דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איטליה

בעולם / איטליה: הנשיא סירב למינוי של שר אוצר המתנגד לגוש האירו; תוקם ממשלה זמנית

מועמד הקואליציה, הכלכלן פאולו סבונה, ידוע כמבקר חריף של האיחוד האירופי ושל תפקידה של גרמניה בניהולו | סירובו של הנשיא עשוי להוביל לבחירות מחודשות בהן תתחזק מפלגת "הליגה הצפונית" הלאומנית והגזענית

מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)
מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה ולואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)
יונתן קירשנבאום

פארסה בבחירות באיטליה – הנשיא האיטלקי, סרג'יו מטרלה, הודיע כי יסרב למינוי שר האוצר המוצע של קואליציית מפלגת "חמשת הכוכבים" ו"הליגה הצפונית" הלאומנית, הכלכלן פאולו סבונה. מטרלה הודיע כי יסרב למינויו בשל התבטאות עבר נגד הישארותה של איטליה בגוש היורו. בעקבות סירובו של מטרלה למינוי שר האוצר הודיעו שתי המפלגות כי ניסיון הקמת הממשלה נכשל וכי ילכו לבחירות מחודשות. "הסכמתי עם מינויים של כל השרים מלבד שר האוצר. מינוי שר האוצר יכול לשדר מסר של אמון או בהלה לעולם הפיננסי", אמר הנשיא.

היום (שני) בצהריים הטיל מטרלה על פקיד קרן המטבע לשעבר, קרלו קוטרלי, לעמוד בראש ממשלה זמנית עד לקיומן של בחירות מחודשות. על קוטרלי הוטל להרכיב ממשלת פקידים שאינם נבחרי ציבור, המתוארת כ"ממשלת טכנוקרטיה" בתקשורת האיטלקית.

נשיא איטליה סרג'יו מטרלה במסיבת עיתונאים בסוף היום השני לדיונים הפוליטיים על זהות הקואליציה. 5 באפריל 2018 (AP Photo/Alessandra Tarantino)
נשיא איטליה סרג'יו מטרלה במסיבת עיתונאים בסוף היום השני לדיונים הפוליטיים על זהות הקואליציה. 5 באפריל 2018 (AP Photo/Alessandra Tarantino)

על אף הסירוב להקמת הקואליציה בידי שתי המפלגות, המשבר עשוי להוביל דווקא להישג משמעותי בעבורן. שתי המפלגות טוענות כי סירובו של הנשיא למנות שר אוצר מטעמן הוא כניעה לתכתיביהם של מוסדות האיחוד האירופי ושל השווקים הפיננסיים העולמיים בעקבות עמדותיו של שר האוצר. נציגי שתי המפלגות פנו לציבור האיטלקי בבקשה לתמיכה רחבה בבחירות המחודשות, במטרה להיאבק על "עצמאותה של איטליה משליטת גרמניה והבנקאים"' כך לדבריו של מטאו סליבני, מנהיג מפלגת "הליגה הצפונית" הלאומנית והגזענית שזכתה להרכיב את הקואליציה.

"אז פקידים מחליטים בשבילנו מי יהיה בממשלה. אני שואל – האם אנחנו דמוקרטיה? האיטלקים מחליטים על איטליה, או שהצרפתים והגרמנים?" אמר סלביני. "בואו נגיד את זה – במדינה הזאת אין טעם ללכת להצביע כי סוכנויות דירוג האשראי הן אלו שבוחרות את הממשלה. הלובי של המגזר הפיננסי והבנקים מחליט מי ישב בממשלה. אפילו כשקואליציה עם גיבוי של יותר ממחצית האוכלוסיה באיטליה רוצה לעשות שינוי, איכשהו הם מצליחים למנוע את זה", אמר לואיג'י די מאיו, מנהיג תנועת "חמשת הכוכבים".

מדוע סירב מטרלה לשר האוצר?

על פי השיטה האיטלקית, הנשיא הוא זה שממנה את הממשלה לאחר הבחירות, והוא זה שמופקד על המשא ומתן הקואליציוני. לפי החוקה, הנשיא רשאי לסרב למינויו של אחד השרים. עם זאת, תפקיד שר האוצר הוא התפקיד המכריע בממשלה, מלבד ראשות הממשלה, וסירוב לקבלת השר המוצע לתפקיד זה הוא במידה רבה סירוב למדיניות המוצעת של המפלגות שזכו בבחירות.

