דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוב משקי הבית

חיים בהקפה / בנק ישראל: 15% מבעלי החובות בסכנה שלא יצליחו להחזיר חובותיהם

נתון מדאיג נוסף שפרסם הבנק, בעלי הכנסה נמוכה בישראל נמצאים בחובות יותר מהממוצע בגוש היורו | כשליש ממשקי הבית לוקחים הלוואת לצריכה שוטפת | וגם: מתגבר הסיכון הנשקף מגופים חוץ בנקאיים

סניף בנק הפועלים בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
סניף בנק הפועלים בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

בשנים האחרונות מורגש כי יותר ויותר משפחות בישראל נאלצות להסתמך על אשראי להשלמת הכנסה, ונתונים שפרסם אתמול (רביעי) בנק ישראל מראים שמגמה זו הולכת ומתחזקת. כמעט מחצית מאוכלוסיית ישראל נמצאת בחובות לגופים הפיננסים- כך עולה מקטע מתוך סקירת מערכת הבנקאות אותה עורך בנק ישראל. על פי הסקירה, 47% ממשקי הבית בישראל נמצאים בחובות, ו-31% ממשקי הבית נאלצים ליטול הלוואות למטרות צרכניות- קניות שוטפות והוצאות משפחתיות מיוחדות.

עוד עולה מהנתונים כי ישראל נמצאת מעט מעל הממוצע האירופי של חובות של בעלי הכנסה נמוכה. על פי הנתונים, כאשר משווים את נטל החובות של העשירונים 1-4 בישראל לאלו של מדינות גוש יורו, עולה כי בישראל פלח אוכלוסיה זה סובל מרמת חובות גבוה יותר. נתון נוסף שעולה מהסקירה הוא כי 27% ממשקי הבית בישראל נמצאו ב"מינוס" לכל אורך השנה.

בנוסף, מהנתונים עולה כי בעלי ההכנסה הנמוכה בישראל נאלצים להסתמך על הלוואות לצורך השלמת הכנסה. במקרים אלו, המוגדרים על ידי בנק ישראל כ"הלוואות צרכניות", משקי בית משתמשים בהלוואות כדי לענות על צרכים בסיסיים, או על הוצאות שוטפות של משק הבית. על פי נתוני בנק ישראל, שיעור ההלוואות מסוג זה יורד ככל שעולים בעשירונים ובעלי הכנסה גבוהה לא מחזיקים בחובות מסוג זה בכלל.

בנק ישראל גם מתייחס לרמת הסיכון של נוטלי האשראי ישראל. על פי הנתונים, כ-15% (שמהווים 7% מכלל האוכלוסייה בישראל) מבעלי החובות בישראל נמצאים בסכנת אי עמידה בחובותיהם. עם זאת, הבנק מדגיש כי אי עמידה של אוכלוסייה זו לא תסכן את היציבות הפיננסית בישראל, אך תפגע בחלק משמעותי ממשקי הבית בישראל. "אומנם הניתוח מצא כי אם משקי בית אלו ייקלעו לכשל הדבר ישפיע רק במידה מוגבלת על הפסדי האשראי הפוטנציאליים של המערכת הבנקאית, אולם מצבם עלול לסכן אותם עצמם, ולכן חשוב להגביר בציבור את המוּדעוּת הפיננסית במטרה להבטיח שהצרכנים מבינים את מצבם הפיננסי וצורכים אשראי רק בהתאם ליכולתם" כך נכתב.

הנתונים מתייחסים גם למגזר האשראי החוץ בנקאי. "נמצא כי לווים שנטלו הלוואה ממקור חוץ-בנקאי מתאפיינים בסיכון אשראי גבוה מהותית מלווים שנטלו הלוואה מבנק בלבד, וייתכן שהם פנו למקורות אלה מפני שהמערכת הבנקאית סירבה להעמיד להם אשראי", כך נכתב. כך, בבנק ישראל מכירים בעובדה כי שוק האשראי החוץ בנקאי, אשר נמצא בתנופת גדילה בשנים האחרונות, מושך אליו בעלי צורך באשראי שנמנע מהם לקבל הלוואות במגזר הבנקאי. אנשים אלו הם, בדרך כלל, בעלי הכנסה נמוכה עם צורך באשראי להוצאות שוטפות, או לכיסוי חובות קודמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!