דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

בין הסלמה להודנה / האלוף במיל' עמוס גלעד: "אין לחמאס אינטרס להיכנס לעימות כללי"

ישראל לא רוצה סבב נוסף, אך האם אנחנו בדרך לעוד "צוק איתן"? | גם ד"ר קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, סבור כמו גלעד שההודנה אותה מבקש חמאס מטרתה אחת: התעצמות לטובת המשך הלחימה

אנשי בטחון של חמאס בגבול בין עזה למצרים (AP Photo/Hatem Moussa)
אנשי בטחון של חמאס בגבול בין עזה למצרים (AP Photo/Hatem Moussa)
שי ניר

"לעולם אסור לחפש את העילה המידית, אלא את התופעה הכוללת", אומר אלוף במילואים עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה בשיחה עם 'דבר ראשון'. "החמאס עוין מאוד את ישראל ונכשל בכל תחום. הנחישות לחסל את ישראל היא קבועה והניסיונות לממש את החזון נכשלים: המנהרות הן נשק אסטרטגי שנכשל, פיגועים בישראל נכשלו בשל העליונות המודיעינית, הניסיון להקריב אלפי פלסטינים בהפגנות נכשל", הוא מוסיף.

בתשובה לשאלה מדוע החמאס בוחר לפעול צבאית ולא מדינית למרות שהמהלך יחמיר את המציאות ההומניטרית ברצועת עזה, טען גלעד כי המצוקה הכלכלית של תושבי הרצועה לא באמת מעניינת את החמאס. עם זאת, הוא אומר, הארגון מעוניין לשנות את המציאות הכלכלית בשם דימויו של הארגון בעיני העולם. לדבריו, חמאס דוחף למהלכים צבאיים גם על רקע בידודו בעולם הערבי וכי תקופת הרמדאן היא בדרך כלל תקופה רוויה בפעילות עוינת.

"אין לחמאס אינטרס להיכנס לעימות כללי למרות שירי תלול מסלול נעשה בסיכון גבוה במידה והם יפגעו בגן ילדים", אמר גלעד והדגיש כי אין בהסלמה של היממה האחרונה להעיד על שינוי מגמה וכי אין צורך להתייחס אל אירועי היום באופן נקודתי. לדבריו, די להסתכל על אירועי התקופה האחרונה – בין השאר על ניסיונות החמאס להסתער על גדר הגבול, לנסות לפרוץ אותה, לאיים על הישובים הישראלים ולסכן חיילים, מהלכים שנכשלו כולם לדבריו – כדי להבין מדוע שבו לשיטה ה"קלאסית" של ירי תלול מסלול כפי שמכירים בישראל היטב.

הפגנות מול גדר הגבול ברצועת עזה.הפגנות מול גדר הגבול ברצועת עזה. 25 במאי (צילום: דו"צ) 26 במאי (צילום: דו"צ)
הפגנות מול גדר הגבול ברצועת עזה.הפגנות מול גדר הגבול ברצועת עזה. 25 במאי (צילום: דו"צ) 26 במאי (צילום: דו"צ)

גלעד שלל את הטענות כי חמאס נכונה להסכם עם ישראל ואמר: "כל מי שמדבר על הסכמים לא מכיר אותם. הם לא יחתמו על הסכמים להפסקת הלחימה עם ישראל כי מבחינתם זה צו דתי". גם את רעיון "ההודנה" שולל גלעד כיוון שלדבריו מדובר בהפסקת לחימה שמטרתה היא אחת: להתעצם עד לנקודה בה הכוח יגבר על כוחם של היריבים וכי "אין הבדל בין הודנה של 30 דקות או שלושים שנים כיוון שברגע שיהיה להם נוח הם יפרו אותה ולא יהיו מחוייבים אליה. הם לא יסכימו להימנע מבניין הכוח".

עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)
עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)

"אין לנו שום אינטרס להסלמת המצב"

ד"ר קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ותושב אשקלון אמר בראיון ל'דבר ראשון' כי אירועי היום החלו בשל אי יכולתו של ארגון הג'יהאד האיסלאמי להכיל יותר את המחירים שגבתה הפעילות הצבאית הישראלית מהארגון. לדבריו, מדובר בניסיון לשבש את ההסדרים שהלכו והתגבשו בין חמאס למדינת ישראל. "בג'יהאד האיסלאמי החליטו שיש גבול ליכולת ההכלה שלהם ולהערכתי רצו לשבש את אפשרויות ההסדרה שהסתמנו בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי וקטרי. היה שלשום אירוע על הגדר עם המטען שהוסווה בקאטר. בתגובה צה"ל ירה על עמדה של הג'יהאד האיסלאמי ונהרגו שלושה פעילים שלהם".

ארגון חמאס לא פועל כדי לרסן אותם?
"הג'יהאד האיסלאמי אינו רואה את עצמו אחראי על האוכלוסייה ברצועת עזה. הוא מגובה על ידי איראן ומושפע מהם אם לא מופעל על ידם. זהו ארגון קיצוני יותר מהחמאס. בדרך כלל ורוב הזמן הוא מרוסן על ידי החמאס, ארגון החזק ממנו ובעל שיקולים וראייה רחבים יותר.

"במקרה הזה היה לחמאס קשה לרסן את הג'יהאד האיסלאמי מאחר ונהרג אתמול פעיל חמאס וחשבו שנכון יהיה לעצום עין ולאפשר להג'יהאד האיסלאמי להגיב כפי שהגיב. הם עשו הערכות מצב ואמרו שהתגובה הישראלית תהיה לא בחומרה רבה מידי. כמו בהרבה פעמים אחרות, זה היה חישוב שגוי, הערכה שגויה. התגובה הישראלית הייתה חריפה. הערב החמאס הודיעו שהם נושאים אחריות משותפת יחד עם הג'יהאד. החמאס בפוזיציה שהוא לא יכול שלא להיות חלק מהעניין כיוון שהוא מוביל את המאבק המזויין נגד ישראל והם אינם מעוניינים להצטייר כמשתפי פעולה עם ישראל.

"בינתיים ישראל הודיעה כי תגיב במהלך הלילה לאירועי היום ונצטרך להמתין לתגובה הישראלית. לאחר מכן נצטרך להמתין לתגובה הפלסטינית. זה יכול להתפתח כמו צוק איתן ב-2014, שהצדדים לא היו מעוניינים בהסלמה אך גררו אחד את השני למבצע שנמשך 51 ימים בניגוד לרצונם".

קובי מיכאל. תמונה באדיבות המצולם
קובי מיכאל. תמונה באדיבות המצולם

מהם ההסדרים המתפתחים בין החמאס לישראל אותם ציינת?
"הייתה בשלות בקרב חלק מהנהגת החמאס, כמו אצל ראש החמאס בעזה יחיא סינוואר, שמבינים שהחמאס בנקודת שפל אסטרטגית והמערכה על הגדר נכשלה. בנוסף הם היו חשופים לביקורת ציבורית חריפה מאוד בשל ההרוגים. הם גם מצאו את עצמם לחוצים מצד המצרים ובנחיתות מצד ישראל לאחר שישראל השמידה את מנהרות הטרור והם מאוד מורתעים מצוק איתן. בנוסף על כך המצב בעזה קשה מבחינה כלכלית. בסופו של יום החמאס צריכים את ההודנה כדי להשתקם ולבנות מחדש את מעמדם כשלטון לגיטימי ואפקטיבי וגם לתת מענה לאוכלוסייה במצוקתה. לכן הם העבירו מסרים באמצעות המצרים, הקטארים וגם אחרים והחלו המגעים. גם בישראל נפלה ההבנה שהחמאס לא תתפרק מנשקה אבל חיפשו הבנות כדי שהיא לא תתעצם צבאית ותשחרר את השבויים בנוסף ליצירת הסדרות שיתמודדו עם המציאות ההומניטרית ברצועה.

"התהליך הזה מופרע בגלל ההסלמה שחלה היום. אני מקווה שהוא יוכל לחזור למסלולו בהקדם כי זו האפשרות הפחות גרועה. אם נגרר למערכה נוספת נמצא את עצמנו באותה נקודה בדיוק בה היינו טרם שפרצה. היא תגבה מאיתנו מחירים בגוף ובנפש, מחירים כלכלים ואולי גם פגיעה במעמדנו הבינלאומי. אין לנו שום אינטרס להסלמת המצב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!