דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

Snow Patrol / Life On Earth - איך שיר נולד

השבוע חגגתי יומולדת 35. כבר הרבה יותר קרוב ל-40 מאשר ל-20. השם ישמור..
וממש עוד כמה ימים ספורים גם לילד שלי (שהבלוג הזה קרוי על שמו – חי בשיר) תהיה יומולדת שנה. ימי הולדת הם תמיד זמן של התבוננות פנימה, יום שמסמל את תנועת הזמן משנה לשנה והמחשבות רצות לכל הכיוונים. במצב הנפשי הזה, של הירהורי הורות ויומולדת ראשונה כאבא פגשתי לגמרי במקרה שיר מעולה של להקה שזמן רב לא שמעתי ממנה. שיר שהתחבר אליי כמו כפפה ליד, כמו סיר למכסה, כמו שיר לגיל.

בסוף השבוע הזה, לאחר שבע שנים של שתיקה,  Snow Patrol מוציאים אלבום חדש.

להקת Snow Patrol בהופעה (צילום: Gustavo Miguel Fernandes / Shutterstock.com)
להקת Snow Patrol בהופעה (צילום: Gustavo Miguel Fernandes / Shutterstock.com)

Snow Patrol, להקת רוק סקוטית/צפון-אירית, החלה את דרכה לפני חצי יובל, ב-1993 ותמיד היתה ידועה בתור להקה שלוקחת את הזמן. חמש שנים לקח להם להוציא את האלבום הראשון שלהם Songs for Polarbears ולאחר עשר שנים של פעילות הם החלו לקצור פירות: האלבום השלישי שלהם Final Straw הצליח באנגליה ומחוצה לה והגיע לכמות מרשימה מאוד של מכירת 3 מיליון אלבומים ברחבי העולם. לאחר שלוש שנים (זמן לא ארוך במונחים של הלהקה) הם הוציאו את אלבומם הבא, כשהציפיות גבוהות מאוד. לא רק שהם עמדו בציפיות, הם הציבו רף חדש ועוד יותר גבוה לעצמם. ובעיקר בזכות שיר אחד: Chasing Cars. אם הייתם על פני כדור הארץ בחצי השני של העשור הראשון לשנות האלפיים לא יכול להיות שהאוזניים שלכם לא פגשו (שוב ושוב ושוב) את הלהיט הגדול ביותר של Snow Patrol. בסוף 2009 ה-bbc פרסמו כי Chasing Cars הוא השיר המושמע ביותר של העשור בבריטניה (!). וזה רק תואר אחד מיני רבים של השיר המפורסם ביותר של הלהקה הצפונית. העובדה שסדרה סופר מצליחה כמו "האנטומיה של גריי" השתמשה בו באופן יוצא דופן בו הדמויות עצמן שרות אותו בפרק סוף העונה השניה, בשיא הדרמה, כמובן לא הזיקה להפצת השיר לכל בית בעולם המערבי.

לדעתי האישית מדובר בשיר נחמד, לא הרבה יותר מזה, אולי אפילו טיפה משעמם. אמנם בהחלט ברור לי כיצד הוא הפך ללהיט-על; הוא מרגש, הוא פשוט, הוא הולך ונבנה לקראת קרשנדו עוצמתי. בגדול, כל מה ששיר צריך. ובכל זאת, לי הוא מרגיש לא כל כך מעניין. מה שבטוח הוא שהאלבום ממנו השיר לקוח Eyes Open הכפיל את המכירות של האלבום הקודם והלהקה היתה על גג העולם. הם הופיעו בפסטיבלים הכי גדולים בארה"ב, הם הוזמנו על ידי U2 וקולדפליי להיות מופע הפתיחה שלהם, באנגליה האלבום הפך לנמכר ביותר לשנת 2006 ובאירלנד מדובר באחד האלבומים הנמכרים ביותר בכל הזמנים.

Snow Patrol המשיכו להוציא אלבומים אבל ההצלחה הענקית לא חזרה על עצמה.
הם לקחו זמן לעצמם בשביל להצליח למצוא את הדרך להתחדש וליצור. איפשהו בדרך הסולן והכוח המוביל של הלהקה, גרי לייטבאדי, חווה מחסום כתיבה ארוך מאוד, שקע בעצמו ופשוט לא הצליח להוציא שום דבר. "לפעמים זה יכול לקחת שנים להתחיל להזיז משהו פנימי ועמוק. זה מה שקרה לי. בסופו של דבר פשוט שפכתי את עצמי, כל מילימטר, כל אטום, לתוך האלבום החדש" הוא סיפר באפריל האחרון בראיון למגזין המוזיקה NME  "אני חושב שזה אלבום מאוד כנה. הורדתי את המגננות ופשוט כתבתי על הפחדים, על הדיכאון ועל תחושת חוסר השייכות. הכל יצא. אני חושב שהדמנציה של אבא שלי דחפה אותי לנקודה הזאת. מחלת אובדן הזיכרון המחרידה שלו עוררה בי את הרצון לזכור. האלבום מוקדש לו".

