דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

חירות השביתה / "על מנת ששביתה תהא אפקטיבית, עליה לגרום נזק כזה או אחר למעביד"

במילים אלו נימק בית הדין לעבודה, בראשות השופט יוחנן כהן, את ההחלטה לאפשר לעובדי החברה לשירותי איכות הסביבה, לחסום את הכניסה למפעלים | "יש בכך הבעת עמדה מפורשת מצד המחוקק, לטובת מתן תוכן ממשי לחירות השביתה", הוסיף השופט

שביתת עובדי נאות חובב (באדיבות ההסתדרות במרחב נגב)
שביתת עובדי נאות חובב (באדיבות ההסתדרות במרחב נגב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי החברה לשירותי איכות הסביבה יוכלו להמשיך ולחסום את שערי המפעל הממוקם באיזור התעשיה נאות חובב – כך קבע שופט בית הדין האזורי לעבודה באר שבע יוחנן כהן. "אנו סבורים כי אין להוציא במקרה זה צו מניעה האוסר על העובדים השובתים כחלק ממימוש זכותם לשביתה אפקטיבית – לסגור את שערי המפעל ולמנוע כניסת משאיות למפעל, כל עוד אינם נוקטים לצורך כך באלימות פיזית", כתב בהחלטתו. החברה לשירותי איכות הסביבה היא חברה ממשלתית המטפלת בפסולת, ומועסקים בה כ-110 עובדים תחת הסכם קיבוצי.

הרקע לשביתה הוא סירוב הנהלת החברה לשלם לעובדים את הבונוס בגין ריווחי 2017, שאושר לה על ידי רשות החברות הממשלתיות. לטענת העובדים שילמה החברה את הבונוס לעובדים הבכירים, וכן לשני עובדים ששברו שביתה בחודש מרץ – אך התנתה את התשלום לעובדי החוזה הקיבוצי בהתחייבות לשקט תעשייתי, זאת בשעה שהיא גוררת רגליה במו"מ לחידוש ההסכם.

הנהלת החברה טענה כי מדובר בתנאי שהציבה רשות החברות הממשלתיות – אולם השופט כהן דחה טענה זו וקבע כי הרשות אישרה את המענק עוד טרם להכרזת סכסוך העבודה. לפיכך קבע, כי היוזמה לאי תשלום המענק לעובדים המאוגדים היתה לכאורה יוזמה של דירקטריון החברה.

"ההנחה לאורך כל הפסיקה, גם בעבר, היתה כי שביתה מעצם טבעה גורמת נזקים למעביד (וייתכן שגם לצדדים שלישיים דוגמת לקוחות או הציבור). כאשר נזקים אלו כשלעצמם הם חלק בלתי נפרד מהאפקטיביות של השביתה", כתב השופט דהן בהכרעת הדין. "אנו סבורים לכאורה כי מטרת המחוקק והפסיקה היתה לתת תוקף מעשי לחירות השביתה, באופן שלא יביא לריקון מתוכן של תוכנה האפקטיבי של השביתה".

"היינו, למחוקק היה ברור כי על מנת ששביתה תהא אפקטיבית, ותשיג את מטרותיה (תאפשר לעובדים כוח במשא ומתן  מול המעביד), עליה לגרום נזק כזה או אחר למעביד, נזק שלא ניתן יהא לאיון  מיידי, שכן בענייננו ברגע ששערי המפעל יהיו פתוחים, אין  כל אפקטיביות לשביתה מאחר והחומרים מתקבלים למפעל, ומבחינת לקוחות החברה השירות ניתן. יש בכך הבעת עמדה מפורשת מצד המחוקק, לטובת מתן תוכן  ממשי לחירות השביתה". עוד ציין כי נציגות העובדים מפעילה ועדת חריגים המאפשרת טיפול בחומרים שהיא מגיעה לגביהם למסקנה כי קיים חשש או סכנה בריאותית או אקולוגית בדחיית הטיפול בהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!