דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

החצר האחורית / 5,000 עובדים פרא-רפואיים שובתים מהיום לאור מבוי סתום במו"מ על תנאי העסקתם

בין העובדים השובתים: פיזיותרפיסטים, תזונאיות, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, שינניות, יועצים גנטיים ומטפלים ביצירה ובאומנות | לטענת ועד העובדים השביתה נפתחה בשל העסקה פוגענית ומחסור בתקנים |יו"ר הוועד: "העובדים נמצאים במצב בלתי אפשרי"

מרפאת שיניים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מרפאת שיניים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

זקוקים לטיפול פרא-רפואי? פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, עזרה של תזונאית? כדאי שתשימו לב: 5,000 העובדים במקצועות הפרא-רפואיים מימשו את האיום מסוף השבוע  ופתחו היום (א') בשביתה.

על פי העובדים, הרקע לשביתה נעוץ בין היתר במחסור חמור בתקנים להעסקת עובדים בסקטור הפארא-רפואי – דבר שהביא לעומס עבודה חריג ולהתרחבות של צורות העסקה פוגעניות, תוך פגיעה חמורה הן בעובדים והן באיכות השירות שניתן למטופלים.

יו"ר איגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות, אלי גבאי מסר בסוף השבוע: "אנשי מקצועות הבריאות נמצאים היום במצב בלתי אפשרי שמעמת אותם לא רק עם עומס עבודה חריג ודפוסי העסקה נצלניים, אלא גם עם דילמות אתיות ומוסריות קשות. עד עכשיו עשינו הכול כדי להימנע מצעדים ארגוניים אך לא ניתן להמשיך כך יותר. המערכת הגיעה למצב קריסה".

סכסוך העבודה הוכרז כבר בינואר 2018, אך לאחר סדרת מאמצים להימנע מצעדים ארגוניים שיפגעו עוד יותר במטופלים, תחל שביתה כללית ביום ראשון הקרוב (27/5) החל מהשעה 07:00 בבוקר, בה ישתתפו כל עובדי מערך מקצועות הבריאות ברחבי הארץ, בהם: פיזיותרפיסטים, תזונאיות, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, שינניות, יועצים גנטיים ומטפלים ביצירה ובאומנות. השביתה תקיף כ-5,000 עובדים בבתי החולים ובקהילה, המועסקים על ידי משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת, בית החולים הדסה, בית החולים שערי צדק, מרכזים לבריאות הנפש ומוסדות נוספים.

מאמצי איגוד עובדי מקצועות הבריאות לפתור את המשבר באמצעות מו"מ לא זכו לטענת ראשיו להתייחסות רצינית מהצד השני, ועל רקע זה הוחלט על השביתה. בין העילות לסכסוך: שימוש מאסיבי בצורות העסקה שנועדו לעקוף העסקה ישירה ואת הוראות ההסכמים הקיבוציים, תוך פגיעה חמורה בכוחם הארגוני של העובדים. כמו כן, נציגות העובדים מלינה על עומס עבודה חמור, עד כדי סיכון לפגיעה בבריאותם הפיזית והנפשית של העובדים, וחשיפת העובדים לאיומים מצד חולים שאינם מקבלים טיפול הולם, בשל האילוצים הנכפים על העובדים מצד המערכת. העובדים השובתים קוראים להסדיר במו"מ רציני וענייני את הסוגיות שהובילו למשבר.

מגבאי נמסר ביחס לשביתה: "לצערנו, המאמצים הרבים שהשקענו על מנת לגשר על הפערים מול נציגי משרד האוצר, משרד הבריאות והנהלת שירותי בריאות כללית, העלו חרס. אורך הרוח והאחריות שגילינו בפגישות המו"מ, נוצלו על ידי הצד השני וההתעלמות והסחבת ממשיכות בזמן שהמשבר הולך ומחריף. אנשי מקצועות הבריאות נמצאים היום במצב בלתי אפשרי שמעמת אותם לא רק עם עומס עבודה חריג ודפוסי העסקה נצלניים, אלא גם עם דילמות אתיות ומוסריות קשות. עקב המחסור המשווע בתקנים, מאות חולים לא מקבלים היום את הטיפול שלהם במועד ועובדים מצוינים נאלצים לעזוב את המערכת רק כדי שיוכלו לסגור את החודש. לא יעלה על הדעת שאחוז כל כך גבוה מהעובדים שנותנים היום שירות במערכת הבריאות הציבורית, מועסקים בצורה עצמאית, כעובדי קבלן או כעובדי קרנות מחקר. עד עכשיו עשינו הכול כדי להימנע מצעדים ארגוניים אך לא ניתן להמשיך כך יותר. המערכת הגיעה למצב קריסה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!