האלבום החדש והמצופה, שכאמור יוצא בדיוק היום, שבע שנים ארוכות לאחר האלבום הקודם, נקרא Wildness. לייטבאדי הסביר באותו הראיון את בחירת השם: "יש הרבה סוגים של פראיות אבל אני חושב שאפשר לחלק בגדול את הדבר הזה לשני סוגים: הפראיות של העידן המודרני, עם כל הבלבול, חוסר ההיגיון והניכור שאנחנו חווים. ויש את הפראיות הקדומה, הראשונית. פראיות שקשורה בתשוקות שלנו, באהבה שבנו, במשיכה שיש לנו לטבע ואחד לשני. זה סוג הפראיות הבראשיתית שהאלבום מתמקד בו, הוא מנסה לגעת מחדש במקומות האלה, לזכור אותם".

אחת מאמות המידה לשיר טוב מבחינתי הוא החיבור הראשוני שלי אליו. עוד לפני שהבנתי מילה, עוד לפני שהתעמקתי בו, לפעמים בלי שאני בכלל יודע מי שר ועל מה הוא שר – רק מלשמוע, אפילו ברקע, תוך כדי התעסקות בדברים אחרים – ואם במקרה הוא מצליח לחדור ואיכשהו להזדחל פנימה הוא כבר בטוח בדרך הנכונה.

וזה בדיוק מה שקרה לי השבוע עם Life On Earth. שמעתי את השיר לראשונה ב-88FM. הייתי בפקק מעיק בנתיבי איילון ופתחתי את השאזאם לקראת סופו לגלות מהר לפני שייגמר מה זה הדבר המעולה הזה שאני שומע. Snow Patrol האפליקציה אמרה. וואלה, חשבתי לעצמי, הרבה זמן לא שמעתי מהם. יומיים אחר-כך כשהשיר שוב התגנב לאוזניי ברדיו החלטתי להתעמק בו ולא לתת לו לחלוף לידי. כאן נכנסת אמת מידה נוספת – למצוא את עצמי במילים שלו.

מבלי להיכנס יותר מדי לנבכי נשמתי ולנבכי השיר רק אומר שהוא מדבר על אהבה מסוג שלא הרגשת אף פעם בעבר, ולצד זה על המון קושי ועל חוויות של פעם ראשונה.
שיר שמדבר על חוויות מאוד בסיסיות ועוצמתיות. לקרוא את המילים שלו בשבוע של יום הולדת לי ויום הולדת ראשון לבני הבכור עורר בי הזדהות גדולה.

אמת מידה שלישית שהיא ממש לא חובה אבל אם במקרה יש אותה אז בכלל מתחזק החיבור לשיר – היא הקליפ שלו. בדרך כלל אין לי ציפיות גבוהות מהתחום הזה אבל הפעם הקליפ פשוט עשה לי צמרמורת. אם תוך כדי ההאזנה לשיר וקריאת המילים שלו חשבתי על עצמי ועל הפיכתי לאבא והנחתי שזו מין הסתם רק הפרשנות הסובייקטיבית שלי למילים – כשראיתי את הקליפ נדהמתי לראות את הסולן נמצא בחללית ומדי כמה רגעים נזכר בפלאשבקים מהירים, שהעין בקושי מצליחה לתפוס, בחיים שהוא השאיר מאחור בכדור הארץ. ובמה הוא נזכר? כן כן – בתינוק הרך שלו. חוץ מהקטע של להיות בחלל (על אף שכמובן מדובר רק בדימוי וגם כאן ניתן למצוא את הדרכים לפרש ולהתחבר…) נדהמתי מכך שבעצם זו לא רק פרשנות שלי אלא כנראה ממש כוונת המשורר. שלוש אמות המידה – הזדחלות מקרית לאוזן, מילים שמעוררות תחושה וקליפ שמוסיף – על הכל אפשר לסמן וי. אין ספק שהשיר ראוי להיות השיר השבועי שלי :)

Life On Earth של Snow Patrol הוא שיר נהדר. התגובות והביקורות עליו שיצא לי לקרוא מכל העולם מהללות ונראה שהזמן שגארי לייטבאדי לקח לעצמו השתלם לו ולכל המיליונים שחיכו בסופו של דבר – הוא הצליח ליצור יצירה כנה, אמיתית ונוגעת.

היום יצא האלבום השלם. אני יודע למה אאזין השבוע.

שבת שלום!

Life On Earth
snow patrol

The first snow
The first winter of my life
I was told it was the height of me
The first dance
Well, the first one that counted
Felt like my blood was built my from crackling lights

Oh this ancient wildness
That we don't understand
The first sound of a heartbeat
To riot roaring on

This is not love you had before
This is something else
This is something else
This is not the same as other days
This is something else
This is something else

Shouldn't need to be so fucking hard
This is life on earth
It's just life on earth
It doesn't need to be the end of you, or me
This is life on earth
It's just life on earth

The first light
The first light on the silent shore
Just the ships set anchor me and you
The way home
This is always the way home
So you can rip that map to shreds, my dear

But all we ever wanted
See miles and miles from here
In the first days in a strange new land
We could be sailors

This is not love you had before
This is something else
This is something else
This is not the same as other days
This is something else
This is something else

Shouldn't need to be so fucking hard
This is life on earth
It's just life on earth
It doesn't need to be the end of you, or me
This is life on earth
It's just life on earth

Shouldn't need to be so fucking hard
This is life on earth
It's just life on earth
It doesn't need to be the end of you, or me
This is life on earth
It's just life on earth

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!