דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים כץ

החשד: שחיתות / היועמ"ש שוקל להעמיד את השר חיים כץ לדין בעבירות שוחד בכפוף לשימוע

הודעה בזו הלשון הועברה אמש (ה') מטעם הפרקליטות לשר העבודה והרווחה | במרכז החשדות: יחסי תן וקח שהתפתחו בין השר כץ לאיש שוק ההון, מרדכי בן ארי | וגם - עסקאות צולבות בהיקפים ניכרים במסגרת המסחר בבורסה | עו"ד של כץ: "בכל פעולותיו כחבר כנסת ושר פעל חיים כץ באופן ענייני ולטובת הציבור"

שר העבודה והרווחה, חיים כץ נואם בועידת הליכוד 31 בדצמבר 2017 (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).
שר העבודה והרווחה, חיים כץ נואם בועידת הליכוד 31 בדצמבר 2017 (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה אתמול (חמישי) לשר חיים כץ, כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים. החלטה זו התקבלה על יסוד המלצת פרקליט המדינה, שי ניצן, והמלצת פרקליטת המחוז, ליאת בן ארי שווקי.

בנוסף, הודיעה הפרקליטות לאיש שוק ההון, מרדכי בן ארי, כי נשקלת העמדתו לדין בכפוף לשימוע, בגין עבירות דומות, וכן בגין עבירות של שימוש במידע פנים.

לפי כתבי החשדות, שהועברו לשר כץ ולבן ארי, בין השנים 2015-2010, בזמן שכץ שימש כח"כ, התפתחה בינו ובין בן ארי מערכת יחסים של "תן וקח", אשר כללה הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. בן ארי שימש באותה עת יועץ פיננסי של חברת אקוויטל, חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק הישראלי. במסגרת הקשר בין השניים, העניק בן ארי לשר כץ, על פי החשד, טובות הנאה לאורך תקופה ממושכת, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל השר כץ קידם אינטרסים של בן ארי, תוך ניצול תפקידו הציבורי.

על פי החשד, בן ארי, שהנו מומחה בניהול תיקי השקעות, נתן לשר כץ הנחיות והוראות לגבי ניהול תיק ההשקעות של כץ, וזאת בתדירות גבוהה, עד כי בפועל נוהל תיק השקעותיו על ידי בן ארי. זאת ללא קבלת תמורה כספית כלשהי מהשר, בניגוד למקובל וללא הסדרה פורמלית של יחסיהם, כנדרש. במסגרת יחסים אלה, אף המליץ בן ארי לכץ, על פי החשד, באחת ההזדמנויות, לרכוש ניירות ערך של חברות בת של אקוויטל, וזאת תוך ניצול של מידע פנים שנודע לו מתוקף תפקידו בחברה, בנוגע להתפתחויות עתידיות חיוביות בחברות אלה. 

עוד על פי החשד, כץ ובן ארי ביצעו עסקאות צולבות בהיקפים ניכרים במסגרת המסחר בבורסה, באופן שהיה עשוי להניב לכץ תועלת כלכלית רבה. מומחיותו של בן ארי ומעורבותו בניהול תיק ניירות הערך של כץ הניבה לכץ רווחים של מיליוני שקלים, כך על פי החשד. 

בנוסף, מאמינה הפרקליטות כי כאשר כץ מונה לשר, הוא פתח חשבון נאמנות שנוהל בפועל על-ידי בן ארי, תוך הסתרה של זהות המנהל ובניגוד לכללים החלים במצב דברים זה. הקשר הכלכלי בין השניים כלל ציפייה והבנה הדדית כי בן ארי יוכל להשתמש בתפקידו הציבורי של השר כץ, בסמכויות הנתונות לו ובנגישות שהתפקיד מספק, לשם קבלת טובות הנאה שייטיבו עמו או עם קבוצת אקוויטל.

על פי החשד, בתמורה לקבלת טובות ההנאה, הפעיל כץ את כוחו וסמכויותיו כאיש ציבור כדי לסייע ולקדם אינטרסים של בן ארי. בין היתר, נענה כץ לבקשות בן ארי ופעל להעברת הצעת חוק שבן ארי ביקש לקדם ושהייתה בעלת ערך כלכלי פוטנציאלי גבוה ביותר לבן ארי ולאקוויטל. כץ ניהל דיונים אודות הצעת חוק זו, שאותה יזם וניסח בן ארי, בוועדת העבודה והרווחה שבראשותו, והזמין לוועדה את בן ארי כמומחה יחיד לנושא. זאת, על פי החשד תוך שהוא מסתיר את מערכת היחסים האישית והעסקית שביניהם מוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אשר דנה בהצעת החוק, ותוך שבן ארי הוצג כמומחה נטול אינטרס, למרות שהיה לו אינטרס עסקי ניכר בקידום ההצעה. 

על פי החשד, כץ ביצע מעשים אלה על מנת לזכות בטובות ההנאה שהעניק לו בן ארי, תוך שהוא נוהג במשוא פנים ופועל בניגוד עניינים בין תפקידיו הציבוריים לבין האינטרסים הפרטיים שלו. הצעת החוק שאושרה בוועדה הפכה לחוק.

בגין כל אלה, נשקלת העמדת השר כץ ואיש שוק ההון, בן ארי, לדין פלילי.

עוד נמסר מהפרקליטות כי כמקובל, בטרם תתקבל החלטה סופית אם להגיש כתבי אישום נגדם, תינתן לשר כץ ולאיש שוק ההון, בן ארי, אפשרות לקיים הליך שימוע.

התיק נחקר על ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, שבראשה עמד בתקופת החקירה עו"ד אלי לוי, ושכיום עומדת בראשה עו"ד ציפי גז. התיק לווה ומטופל על ידי עו"ד יוני לבני, אבי ארוניס ואלעד פנחס מפרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה.

עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב מסרה בשם השר חיים כץ: "השר כץ ומוטי בן ארי הם חברים קרובים מאד מזה שנים. הצגת הקשר ביניהם כיחסי שוחד היא שגויה ומופרכת. בכל פעולותיו כחבר כנסת ושר פעל חיים כץ באופן ענייני ולטובת הציבור, והדברים עוד יובהרו ויוכחו.

מדובר בחוק שחוקק בשנת 2010 בתקופת התספורות והוא ונועד לתקן עוול. החוק שומר על האינטרסים של המשקיעים הקטנים ומגן עליהם מפני מניפולציות שעלולים ליזום בעלי שליטה בחברות. הניסיון להלביש על גבי החוק מניעים שאינם טהורים נועד לכישלון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!