הכלכלן פאולו סבונה. ארכיון (צילום: Bloomberg / Getty Images ILׂׂׂ)
הכלכלן פאולו סבונה. ארכיון (צילום: Bloomberg / Getty Images ILׂׂׂ)

מטרלה סירב למינויו של פאולו סבונה בטענה כי זה יביא לאי יציבות פוליטית ופיננסית באיטליה. זאת מכיוון שסבונה הוא מבקר ידוע של גוש היורו, וקרא בעבר לרפורמות רחבות באופן התנהלות גוש המטבע, בניגוד מוחלט לעמדותיה של גרמניה, המדינה החזקה ביותר בגוש. מפלגות הקואליציה טוענות כי מדובר בצעד כוחני של "הממסד" האירופי, המסרב לאפשר לרצון העם האיטלקי להתבטא אם רצון זה מנוגד לרצונותיו. "החלטתו של מטרלה היא בלתי נתפסת. האמת היא שהם לא רוצים את המפלגה שלנו בשלטון. אני זועם, אבל זה לא נגמר כאן" אמר די מאיו.

"חוסר הוודאות לגבי מצבנו ביורו הביא לבהלה בקרב המשקיעים הזרים שמשקיעים באיטליה" אמר מטרלה בנאומו אתמול. לטענתו, מינוי הממשלה היה מביא לבריחת משקיעים מאיטליה. "ביקשתי מהקואליציה למנות דמות מתוך המפלגות שלא יראה כמי שתומך במדיניות שעשויה להביא ליציאת איטליה מגוש היורו", אמר.

לעומת זאת, מטרלה לא סירב למינויים בעייתיים אחרים של הקואליציה. לדוגמא, מטאו סליבני היה מועמד לתפקיד שר הפנים, תחת ההבטחה לגרש כחצי מיליון מהגרים ליעדים לא ידועים. סליביני הביע בעבר כוונה לבצע גירושים כוחניים של מהגרים ללא הסכמים כלשהם עם מדינות שלישיות.

מי הוא שר האוצר המוצע?

פאולו סבונה, בן 82, הוא כלכלן איטלקי שאיננו חבר במפלגה ומבקר חריף של גוש היורו ושל תפקודה של גרמניה בניהול האיחוד האירופי. למטבע היורו הוא קורא "כלוב גרמני". "גרמניה לא שינתה את חזונה לשליטה באירופה מאז סוף התקופה הנאצית, על אף העובדה שהם ויתרו על רעיון השליטה הצבאית", הוא כתב בספר אוטוביוגרפי שמתפרסם בימים אלו. עוד הוא טוען כי גרמניה "שולטת פוליטית על מדינות האיחוד דרך אמצעים כלכליים".

בספרו כתב גם כי איטליה צריכה להכין את עצמה לתרחיש בו היא נאלצת לעזוב את גוש היורו ולחזור למטבע מקומי. "עלינו להכין תכנית ב' לעזיבת היורו אם יכריחו אותנו – בין אם אנחנו רוצים ובין אם לא". סבונה הסביר בעבר כי המדיניות הפיסקלית והמוניטרית שמכתיבה גרמניה לכלל מדינות גוש היורו פוגעת במדינות דרום אירופה, וכי על איטליה להיאבק על הרחבה תקציבית בניגוד לכללים הפיסקליים של האיחוד.

סבונה אמור היה ליישם את מדיניות ההרחבה התקציבית של הקואליציה שפורסמה בשבוע שעבר. ישנה סברה כי רצונה של הקואליציה למנות את סבונה לתפקיד שר האוצר הייתה אבודה מראש, ונועדה דווקא להביא לפיצוץ המשא ומתן. היה ניתן לצפות כי קריאותיו של סבונה לבצע הרחבה תקציבית בניגוד לדרישות מוסדות האיחוד האירופי, גם במחיר של עזיבת היורו, לא יהיו מקובלות על מנהיגות האיחוד.

נזירה איטלקיה מצביעה בקלפי סמוך לותיקן בבחירות לפרלמנט באיטליה. 4 במרץ (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
נזירה איטלקיה מצביעה בקלפי סמוך לותיקן בבחירות לפרלמנט באיטליה. 4 במרץ (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

לחץ על נשיא איטליה?

האם יש אמת בטענותיהם של מפלגות הקואליציה כי הסירוב למינויו של סבונה היה "הוראה מלמעלה"?

