דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היועץ המשפטי לממשלה

חקירות ראש הממשלה / היועץ המשפטי בכנס עורכי הדין: תיק 4000 "בשלבים מתקדמים ביותר"

בנאומו היום (ב') התייחס מנדלבליט לשמירה על מערכת שלטון החוק ולמצב תיקי 1000, 2000 ו-4000 | "המהירות בטיפול בתיקים אלה אינה יכולה לבוא בשום אופן על חשבון האיכות והמקצועיות"

היועץ המשפטי, עו"ד אביחי מנדלבליט, בכנס לשכת עורכי הדין באילת (צילום: ליאב פלד)
היועץ המשפטי, עו"ד אביחי מנדלבליט, בכנס לשכת עורכי הדין באילת (צילום: ליאב פלד)

"החקירה של תיק זה מצויה בשלבים מתקדמים ביותר", אמר היום (ב') היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ביחס ל"פרשת בזק" המכונה גם תיק 4000. דבריו נאמרו בכנס לשכת עורכי הדין באילת וכללו מספר התייחסויות גם לתיקי חקירה נוספים הנוגעים לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנו ערים לצורך לסיים את המלאכה בהקדם האפשרי ועושים כל שלאל ידנו כדי לסיים את שלב בירור מכלול העובדות הרלוונטיות במהירות האפשרית, ולעבור לשלב קבלת ההחלטות", אמר מנדלבליט אך מיהר להבהיר: "המהירות בטיפול בתיקים אלה אינה יכולה לבוא בשום אופן על חשבון האיכות והמקצועיות. בירור יסודי של החשדות לביצוע עבירות שיש אינטרס ציבורי באכיפתן הוא השיקול המרכזי באכיפה פלילית. טובת החקירה והחובה להוציא אמת לאור, גוברים על כל שיקול אחר".

היועמ"ש אמר עוד כי מתבצעות פעולות חקירה משלימות בתיקים 1000 ו-2000, וכי ההחלטה לבצע פעולות אלו התקבלה בתאום עם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. מנדלבליט הוסיף כי "היחידה הארצית לחקירות כלכליות, תחת פיקודו של תת ניצב אלי אסייג, בשיתוף יחידת החקירות של הרשות לניירות ערך, תחת הנהגתה של עו"ד ציפי גז, חוקרות את תיק 4000. החקירה של תיק זה מצויה בשלבים מתקדמים ביותר".

לדבריו, "עם סיום החקירות, נקבל החלטה מושכלת ביחס לטיב החשדות, אשר תובא לידיעת הציבור בצורה מפורטת ומנומקת. נמשיך ונפעל ללא מורא למען הציבור במדינת ישראל, ולמען שלטון החוק במדינה".

מנדלבליט התייחס גם לניסיונות החקיקה הרבים מול בג"ץ וגורמי האכיפה, אותם הגדיר "המתקפה המתקיימת על מערכת שלטון החוק". לדבריו, "עלינו להיזהר מפני סיסמאות שנשמעות תחילה קליטות ומשכנעות, אבל נועדו למעשה לכרסם באמון הציבור בגופים אלו, ללא כל הצדקה לכך. כמו מערכת המשפט, גם מערכת אכיפת החוק עומדת בתקופה האחרונה תחת מתקפה. מתקפה זו נועדה לפגוע בשני העקרונות הבסיסיים ביותר לפעילותה התקינה של מערכת אכיפת החוק". מנדלבליט הדגיש כי אין בדבריו התייחסות לדברי שרת המשפטים איילת שקד שנאמה בכנס בין היתר על הכוח העודף של הפרקליטות מול נאשמים תוך פגיעה בזכויות הפרט: "אינני מתייחס לדבריה של שרת המשפטים כאן, אשר לגביהם קיים שיתוף פעולה עם מערכת אכיפת החוק – אני מתייחס ליוזמות אחרות".

לדברי מנדלבליט, ישנם שני עקרונות מרכזיים שיש לשמר: "העיקרון הראשון הוא עצמאות המערכת. קשה להפריז בחשיבותו של עיקרון זה, המאפשר למערכת אכיפת החוק למלא את תפקידה החשוב באופן בלתי תלוי, ללא פניות וללא מורא זולת מורא הדין. העיקרון השני מהווה את הבסיס המוסרי להפעלת הכוח השלטוני על ידי מערכת אכיפת החוק. המדובר באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. בתקופה האחרונה, ישנו לצערי מהלך שמבקש לפגוע בשני עקרונות אלה, באופן משולב ושיטתי. כך, נחשפנו בתקופה זו לשורה של מהלכי חקיקה פרטית שיש בהם חדירה למתחם שיקול הדעת ולדרך עבודת מערכת אכיפת החוק. זאת, במטרה לצמצם ולהגביל אותם, וכפועל יוצא מכך לפגוע בעצמאות המערכת ובאמון הציבור בה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!