דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנון ובנייה

חברה ועבודה / כ-600 מפקחי הבנייה המועסקים ברשויות המקומיות פתחו בצעדים ארגוניים

חוק התכנון והבנייה החדש מרחיב את אחריותם של המפקחים שנדרשים כעת לחלק באופן אישי דו"חות כספיים גבוהים לחשודים בעבירות תכנון ובנייה | העובדים חוששים כי יהיו חשופים לאלימות והתנכלות ודורשים פתרון למצב

בריכה פרטית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
בריכה פרטית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-600 מפקחי הבנייה המועסקים ברשויות המקומיות ברחבי הארץ ובוועדות המרחביות לתכנון ובנייה, פתחו בסוף השבוע בצעדים ארגוניים, על רקע מבוי סתום במשא ומתן מול משרד האוצר ומרכז השלטון בשאלת השמירה על ביטחונם, לאור תפקידים חדשים שהוטלו עליהם במסגרתם עליהם לחלק באופן אישי דו"חות העשויים להגיע למאות אלפי שקלים.

כחלק מהצעדים, הפקחים לא מבצעים את מטלות הפיקוח באתרי בנייה, לא מבוצעות פעולות אכיפה, אין הנפקה של תעודות גמר ו"טפסי 4" (אישור אכלוס) ולא ניתן מענה טלפוני.

בשבועות האחרונים התנהל משא ומתן בניסיון להגיע לפתרון המשבר שנוצר בעקבות תיקון לחוק התכנון והבנייה המרחיב את סמכויותיהם של המפקחים, ומטיל עליהם את החובה לחלק באופן אישי דו"חות וקנסות כספיים המגיעים עד לגובה של עד 400 אלף שקלים לחשודים בעבירות תכנון ובנייה.

עד כה הייתה הסמכות לחלוקת הצווים ומתן הקנסות הייתה מצויה אך ורק בידי רשויות השיפוט, וכעת חוששים המפקחים כי יהיו חשופים בשל האחריות החדשה לאלימות והתנכלות מצד החשודים. התיקון החדש אף מחייב את המפקחים ללבוש מדים ייחודיים אשר מביאים לזיהויים באתרי הבנייה, ולא מאפשרים להם לערוך ביקורות סמויות כפי שיכלו לבצע עד עתה.

נציגות העובדים, אשר מלווה על ידי הסתדרות ההנדסאים והסתדרות המעו"ף, התריעה בעבר פעמים רבות מפני ההשלכות החמורות של התיקון ואף הכריזה בגינו סכסוך עבודה בחודש יולי 2017. כחלק מהמשא ומתן הנערך דורשת נציגות העובדים לתת מענה מיידי לסוגיית ביטחונם של העובדים, בין אם על ידי תגבור אבטחתי ובין אם באמצעים אחרים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי תנאי השכר וההעסקה של המפקחים בוועדות תכנון ובניה, לצד כל השלכות הרפורמה, הוסדרו בהסכם הרפורמה בתכנון ובנייה מיוני 2016 – אשר כלל תוספות שכר ניכרות.

באוצר הוסיפו כי בעקבות חקיקת תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, העלו המפקחים טענות הנוגעות לביטחונם האישי כתוצאה מזיהויים באמצעות מדים ומסמכויותיהם החדשות להטיל קנסות כבדים. בחודש ינואר נקטו המפקחים צעדים ארגוניים במשך שבועיים, אשר הופסקו "לאור סיכום עם הוועד וההסתדרות על הקמת וועדה מקצועית, שתשמע את טענות המפקחים בנושא ביטחונם האישי ותגבש המלצות בעניין". לטענת האוצר המלצות ועדה זו שנציגים מטעם ההסתדרות והוועד נכחו בפגישותיה הוגשו בתחילת אפריל.

"לאורך כל הדיונים, (וגם במסגרת העיצומים הקודמים) טענו המפקחים שאין להם כל דרישה בענייני שכר. מעבר לאמור, נציגי ההסתדרות הדגישו, שהאישור לסכסוך העבודה למפקחים ניתן בתנאי שאין הסכסוך מיועד לבקשת תוספות שכר" טענו באוצר והוסיפו כי חזרו על עמדה זו גם בדיון שהתקיים בלשכתו של סגן הממונה על השכר לפני כשבועיים. " אך לאחר שראו שדו"ח הוועדה התמקד בטענות בעניין הביטחון האישי, ונתן מענה מקצועי לטענות אלו, דחו נציגי המפקחים את ההמלצות. לפתע בדיון האחרון העובדים העלו דרישות בענייני שכר, כך שבעצם חשפו את פרצופם האמיתי בכך שהם מבקשים לנצל את תיקון 116 לחוק בכדי לסחוט תוספות שכר לקבוצה קטנה של מנהלי פיקוח (דבר שנדחה ע"י נציג המדינה ומרכז שלטון מקומי). עיצומים אלו מובלים ע"י קבוצה קטנה ואינטרסנטית, והיא תוצר של אובדן שליטה של ההסתדרות בוועד קיצוני זה" סיכמו באוצר את תגובתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!