דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתת העובדים הפרא-רפואיים

בריאות וחברה / שביתת העובדים הפרא-רפואיים נמשכת: "בכל שנה העבודה נהיית קשה יותר"

5,000 העובדות והעובדים, השובתים זה היום השלישי, מוחים על תנאים בלתי אפשריים, זמן קצר עם מטופלים הפוגע באיכות הטיפול וזמני המתנה ארוכים | ההסתדרות טוענת שנעשה שימוש מאסיבי בצורות העסקה שנועדו לעקוף העסקה ישירה והסכמים קיבוציים

שביתת עובדי מקצועות הבריאות. ארכיון. (באדיבות דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מקצועות הבריאות. ארכיון. (באדיבות דוברות ההסתדרות)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

השביתה במקצועות הפרא-רפואים המשיכה זה היום השלישי ולא ברור מתי תסתיים. כרגע לא מתקיימים דיונים עם משרדי הממשלה להגיע להבנות.

5,000 עובדי המקצועות הפרא-רפואיים שובתים בעקבות מחסור חמור בתקנים, דבר שהוביל לעומס עבודה חריג ולהתרחבות של צורות העסקה פוגעניות, תוך פגיעה חמורה בעובדים ובאיכות השירות לציבור. בין המקצועות הנחשבים פרא-רפואיים ניתן למצוא: פיזיותרפיסטים, תזונאיות, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, שינניות, יועצים גנטיים ומטפלים ביצירה ובאומנות. המועסקים על ידי משרד הבריאות, קופות חולים ובתי חולים.

שביתת עובדי מקצועות הבריאות (באדיבות דוברות ההסתדרות)
שביתת עובדי מקצועות הבריאות (באדיבות דוברות ההסתדרות)

מההסתדרות נמסר כי בין העילות לסכסוך: שימוש מאסיבי בצורות העסקה שנועדו לעקוף העסקה ישירה ואת הוראות ההסכמים הקיבוציים, תוך פגיעה חמורה בכוחם הארגוני של העובדים. כמו כן, נציגות העובדים מלינה על עומס עבודה חמור, עד כדי סיכון לפגיעה בבריאותם הפיזית והנפשית של העובדים, וחשיפת העובדים לאיומים מצד חולים שאינם מקבלים טיפול הולם, בשל האילוצים הנכפים על העובדים מצד המערכת.

קרן אמיר, קלינאית תקשורת ויו"ר מזכירות קלינאי התקשורת באיגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות אמרה, "בכל שנה העבודה נהיית קשה יותר, העומסים גדלים ויש לכך השלכות על איכות הטיפול. המצוקה בשטח קשה ביותר. כמות הפניות למכונים ויחידות להתפתחות הילד, פניות ולמכוני שמיעה ודיבור היא גדולה מאוד, התחום שלנו הוא רחב מאוד, אנחנו עובדים בבתי חולים במחלקות שיקומיות, בקהילה ועוד. כרגע בשטח ידוע לנו שיש מספיק קלינאיות תקשורת שהוכשרו אבל במתקנים אין מספיק תקנים וגם ישנם תקנים שאינם מאויישים. קשה לגייס ולשמר את העובדים בגלל תנאי ההעסקה ותנאי השכר.

מגייסים ומכשירים עובדים ופעמים רבות הם עוזבים בשל תנאי השכר לטובת עבודה במגזר הפרטי. עובדים שנים בשכר זעום בממוצע של 35-40 שקלים לשעה, לקלינאית בעלת תואר שני וותק של 6-10 שנים. בחלק מהמקרים עובדים נאלצים לעמוד בתפוקות גבוהות ועומסי עבודה המובילים לפגיעה באיכות הטיפול למטופלים".

איך משפיעה מצוקת כח האדם על המטופלים?

"אתן דוגמא מהתפתחות הילד, במידה וילד מאותר ע"י הגננת עם איחור שפתי של חצי שנה – שנה מבני גילו, ומפנה את ההורים לאבחון קלינאית תקשורת אליו ימתין בממוצע 3 חודשים, הוא ימתין לטיפול בממוצע, במקרה הטוב חצי שנה ובמקומות רבים גם שנה ומעלה.

"במקרה כזה, לאי קבלת טיפול במועד ישנן השלכות משמעותיות על התפתחותו השפתית והרגשית של הילד. ישנו זמן קריטי לתהליכי למידה, והילד צובר פערים שיהיה לו מאוד קשה להשלים, אם בכלל. ככל שמקדימים את הטיפול, הוא לרוב יעיל יותר, והשיפור משמעותי יותר. לרב, מי שידו משגת לא ימתין לתורים בקופה או בבי"ח ויפנה לטיפול פרטי בעלות של מאות שקלים".

דן אריאל, פיזיותרפיסט שעובד במכון פיזיותרפיה של כללית בחדרה אמר, "האוכלוסיה של המדינה גדלה ולא הוסיפו תקנים. אך מלבד המחסור בתקנים, הדרישות היום מצד משרד הבריאות של מה צריך לבדוק ולוודא עם המטופל, מצריך יותר ויותר זמן עם המטופל. דבר נוסף הוא חוסר שוויון בתנאי ההעסקה של עובדים באותו מקום העבודה ובאותו דרגה, לדוגמא סיפר לי עובד במכון להידרותרפיה שיש הבדלי שכר בין עובדים חברי הסדרות ובין עובדי מדינה, פערי שכר של 20-30%. זאת תופעה שקשורה למחסור בתקנים, כי מביאים עובדים דרך קרנות מחקר ודרך הרשויות, אבל הם לא באותם תנאי ההעסקה. באיכילוב יש עובדים באותה רמה שחלקם מקבלים מתנות לחג וחלקם מקבלים מתנות בשווי של חצי."

משרד הבריאות הוציא שאלון לכל העובדים על שחיקה בעבודה ואני עניתי להם שחסרה שאלה, בכמה אנשים אני מרגיש שלא טיפלתי. אני עובד כבר 30 שנה במקצוע, השינוי של מה שהיה לפני עשור הוא לאין שיעור. למה זה לא בהסדר הציבורי שהמטופלים יקבלו את הטיפול שמגיע להם? הדבר מוביל גם לתורים ארוכים. אני עובד בהתפתחות הילד בפיזיותרפיה, הגיע אלי תינוק עם צוואר עקום כי חיכה 5 חודשים לטיפול. לילד הזה לא יהיה צוואר ישר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!