סביר להניח כי מנהיגי האיחוד האירופי לחצו על מטרלה שלא לקבל את מינויו של סבונה, אם כי לא הייתה התבטאות רשמית כלשהי מצידם בנושא. לעומת זאת, לחץ משמעותי הופעל על ממשלת איטליה דווקא מכיוון שווקי ההון.

ראשית, ביום שישי הודיעה חברת דירוג האשראי "מודיז" על בחינה מחודשת של דירוג האשראי האיטלקי לקראת הורדה. זאת בעקבות "סכנה משמעותית להחלשות בכוחה הפיסקלי של איטליה", או במילים אחרות – בעקבות כוונת הקואליציה להרחיב את ההוצאה הציבורית.

להתבטאויות מסוג זה יש השפעות עצומות על כלכלותיהן של מדינות. התבטאות כזו מצד חברת דירוג אשראי גדולה מביאה בדרך כלל לבהלה בשווקי ההון ולמכירה רחבה של אג"ח ממשלתיות איטלקיות. כאשר מתרחשת מכירה רחבה של אג"ח, ערכן יורד, והריבית אותה נדרשת איטליה לשלם כדי ללוות כספים עולה.

מאז המשבר בחוב האירופי שהחל בשנת 2011, איטליה נמצאת בחוב עמוק במיוחד. למעשה, איטליה היא המדינה בעלת החוב הגבוה ביותר באירופה אחרי יוון עם יחס חוב-תוצר של 132%. כדי לעמוד בהחזרי החובות "מגלגלת" איטליה את הלוואותיה, או במילים אחרות – לווה כספים כדי לעמוד בהחזרים. כאשר הריבית על האג"ח הממשלתי עולה, הממשלה מתקשה לעמוד בהתחייבויותיה.

כך, יכולים פעילים גדולים בשוק ההון העולמי להפעיל לחץ פוליטי על הרשויות באיטליה. מספר בנקים גדולים פרסמו בימים האחרונים אזהרות לגבי השלכותיו של מינוי הממשלה בראשות שתי מפלגות הקואליציה. "המשבר יהפוך לאמיתי במידה והממשלה האיטלקית תתנגד להגמוניה הגרמנית" נכתב בדו"ח של בנק ההשקעות האמריקאי סיטיבנק לפני מספר ימים. "במקרה כזה, בטווח הארוך, משבר חוב לאומי הוא וודאות של 100%" הם הוסיפו.

ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי. (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי. (צילום ארכיון: סוכנות AP).

התבטאויות מסוג זה מאותתות לפוליטיקאים כי במידה ומדיניות זו תיושם, ימשוך הבנק את השקעותיו במדינה. בנוסף, התבטאויות כאלה גורמות למשקיעים נוספים, קטנים יותר, לחשוש להשקעותיהם ולמשוך אותן. כך, כפי שאמר מטרלה, מינויו של שר אוצר שמתנגד למדיניות הרצויה של המשקיעים עשויה להוביל למשבר לאומי.

מה יהיה עכשיו?

"איטליה איננה קולוניה, ואנחנו איננו עבדיהם של הגרמני, הצרפתים או של הבנקאים",אמר סליביני בתגובה להחלטתו של מטרלה.

שתי מפלגות הקואליציה הכריזו כי לא ירכיבו ממשלה ללא מינוי שר האוצר מטעמן. כך, יביא המשבר הנוכחי ככל הנראה לבחירות מחודשות. עם זאת, בסיבוב זה של הבחירות יוכלו שתי המפלגות להציג עצמן כנאבקות על ריבונותו של העם האיטלקי נגד הממסד הגרמני והפיננסי. דבר זה עשוי להביא לעלייה משמעותית בתמיכה בהן.

כך, במידה ויערכו בחירות מחודשות, עשויות שתי המפלגות לצבור מנוף פוליטי שימנע מהנשיא להטיל וטו על הממשלה בראשותן. דבר זה עשוי גם לחזק את אותם כוחות בקואליציה שמעוניינים לערער את חברותה של איטליה באיחוד האירופי.

בנוסף, יביא הדבר להתחזקותה של מפלגת "הליגה הצפונית", הלאומנית והגזענית. "בדמוקרטיה, אם עוד יש דמוקרטיה, יש רק דבר אחד לעשות: לתת לאיטלקים להחליט", אמר סליביני. כך, מציגה את עצמה המפלגה כנאבקת על חירותו של העם האיטלקי, ועשויה לצבור קולות נוספים מחלקים מתונים יותר מהציבור האיטלקי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!