דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חיים בהקפה / מדאיג: היקף צווי הכינוס למשקי בית עלה בשנה האחרונה בכ-23%

כך לפי הסקירה השנתית של מערכת הבנקאות של בנק ישראל | משקי הבית לקחו יותר הלוואות בעיקר דרך כרטיסי אשראי, אך קצב הגדילה התמתן | עם זאת, לפי הדוח המערכת הבנקאית איננה נתונה לסיכון

כרטיסי אשראי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כרטיסי אשראי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

עלייה בהיקף האשראי למשקי בית, במקביל לעלייה חדה במספר צווי הכינוס למשקי בית שלא מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם לבנקים- כך עולה מהסקירה השנתית של מערכת הבנקאות שפירסם היום (רביעי) בנק ישראל. הבנק מעריך כי המערכת הבנקאית איננה נתונה לסיכון, וכי "סיכון האשראי עלה במעט בשנת 2017 ביחס לרמתו ב-2016, אך נותר נמוך יחסית. זאת על רקע סביבה מקרו כלכלית המקלה על הלווים בהחזר חובותיהם- שיעור צמיחה גבוה, סביבת ריבית נמוכה, עלייה של שכר הממוצע, שיעורי תעסוקה גבוהים ורמת אבטלה נמוכה".

הדו"ח מראה כי בשנת 2017 המשיכה מגמת העלייה בהיקף האשראי אותו נוטלים משקי הבית בישראל מהבנקים, אם כי בשיעור נמוך יותר משנים קודמות. "שיעור הגידול של סך האשראי הניתן למשקי בית היה ב-2017 מתון בהשוואה לשנים קודמות- 3.9%, לעומת שיעור גידול ממוצע של כ-7.4% בחמש השנים האחרונות" כך בדוח. על פי הדוח, בשנה שעברה חלה עלייה של 3.8% באשראי הצרכני, 4% באשראי לדיור וזינוק של 13% בהלוואות לרכישת רכבים.

ד"ר חדוה בר. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
ד"ר חדוה בר. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

כותבי הדוח מצביעים על עלייה קלה בהיקף הפסדי האשראי לבנקים כתוצאה מאי עמידה של משקי הבית בהתחייבויותיהם. כך, מצביע הדוח על עלייה של 0.6% בהפסדי האשראי למשקי הבית. "הבנקים פועלים בשנים האחרונות לקידום הליכי הסדר ו"גבייה רכה" בקרב לקוחות צרכניים, כדי לאפשר ללווים הנמצאים בקשיים כלכליים תנאים נוחים יותר לפירעון חובותיהם, ולפיכך עולה שיעורם של הסדרי החוב ללקוחות צרכניים" כך בדוח.

עם זאת, מגמה מדאיגה עליה מצביע הדוח היא עלייה דרמטית בהיקף צווי הכינוס למשקי בית שלא עומדים בהתחייבויותיהם לבנקים. על פי בנק ישראל, היקף צווי הכינוס למשקי בית עלה בשנה האחרונה בכ-23%. את הגידול בהיקף משקי הבית שאינם עומדים בהתחייבויותיהם מסביר הבנק בכך שהביקוש לאשראי לצרכי צריכה של משקי בית הולך וגדל, וכך נכנסים לשוק מבקשי אשראי "מסוכנים יותר".

בנוסף, מסבירים בבנק את העלייה דרך שינוי במדיניות גביית החובות של הבנקים. על פי כותבי הדוח "החקיקות והרפורמות שבוצעו בשנים האחרונות בתחום גביית החובות והליכי פשיטת הרגל נועדו להקל על לווים שנקלעו לקשיים בפירעון חובותיהם ולשקם אותם. עם זאת, יש חשש כי הקלות אלו יניעו לקוחות לבחור בהליכי חדלות פירעון כדי להיפטר מחובותיהם".

עם זאת, נתוני ההלוואות למשקי הבית גבוהים בהרבה בחברות כרטיסי האשראי, בעקבות החלטת ועדת שטרום להפריד אותן מהבנקים במטרה להגביר את התחרות בשוק האשראי. על פי כותבי הדוח, בשנה האחרונה הרחיבו חברות כרטיסי האשראי את היקף ההלוואות ב-15.6%, מתוכן כמעט שלושה רבעים למשקי הבית. כותבי הדוח מסבירים כי העלייה בהיקף ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי למשקי הבית נובעת בין היתר מההגבלה אותה הטיל חוק שטרום על הגדלת היקף ההלוואות של הבנקים, במטרה לאפשר לחברות כרטיסי האשראי להגדיל את נתח השוק שלהם.

מעבר לגידול בהלוואות למשקי הבית, מצביעים כותבי הדוח על ירידה ביכולתם של הלווים לעמוד בהתחייבויותיהם לחברות כרטיסי האשראי. "במקביל לגידול האשראי למשקי בית נראה כי ההרעה באיכות האשראי נמשכת: שיעור ההוצאה להפסדי אשראי וכן שיעור המחיקות עלו בין השנים 2016-2017, מ-1.45% ל-1.92%"

"ההרעה באיכות האשראי נובעת הן מעצם ההתרחבות של תיק האשראי הקמעוני, הדוחפת לכניסה אל פלחי שוק חדשים ומסוכנים יותר" נכתב בדוח. במילים אחרות, הצורך העולה של משקי הבית באשראי למענה על צרכים שוטפים מביאה לעלייה במספר משקי הבית שנקלעים לבעיות פיננסיות בעקבות אותם החובות. מצב זה מביא לעלייה במספר משקי הבית שלא מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם לחברות כרטיסי האשראי מהן לוו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!