דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק בניצול

הפללת הלקוח / מנכ"לית משרד המשפטים: יהיה קשה להוכיח זנות בדירות פרטיות או ברחוב

בכנס של לשכת עורכי הדין בנושא הפללת לקוחות זנות, התבטאה פלמור בספקנות על יכולות אכיפת החוק שמשרדה מקדם באמצעות קנסות מנהליים | פלמור גם ביקרה את הדרישה לענישה פלילית: "בואו נרגע עם כלים פליליים"

אמי פלמור (יונתן זינדל  פלאש90)
אמי פלמור (יונתן זינדל פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בימים אלו עוסק משרד המשפטים בכתיבת הצעת החוק הממשלתית להפללת לקוחות זנות ושיקום נשים בזנות. לפני כשבוע, הודיעה שרת המשפטים איילת שקד כי אכיפת החוק תתבצע באמצעות קנסות מנהליים, ולא באמצעות ענישה פלילית. למרות שהעבודה על החוק מתבצעת בימים אלה, התבטאה היום (שני) מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור בסקפטיות על יכולות האכיפה של החוק, זאת במהלך דבריה בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין בנושא הפללת צרכני זנות. 

פלמור אמרה כי "הכלי הפלילי הוא כלי לעצלנים. החברה לא רוצה לשאול את עצמה למה נשים בכלל נכנסות למעגל הזנות. זנות קטינים במדינת ישראל זו עבירה פלילית ואנשים לא יודעים זאת כי הם לא פותחים את העיתון וקוראים על אנשים שהואשמו בצריכת מין מקטינים. עם כל הכבוד לחוק הפלילי, אדם שצרך מין מקטין לא היה מראה את פניו". בעוד פלמור הפנתה את האשמה אל התקשורת, בדיון שנערך השנה על נושא צריכת זנות קטינים בוועדה לזכויות הילד בכנסת, חשפה המשטרה כי בשנת 2017 נפתחו רק 20 תיקי חקירה נגד עבירת צריכת זנות מקטינים, ולא הוגש אף לא כתב אישום אחד.

תולות שלטים על מועדון החשפנות "הפוסיקט", במחאה על סחר בגופן של נשים -זנות. (צילום: דבר ראשון).
תולות שלטים על מועדון החשפנות "הפוסיקט", במחאה על סחר בגופן של נשים -זנות. (צילום: דבר ראשון).

פלמור הסבירה את התנגדותה לאכיפה פלילית של צריכת זנות כך: "הממשלה והכנסת הולכות להרשעה פלילית כי זה המקום הכי קל והכי זול. אבל משטרת ישראל לא חושבת שזה זול לכן היא לא אוכפת. בתי בושות נסגרים ונפתחים ללא הרף. אנשים הולכים לשם לבלות במסיבות רווקים וזה קורה בגלוי ולא באופן נסתר. אל מול ניסיונות של המחוקק, הוועדה אמרה שלא יכול להיות שהממשלה תציג תוכנית שעוסקת רק בהיבט הפלילי בלי חינוך וכו'. בואו נרגע עם כלים פליליים".

לבסוף, טענה פלמור כי גם בשימוש בכלי המנהלי, המשטרה תתקשה לקבוע מתי מתקיימת זנות ומתי לא. "אין היום הגדרה בחוק למה היא זנות וזו שאלה מורכבת. היכולת של שוטר להיכנס לבית פרטי ולעצור גבר שנמצא ביחסים אינטימיים עם אישה ולקבוע שמדובר בעבירה של צריכת זנות (…) הקונטקסט הספציפי של זנות, ניסינו לפרוט את זה לפרוטות, איך הכלי המנהלי אמור לגעת במקומות הפשוטים להוכחה. המשטרה תיכנס סופסוף לבית בושת ושם יהיה ברור שהיא תוכל לתת את הקנס. אבל זנות בדירות פרטיות או רחוב יהיה קשה להוכיח. אבל כנסת ישראל באה אומרת אני אעשה דה-לגיטימציה חברתית למקצוע ולצרכנים. זו זכותה של הכנסת וכנראה זה יהיה בקונצנזוס רחב. לא מכירה מישהו שיגיד בגאווה הבן שלי לומד משפטים והבת שלי זונה מוצלחת. האמירה של הכנסת היא חשובה, אבל היא לא יכולה לגרום לנו לוותר על ההיבטים האחרים".

