבש את לב המאמן הבוחן, שראה את הכישרון יוצא הדופן של הנער הצעיר ומיד צירף אותו לאקדמיית הנערים. מאנה עבר לגור בדקר עם משפחה שלא הכיר לפני כן. את החיבור יצרו חברים משותפים של הוריו ושל המשפחה המאמצת. לאחר שנתיים באקדמיה, בגיל 19 בלבד, קיבל הזדמנות יוצאת דופן וחתם בקבוצת מץ הצרפתית. הוא פחד מתגובתה של משפחתו והחליט שוב לא לספר להם ולטוס לצרפת בלי ידיעתם.

כשהגיע לצרפת רצה להצטרף לאימון של קבוצתו החדשה, אבל המאמן אמר לו להישאר בבית לנוח עוד יום נוסף, מאנה לא הכיר אף אחד בעיר ולא היה לו עדיין כרטיס פלאפון להתקשר למשפחתו. רק ביום השני בצרפת הלך עם כמה מחבריו החדשים לקבוצה וקנה כרטיס פלאפון חדש. לאחר מכן התקשר לאימו במטרה להפתיע אותה. "התקשרתי אליה ואמרתי לה 'שלום אמא, אני בצרפת' היא לא יכלה להאמין לי וענתה 'איזה צרפת?' אני עניתי לה 'צרפת שבאירופה' היא עתה 'מה אתה מתכוון באירופה? אתה חיי בסנגל!'".

מאנה ניסע לשכנע אותה וביקש ממנה לצפות בשידור המשחק הקרוב בטלוויזיה. רק כשהוריו ראו אותו עולה לשחק במדי מץ הם הבינו שילדם הקטן שהם כל כך פחדו שייכשל בדרך הקשה להפוך לשחקן כדורגל מקצועי, הצליח להגשים את חלומו הגדול. אמו המודאגת ביקשה ממנו להתקשר אליה מדי יום כדי שתדע שהכל אצלו בסדר ושהוא מסתדר בארץ החדשה והרחוקה.

לאחר עונה אחת מוצלחת במדי מץ מהליגה השנייה בצרפת, עבר לאלופה האוסטרית רדבול זלצבורג. אחרי שנתיים מוצלחות בליגה האוסטרית נרכש מאנה תמורת 23 מיליון יורו על-ידי קבוצת סאות'המפטון האנגלית. שנתיים מצויינות בליגה האנגלית הפכו אותו לשחקן מוכר בכל העולם וגרמו לקבוצת ליברפול לצרף אותו תמורת 41 מיליון אירו.

השנה האחרונה במדי ליברפול הייתה חלומית: מאנה כבש תשעה שערים בקמפיין הצ'מפיונס ליג הנהדר של הקבוצה והפך לאחד השחקנים הטובים בעולם. זכייה בליגת האלופות בשבת תהיה עוד ציון דרך חשוב לנער החלומות מסנגל בדרך אולי לעוד הופעה מפתיעה וסוחפת של נבחרת סנגל אותה יוביל בקיץ הקרוב במונדיאל שיתקיים ברוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!