דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות החדשה

סערה בנמל / ניסנקורן וכ"ץ יפגשו בשבוע הבא, טרם הושגה פריצת דרך

"אני לא יכול להגיד שיש לנו איזה שהוא נושא שהיתה בו פריצת דרך" אמר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן בדיווח בפני השופט אילן איטח באשר להתקדמות במו"מ | שני הנמלים דיווחו כי מאז החזרה מהשביתה הלא חוקית לפני כשבועיים, העבודה בהם מתנהלת כרגיל ובתפוקות רגילות

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"צריך לעשות מאמץ של כל הצדדים, עד תחילת השבוע הבא להביא את המחלוקות המהותיות להכרעה, כנראה גם להכרעה עם שר התחבורה", אמר הערב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בבית הדין לעבודה, בזמן הדיון האינטנסיבי על הרפורמה בנמלים. "אנחנו במסלול, ומחר יש יום שלם, ומחרתיים וביום חמישי. קבענו את הפגישות כדי לעשות פריצת דרך. אבל אם לא – נבקש את זכות השביתה", אמר ניסנקורן בדיווח בפני השופט אילן איטח באשר להתקדמות המו"מ. בתוך כך נמסר כי יו"ר ההסתדרות ושר התחבורה יפגשו בנושא בתחילת השבוע.

"אני רוצה להזכיר שמדובר במו"מ מורכב לא רק בגלל הנושאים וזה שיש כמה גורמים עם אינטרסים שונים – אלא גם בגלל שהדינמיקה של מו"מ עם 30 אנשים בחדר היא מורכבת" אמר אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה. "עם כל הרצון להגיד שאנחנו רוצים להתכנס עוד יום או יומיים ולפתור – אני חושב שזה ייקח יותר זמן, ומציע לא לעמוד עם אקדח לרקה בעניין, מכיוון שסוף סוף מתחילים להיכנס לעובי הקורה. צריך לתת לדינמיקה הטובה הזו להמשיך כדי לפתור את זה בשום שכל".

באת כוח נמל אשדוד, עו"ד חיה ארמן ממשרד הרצוג פוקס נאמן, טענה כי ההתחייבות בנושאי הביטחון התעסוקתי הותנתה בתהליך התייעלות, וכי בתחום זה לא חלה התקדמות בשנה החולפת. "אנחנו סבורים שהחלוקה צריכה להיות שלפחות על כל ישיבה בנושאים האחרים תהיה ישיבה בנושא הזה. אנחנו גם סבורים שההחלטה הדיכוטומית בין הנושאים לא משרתת את המטרה של כולנו להשגת ההסכם. המתנים יכולים להיות מוצלבים. אנחנו סבורים שיו"ר ההסתדרות צריך להשתתף גם בדיונים הללו ולא רק בנושא התשתיות המבניות". לצד זאת טענה כי נציגות העובדים הציגה דרישות חדשות הנוגעות לרציפים שלא היו בעבר, וכי חלקים נוספים מהסכם העקרונות הנוגעים להגנה על הפרמיות נפתחו מחדש.

שני הנמלים דיווחו כי מאז החזרה מהשביתה הלא חוקית לפני כשבועיים, העבודה בהם מתנהלת כרגיל ובתפוקות רגילות. עם זאת ציינה באת כוח נמל אשדוד כי הנמל עומד על דרישתו, הנידונה בבית הדין האזורי לעבודה, לקלוט עובדים חדשים נוספים שכן חלוקת השעות הנוספות היום בנמל אינה שיוויונית.

האם תהיה תחרות?

"למה אנחנו כל כך חוששים ממה שהולך לקרות?" שאל ניסנקורן את השופט איטח, "שני הנמלים, אשדוד וחיפה – כל אחד מהם בנפרד ובסגנון שלו – ציירו את יום הפתיחה לתחרות. היום הם מייצרים כל אחד 2.9 קוב בשנה – והצפי עם פתיחת התחרות הוא שכל נמל ירד ל-600 אלף – כבודו מבין את גודל השבר. המדינה הבהירה שמעבר לנושא המטען, שהוא לב העבודה של הנמל, כתב ההסמכה מאפשר לנמלים החדשים להתחרות גם במטען כללי וגם במכוניות.

