דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת החינוך

חינוך / חרף ההתנגדות: ועדת החינוך אישרה את תשלומי ההורים לשנת תשע"ט במהלך בזק

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הגיב לטענות ההורים הזועמים: ההחלטה לצמצם את תשלומי ההורים תלויה במשרד האוצר | ח"כ ברושי: "המשרד צריך להציב תוכנית רב שנתית להקטנת תשלומי ההורים" | פיצ'י דובינר, ראש מטה המאבק לחינוך חינם קרא להורים "לא לוותר ולא לשלם"

אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
דוד טברסקי

חרף התנגדות ההורים וחברי האופוזיציה, תשלומי ההורים לשנת תשע"ט -2019-2018, אושרו אתמול (שלישי) בוועדת החינוך. בתום דיון סוער יצאו ההורים במחאה מהאולם בטענה שמשרד החינוך ונציגי הקואליציה בוועדה "מורחים" את ההורים ובורחים ממחויבותם למאבק רציני לביטול תשלומי ההורים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), טען שהצביע בגאווה בעד תשלומי ההורים מכיוון שמשרד החינוך עושה מעל ומעבר בשנים האחרונות כדי להוריד את עומס התשלומים מהורי ישראל: "אין ספק שהלוואי ולא היו תשלומי הורים ואנחנו צריכים לבטל אותם. אנחנו אומרים את זה שנה אחר שנה ומאשרים אותם, אפילו בצער", אמר מרגי בתחילת הוועדה, אך טען אל מול זאת כי הישגי משרד החינוך בשנים האחרונות, בהורדת עומס התשלומים מההורים, הינם הישגים מרשימים, ועל כן תמך באישורם. "אנחנו לא מבטלים את המאבק בתשלומי ההורים, אבל כן ממתנים אותו", הוסיף.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב ומרגי ביקשו לשים את מרכז תשומת הלב בהתקדמות משרד החינוך בסבסוד הצהרונים, בהוספת סייעת השנייה, ובצמצום מספר הילדים בכיתה. עוד התייחס אבואב התייחס להיענות המשרד לדרישות ההורים, והוסיף כי משרדו ימשיך להיאבק למען צמצום התשלומים. "מה שהובא היום לדיון זו הפחתה של 99 שקלים בתשלומי סל התרבות של תלמידי כיתות א'-ב'. בנוסף יצרנו קייטנות פסח וחנוכה ומדובר בסך הכל בהשקעה של 400 מיליון שקלים. אם לוקחים בממוצע כמה חסכה משפחה אחת עם שני ילדים באשכול 4, הנטל ירד ב-20 אלף ש"ח למשפחה". עוד הוסיף אבואב כי ההחלטה לצמצם את תשלומי ההורים תלויה במשרד האוצר וכי משרד החינוך פועל בכפוף לתקציב העומד לרשותו. כמו אבואב, רוב חברי הוועדה שנכחו בדיון ואישרו את תשלומי ההורים ביקשו לציין כי הם תומכים במאבק ההורים אך הוסיפו כי תקציב המשרד מוגבל. "כולנו עברנו השתלמות במשרד האוצר", אמרה ח"כ קארין אלהרר.

"העובדות מאוד פשוטות ואיתן צריך להתמודד. גם היום אנחנו רואים זיקה מאוד גדולה בין הורים שיכולים לשלם למידת הצלחתם של ילדיהם", אמר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) שהתנגד בחריפות לאישור תשלומי ההורים והצביע נגדם. "משרד החינוך עושה צחוק מההורים הנושאים בנטל התשלומים מידי שנה. אז השנה החליטו להוריד 99 שקלים, בחטיבה העליונה סכום התשלומים עומד על 3,700 שקלים שהמשרד מאפשר לגבות, אז נוריד כל שנה 90 שקלים, ייקח לנו 100 שנים לבטל את תשלומי ההורים".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) תמך בעמדת ההורים ודרש ממנכ"ל משרד החינוך להציג תוכנית רב שנתית להפחתת תשלומי ההורים. "יש פה דיון על סדר העדיפויות של משרד החינוך כאשר תשלומי ההורים הם חלק מהמעגל הכולל של המשאבים והיכולות. במדינה שהמשאב העיקרי שלה זה ההון האנושי, למשרד החינוך יש משקל ענק והתקציב שלו הוא השני בגודלו, לכן המשרד צריך להציב תוכנית רב שנתית להקטנת תשלומי ההורים. לא לבוא עם כיתה א' וב' אלא לקחת את המערכת מלידה עד הגיוס לצה"ל ולבוא ולהגיד שאנחנו מובילים תוכנית של חלוקה צודקת. תציגו תוכנית איך כל כמה שנים מורידים את הנטל מההורים". גם ח"כ שולי מועלם הצטרפה לדבריו של ברושי ואמרה כי ראוי היה שתוצג תוכנית רב שנתית לצמצום תשלומי ההורים.

"לא מדובר בתשלומי הורים אלא מס ילדים" אמרה עו"ד ורד וינדמן, מנכלי"ת המועצה הלאומית לשלום הילד. "זה לא תשלומים מרצון זה תשלומים מכורח, זו לא תוכנית לימודים נוספת, זו תוכנית לימודים שנקנית בכסף. זו הנצחת פערים. מי שמרים היום את היד בעד תשלומי ההורים מצביע בעד הנצחת פערים ונותן לדבר הזה יד. הקטנת התשלום ב-99 שקלים זה יופי, אבל מדובר במסך ערפל. לעג לרש. עד שלא תעלה תוכנית ברורה ומסודרת צריך להצביע נגד".

"חשבתי לתומי שנציג משרד החינוך יפתח את הישיבה באמירה כגון: 'נכשלנו, לא הצלחנו להכניס את נושא תשלומי ההורים לדיוני התקציב 2019', אבל במקום זה מוליכים אותנו שולל", אמר זאב גולדבלט, מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים. "משרד החינוך עשה ועושה מהלכים מדהימים שאת חלקם מוביל פורום ההורים, אך מנגד הוא פוגע בתלמידים ובהוריהם ומנסה לערער את אמינות נציגיהם. אנחנו נמשיך לדרוש מכם חברי הכנסת לבטל את תשלומי ההורים המהווים מס ופגיעה בשיוויון ההזדמנויות בחינוך. אני חושב שחברי הכנסת צריכים להתבייש מזה ששנה אחרי שנה אומרים דבר אחד, ואז הקואליציה מצביעה אחרת".

"איך זה שיכלו לחלום מערכת שיוויונית ב-1949 ואי אפשר לעשות את זה ב-2013, אמר מי שהיום מנכ"ל משרד החינוך, מר שמואל אבואב", אמר פיצ'י דובינר, ראש מטה המאבק לחינוך חינם. "אני שואל את מר אבואב, אם אפשר היה ב-2013, לפי דבריך, אי אפשר היום? אני מתקומם וכועס, יש כסף למדינת ישראל, שר האוצר עושה עבודה נפלאה ויש כסף, מתפעלים כל שנה מחדש על 20 מיליארד ש"ח עודפים. אני קורא להוריי ישראל לא לוותר ולא לשלם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!