הפגנה בתל אביב במחאה על ניצול נשים על ידי צרכני זנות וסרסורים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בתל אביב במחאה על ניצול נשים על ידי צרכני זנות וסרסורים (צילום: דבר ראשון).

בכנס דיברה גם השופטת ד"ר מיכל אגנון-גונן, מבית המשפט המחוזי תל אביב, שאמרה כי הזנות משמרת חוסר שיוויון בין נשים לגברים, ומעודדת התייחסות לנשים כאל חפצים. "נקודת המוצא בפסק הדין שלי על מועדוני חשפנות הייתה איך מתייחס אדם הצורך זנות לנשים. איך מתייחס אדם הרואה מופע קרקס, לאדם גמד הנורה מתוך תותח. לכאורה אלו שני נושאים שונים, לדעתי, התייחסות לבני אדם כחפצים, כבידור, כמימוש תשוקות אישיות, תביא להתייחסות מחפיצה גם לנשים אחרות בסביבתם. בדרך כלל, זה יהיה קבוצות מוחלשות ולא תמיד זה במודע".

אגנון-גונן הוסיפה כי "ברגע שיש נשים עירומות, בעיני אנשים שצופים בהן, הצופים מפנימים שיש בני אדם שהם לא בני אדם, זה ישליך על ההתנהגות העתידית שלהם, וזה לא משנה אם הן רוצות או לא, מבלי להיכנס לוויכוח. בגרמניה הזנות מוסדרת, משלמים מס הכנסה. הרעיון היה לשפר את התנאים של מי שעוסקת בזנות. בפועל, מחקרים הראו שזה מוביל לתוצאה ההפוכה. אם לוקחים את הטענה על כבוד האדם האובייקטיבי, זה צריך לחול על פגז אנושי, על חשפנות וגם על זנות. באחרונה, במסגרת השיח על החוק המוצע, היו טענות שנשים עוסקות בזה מרצונן החופשי. אני לא חושבת שיש אישה שמתגאה בזה שהיא זונה מצליחה. גם אם זה היה נכון, אז מאותו נימוק של פגיעה בכבוד האדם, זה לא משנה. הן לא יכולות למחול על העניין הזה. הזנות פוגעת ביחסי השוויון. היא מקבעת את הפערים בין המינים. מרבית העוסקות הן נשים, מרבית הצרכנים הם גברים. אם אנחנו רוצים חברה שיוויונית וערכית אנחנו לא יכולים להמשיך ולאפשר זנות. זה גורם להפנמת התפיסה שבני האדם הם חפץ. את זה אין להתיר. זה מתמודד עם הטענה בדבר הפגיעה בחופש העיסוק שלהן או הטענה שהן עושות זאת מרצונן".

פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג (צילום: דוברות המשטרה).
פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג (צילום: דוברות המשטרה).

אגנון גונן-הוסיפה: "זה צריך להיות סטיגמתי, שברור שאדם הלך לזונה. שזה יהיה רשום. זה צריך להיות פומבי, כמו עבירות פליליות וכמו כופר. בהמון מחקרים הדגישו צרכני זנות שיפסיקו לצרוך אם המשפחה שלהם תדע על זה. לא משנה הקנס, זה צריך להיות מפורסם. להטיל סטיגמה ולהגיד אמירה ערכית ומאותו נימוק צריך לטפל תקציבית בנשים שמעוניינות לצאת ממעגל הזנות".

עו"ד נסים מירום, ראש תחום פלילי בפרקליטות מחוז מרכז, אמר: ״אם כל אקט מיני בין זונה ללקוח הוא אונס, אז זה פשוט, אין שאלה שזו עבירה. השקפת העולם של רוב הגברים אומרת שזה עסק – יש אישה שרוצה, יש גבר שרוצה, יש כסף. הנחת המוצא היא שיש פה בחירה מדעת, אישה בחרה כי זה העסק שלה. זה מדעת, היא רצתה, זה לגיטימי לחלוטין. מדינת ישראל היא בין ניו-זילנד לאיראן. היא אומרת שהזנות לגיטימית כי היא עסק, אבל 96 אחוז מהעוסקות בזנות הן תוצאה של הזנחה. האם גבר יילך וזה יהיה אקט מיני מרצון? האם גבר נורמטיבי יילך וינצל קורבן? שימו את זה לדיון. אם הנחת המוצא היא שכל אקט מיני בין זונה ללקוח הוא אונס, אז בוודאי שצריכה להיות הפללה. כשיש אונס, השאלה היא לכמה זמן הוא ייכנס לכלא".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!