בהערכה שלנו מה שהמדינה מציעה לא מייצר תחרות שיוויונית. ולפחות בנמל אחד יש גם מחלוקת חריפה בין המדינה לנמל איך צריכה להיראות ההיערכות. אנחנו מאוד מאוד חוששים שהנמלים לא יהיו ערוכים לתחרות כראוי – בטח על בסיס הצפי שהנמלים נתנו על בסיס התחרות במכולות". ניסנקורן התייחס גם לאיום החדש שנתגלה לאחרונה – כוונתה של המדינה לאשר הקמת שכונה חדשה בצמוד לנמל אשדוד שעשויה לפגוע ביכולתו לפרוק חומרים מסוכנים ובעבודות נוספות שהוא מבצע.

"לא נראה לי שמדינת ישראל פותחת נמל כדי לסגור נמל אחר" אמר השופט איטח – וניסנקורן השיב: "זה לא סוד שהיה ויכוח אם צריך שלושה או ארבעה נמלים. אני חושב שאין ספק בכלל שיש פה תכנון לקוי של המדינה, והוצאת משאבים עודפת של המדינה. זה לא עניין שלי – אני לא אחראי על התכנון במדינה, אבל התוצאה היא סכנה קיומית לנמלים. כבודו שואל אותי את האמת? אז האמת היא שבנו פה עודף, כנראה מכוון, שמייצר סיטואציה שמסכנת את הנמלים וצריך להתמודד איתה. אנחנו מנסים כמעט לרבע את המעגל". לדבריו הקיבולת של הנמלים החדשים צפויה לעמוד על 2 קוב כל אחד, לצד 3 קוב של הנמלים הותיקים.

"החברות הציגו תזרים שמרני שלצורך הדיון לקח בחשבון, הניח, שהנמלים החדשים מתמלאים לשיא הקיבולת שלהם, והקיימים מקבלים שאריות ש'אלמן ישראל'. אנחנו לא חושבים שזה נכון" הגיבה לדבריו מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר. "אנחנו חושבים שלנמלים הישנים יש אורך רציף ועורף תפעולי גדול יותר מלחדשים. אנחנו חושבים שנדרשת התאמה כנגד הגנה על דור ב' במונחים של פריון. שצריכה להיות תוכנית של פרישה מרצון. שהנמלים גם כמו שהם היום, גם בלי השקעה בתשתית נוספת – יש להם תחרות טובה עם הנמלים החדשים".

מו"מ אינטנסיבי

בעקבות החלטת בית הדין לעבודה, מתנהל מו"מ מרתוני הצפוי להסתיים ב-10.6. הישיבות בנושא האיתנות הפיננסית ונוסחת ההגנה על השכר מתקיימות בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, מנכ"לית משרד התחבורה, סגנית הממונה על אגף התקציבים ונציג רשות החברות. גם מנכ"ל הרשות וסגן הממונה על השכר השתתפו בחלקן.

הדיונים על סוגיית ההתייעלות הפנימית בנמלים מתקיימים בפורומים נפרדים מול הנמלים השונים ובהובלת יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי. בישיבות על פרישה מוקדמת מרצון ממשתתפים גם נציגי הממונה על השכר. בנמל חיפה התקיימו כבר שתי שיחות בנושא, ובנמל אשדוד צפויה להתקיים פגישה מחר. השיחות כולן מתקיימות בכפר המכביה ברמת גן.

"אנחנו גומרים את הסבב של לפחות דיון אחד ארוך בכל הנושאים הרלוונטיים – ובהרבה דברים קרוב לשני דיונים. כשאנחנו ממוקדים בעצם בנושאים העיקריים שנשארו במחלוקת" אמר ניסנקורן, "אנחנו כן מיצבנו את המחלוקות בכל אחד מהנושאים, אני לא יכול להגיד שיש לנו איזה שהוא נושא שהיתה בו פריצת דרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!